PL EN


2019 | 8 | 70-91
Article title

Oglądanie telewizji w telewizji. Przypadek Gogglebox

Content
Title variants
EN
Watching television in television. Case of the Gogglebox
Languages of publication
PL EN
Abstracts
PL
Autorka w niniejszej pracy próbuje przedstawić zjawisko komunikacji społecznej w przekazie reality TV, a także skupia się na analizie brytyjskiej i polskiej wersji formatu Gogglebox. Stara się pokazać kierunki rozwoju telewizyjnej rozrywki, skupiając się na gatunku reality TV. W pracy przytoczono wyniki badań jakościowych grupy studentów. Na przykładzie programu Gogglebox, autorka próbuje wskazać przyczyny zainteresowania odbiorców telewizją rozrywkową i postrzeganie uczestników tego typu programów. Dodatkowo obrazuje wpływ konwergencji mediów na oglądalność przekazu telewizyjnego.
EN
The author in this text tries to present the phenomenon of social communication in reality TV focusing on the analysis of the British and Polish versions of the Gogglebox format. The directions of development of television entertainment are shown, centering around the genre of reality TV. In addition, the paper contains studies showing the current increase in television viewing and the statements of the studied group of students on the convention of entertainment programs. Using the example of the Gogglebox program, the author indicates the reasons for the absorption in the entertainment television and the perception of this type of programs. Addictionally, the impact of media convergence on television audiences is illustrated.
Year
Issue
8
Pages
70-91
Physical description
Contributors
References
  • Channel Four have announced a new Gogglebox spin-off – and you could be the star… (2017), “JOE.co.uk”, https://www.joe.co.uk/entertainment/channel-four-have-announced- a-new-gogglebox-spin-off-and-you-could-be-the-star-127306 [10.12.2018].
  • Freyne P. (2017). Behind the scenes at Gogglebox: ‘It’s a terrible idea that really shouldn’t work’, „The Irish Times”, https://www.irishtimes.com/culture/tv-radio-web/behind- -the-scenes-at-gogglebox-it-s-a-terrible-idea-that-really-shouldn-t-work-1.2966685 [02.03.2019].
  • Godzic W. (2004). Telewizja i jej gatunki. Po Wielkim Bracie. Kraków: Wydawnictwo Universitas.
  • Golka M. (2005). Czym jest społeczeństwo informacyjne? Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny LXVII(4): 253–265.
  • Gogglebox… (brak daty), https://www.channel4.com/programmes/gogglebox/episode-guide [20.12.2018].
  • Gogglebox: Australia (seria 2.) (program telewizyjny).
  • Gogglebox. Mali przed telewizorem (odcinek specjalny) (program telewizyjny).
  • Gogglebox. Przed telewizorem (seria 5, odcinek 6.) (program telewizyjny).
  • Gogglebox. Przed telewizorem. https://player.pl/programy-online/gogglebox-przed-telewizorem- odcinki,2777, [20.12.2018]
  • Gogglebox. Przed telewizorem (seria 6, odcinek 5.) (program telewizyjny).
  • Graham G. (2018). ‚We all miss him’ Gogglebox siblings Pete and Sophie Sandiford pay tribute to Leon Bernicoff, „The Sun”, https://www.thesun.co.uk/tvandshowbiz/5586024/ gogglebox-siblings-pete-and-sophie-sandiford-pay-tribute-to-leon-bernicoff/ [10.02.2019].
  • Historia programów rozrywkowych… (brak daty), http:// showmag.info/historia/historia/ [09.12.2018].
  • JD (2017). Jesień w TTV: cztery nowe programy jako hit stacji zapowiadana Druga Twarz z Karoliną Gilon, https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/jesien-w-ttv-cztery-nowe- -programy-jako-hit-stacji-zapowiadana-druga-twarz-z-karolina-gilon [08.12.2018].
  • Kolekcja Było sobie… (brak daty), http://www.hippocampus.pl/seria-bylo-sobie-zycie/ [08.12.2018].
  • Kulczycki E. (2009). Problem obszaru badań nauki o komunikowaniu. [w:] Media światem człowieka. Kraków-Kielce: Jedność.
  • Kurdupski M. (2018). Gogglebox hitem TTV. Program zyskał 158 tys. widzów, https:// www.wirtualnemedia.pl/artykul/gogglebox-hitem-ttv-program-ogladalo-567-tys-widzow [21.12.2018].
  • Laskowska M. (2012). Oddziaływanie i wpływ mediów audiowizualnych: zarys problematyki. Studia Ełckie 14: 351–360.
  • Lewicki M., Halawa M. (2008). Życie codzienne z telewizorem. Studia Medioznawcze 1(32): 119–126.
  • Łosiewicz M. (2009). Rola obrazu w komunikacji społecznej. [w:] Komunikacja wizualna w przestrzeni społecznej. Łódź: Primum Verbum.
  • Mamamedia and Gogglebox Australia: A Love Story (2015), http://mamamedia-au. blogspot.com/2015/11/mamamedia-and-gogglebox-australia-love.html [17.02.2019].
  • McDougall, J. (2016). Žižek at the Gogglebox. [w:] Teaching and learning on screen: Mediated pedagogies. London: Palgrave Macmillan.
  • McLuhan, M. (1964). Understanding media: The extensions of man, New York: Mentor.
  • McLuhan M. (2004). Zrozumieć media: przedłużenia człowieka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowo-Techniczne PWN-WNT..
  • McNulty B. (2013). Gogglebox: the TV show making Britain feel great, „The Telegraph”, https://www.telegraph.co.uk/culture/tvandradio/10480336/Gogglebox-the-TV-show-making- Britain-feel-great.html [13.02.2019].
  • Nowak S. (1965). Metody badań socjologicznych. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe
  • Postman N. (2002). Zabawić się na śmierć. Dyskurs publiczny w epoce show-buisnessu, Warszawa: Muza S.A.
  • Przylipiak, M. (2000). Poetyka kina dokumentalnego, Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
  • Przylipiak M. (2004). U źródeł reality show. Słupskie Prace Filologiczne. Seria Filologia Polska 3: 193–205.
  • Reisner J. (2018). Raport KRRiT: Rynek telewizyjny w I kwartale 2018 r. Warszawa: Nielsen Audience Measurement.
  • Rodzinka Kotońskich. Gogglebox. Przed telewizorem, (brak daty), https://www.facebook. com/rodzinkakotonskich/ [22.12.2018].
  • Russel A. (2019). Gogglebox 2019 cast: who are the families and how can you apply for the show?, https://inews.co.uk/culture/television/gogglebox-cast-families-2018-how-to- -apply-channel-4/ [10.02.2019].
  • Sadurski J. (2014). Gogglebox, czyli najlepszy i najbardziej autentyczny program w polskiej telewizji?, http://mediamoje.pl/gogglebox-czyli-najlepszy-i-najbardziej-autentyczny- program-w-polskiej-telewizji/ [22.12.2018].
  • Sansome J. (2018). Celebrity Gogglebox special – when is it on and who’s taking part?, „Manchester Evening News”, https://www.manchestereveningnews.co.uk/news/tv/ celebrity-gogglebox-special-whos-taking-15322266 [11.02.2019].
  • Sartori G. (2007), Homo videns: telewizja i postmyślenie. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego
  • Shepherd J. (2017). Gogglebox: Celebrity Special for SU2C review: Jeremy Corbyn, Liam Gallagher and Freddie Flintoff make for excellent TV watchers, “The Independent”, https://www.independent.co.uk/arts-entertainment/tv/reviews/gogglebox- -celebrity-special-review-for-su2c-jeremy-corbyn-liam-gallagher-freddie-flintoff-ed- -sheeran-a8035971.html [10.02.2019].
  • Singh A. (2014). Bafta’s view from the other side of the screen, “The Telegraph”, https:// www.telegraph.co.uk/culture/film/baftas/10839903/Baftas-view-from-the-other-side- -of-the-screen.html [12.02.2019].
  • Skudrzyk A. (2013). Homo Videns – Nowe media, a język młodego pokolenia. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
  • Television, Reality And Constructed Factual in 2014 (brak daty), http://awards.bafta.org/ award/2014/television/reality-and-constructed-factual [21.12.2018].
  • Telewizja (brak daty). [w:] Słownik Języka Polskiego, https://sjp.pwn.pl/slowniki/telewizja. html [08.12.2018].
  • Top programmes report (2019), https://www.thinkbox.tv/Research/Barb-data/Top-programmes- report?tag=CH4 [24.06.2019].
  • Tornhill Community Academy, Educating Yorkshire:Watch us on Channel 4 (brak daty), http://www.thornhillcommunityacademy.co.uk/educating-yorkshire/2942.html [03.03.2019].
  • TTV to telewizja, w której rzeczywistość zaskakuje! (brak daty), http://ttv.pl/o-nas.html [09.12.2018].
  • TTV – Dla dużych i małych (2016), https://www.tvnmedia.pl/aktualnosci/premium-tv/ ttv-dla-duzych-i-dla-malych [10.12.2018].
  • Wilkowski M. (2009) Giovanni Sartori, Homo videns. Telewizja i post myślenie, http://historiaimedia.org/2009/05/10/giovanni-sartori-homo-videns-telewizja-i-post-myslenie/ index.html [09.12.2018].
  • World Television Day 21 November (brak daty), http://www.un.org/en/events/televisionday/ [09.12.2018]. Paris: UNESCO
Document Type
Publication order reference
Identifiers
YADDA identifier
bwmeta1.element.desklight-78070b2f-1ce9-4888-8a05-2ef6a5853038
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.