Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2017 | 16 | 91-99

Article title

Krytyka teatralna - pomiędzy mainstreamem a demokratycznym Hyde Parkiem

Content

Title variants

EN
Theatrical criticism - between mainstream and democratic Hyde Park

Languages of publication

PL

Abstracts

EN
In the age of the Internet, theatrical portals and theatrical blogs, professional critics writing about theatre are not the only circles shaping public opinion. Traditional criticism is enclosed in a hermetic world, into which the common spectator rarely peeks. In the field of theatre criticism, one can talk about the process of ‘de-distanciation’ (a term coined by K. Mannheim), the decreasing distance of the legally valid culture and the one that is not institutionally legitimized. On web portals, qualified critics (theatre theorists, theatre makers) conduct discussions with theatre goers, bloggers provide information on what is worth seeing in Polish theaters and express synthetic opinions that are relevant to people interested in theatre repertoire. This phenomenon can be called a diversification of criticism, although I prefer to talk about the process of the democratization of theatrical discourse. Blogs in a sociological sense are a manifestation of individuals' grassroots activity. The advantage of this communication platform is independence (freedom from ‘content guards’, that is, ‘gatekeepers’), non-hierarchical structure, the possibility to publish content quickly, the practical realization of participatory culture. Blogs fulfill informational, documentary, unmasking, popularization and integration functions. They promote institutions, events, publications, symbolic content; they embark a critical reflection, animate interest in culture, build communities of people who initiate dialogue, focused around the blog. The distinctive feature of this on-line journal is the interactivity and the possibility of post graphics and multimedia content.

Year

Issue

16

Pages

91-99

Physical description

Contributors

  • UŁ, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny

References

  • Bernstein, Basil. Odtwarzanie kultury. Tłum. Zbigniew Bokszański, Andrzej Piotrowski et al. Warszawa: PIW, 1990.
  • Franc, Małgorzata. „Poszukiwanie problemów estetycznych. Zastosowanie techniki dostrzegania problemów T3/ZOOM.” Edukacja Humanistyczna nr 2(33) (2015): 123-135.
  • Golka, Marian. Socjologia artysty nowożytnego. Poznań: Ars Nova, 2012.
  • Gołaszewska, Maria. Odbiorca sztuki jako krytyk. Kraków: Wydawnictwo Literackie, 1967.
  • GTW, czyli Grupa Trzech Wujów: Łukasz Drewniak, Tadeusz Nyczek, Jacek Sieradzki. „W krytycznych okopach.” Przekrój nr 31 (2007), cyt. za Kostaszuk-Romanowska, 79.
  • Jakobson, Roman. „Poetyka w świetle językoznawstwa.” Pamiętnik Literacki, z. 2 (1960): 431-473.
  • Kowalewicz, Kazimierz. „O czytaniu tekstów krytycznych.” Acta Universitatis Lodziensis, Folia Sociologica 25, Potoczne praktyki odbioru sztuki, tom I, red. Bogusław Sułkowski, 125-133. Łódź: Wydawnictwo UŁ, 1994.
  • Kostaszuk-Romanowska, Monika. „Polska współczesna krytyka teatralna – próba diagnozy.” W Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Filologia polska. Historia i teoria literatury, XIV, 71-82. Częstochowa: Wydawnictwo im. Stanisława Podobińskiego Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie, 2014.
  • Maciejewski, Łukasz. Aktorki. Portrety. Kraków: Znak literanova, 2015.
  • Olczak, Małgorzata. Trening twórczości – współczesna i efektywna forma wychowania przez sztukę. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2009.
  • „Krytyka teatralna.” W Patrice Pavis, Słownik terminów teatralnych, przełożył, opracował i uzupełnieniami opatrzył Sławomir Świontek, 264. Wrocław, Warszawa, Kraków: Wydawnictwo Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1998.
  • Rapsodia życia i teatru. Rozmowy z aktorami przeprowadził Krzysztof Lubczyński. Warszawa: Wydawnictwo „Książka i Wiedza”, 2007.
  • Strauss, Anselm L. Continual Permutations of Action. New York: Aldine De Gruyter, 1993.
  • Źródła internetowe
  • „Dwa zero czy zero? Blogi o tematyce kulturalnej a przemiany kultury uczestnictwa.” Instytut Kultury Miejskiej, Gdańsk 2015, opracowanie: Grzegorz D. Stunża, Radosław Bomba, Piotr Siuda, Krzysztof Stachura, Dostęp: 20.07.2016. http://blogiwkulturze.ikm.gda.pl/raport_IKM_2.0_czy_0_singles.pdf
  • Clarke, Adele E. i Reiner Keller. „Engaging Complexities: Working Against Simplification as an Agenda for Qualitative Research Today. Adele Clarke in Conversation With Reiner Keller”, Dostęp 20.07 2016. http://www.qualitative-research.net/index.php/fqs/article/view/2186.
  • Filiciak, Mirosław. „Blogi kulturalne: między szufladą a instytucją.” W Dwa zero czy zero? Blogi o tematyce kulturalnej a przemiany kultury uczestnictwa, za: PSBV, B(V)log Power (2015), Dostęp: 20.07.2016. http://www.psbv.pl/BlogPower_raport.pdf.
  • Urbaniak, Mike, „Nie jestem godzien, czyli list śmiesznego geja do Małgorzaty Szczęśniak”. Dostęp: 20.07.2015. http://www.e-teatr.pl/pl/artykuly/212109,druk.html.
  • „Teatr. Zwierciadło rzeczywistości”, rozmowa ze Zbigniewem Lisowskim. Dostęp 20.07.2016. http://www.250teatr.pl/artykuly,164,teatr?_zwierciadlo_rzeczywistosci.
  • http://teatralny.pl/opinie/teatralne-blogi-misja-czy-hobby,886.html. Dostęp 20.07.2016.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-7854c1c3-8604-4207-a6e6-f1164e8a25d6
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.