Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2022 | 23 | 27-36

Article title

KRYTERIA SPEŁNIENIA W OJCOSTWIE. INTERPRETACJA I PYTANIE O AKTUALNOŚĆ WZORCA SPOLEGLIWEGO OPIEKUNA NA PRZYKŁADZIE JÓZEFA Z NAZARETU

Content

Title variants

EN
Criteria of fulfillment in paternity. Interpretation and question of the topicality of the model of a compliant guardian on the example of Joseph of Nazareth

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
W artykule podjęto próbę pedagogicznego ujęcia odpowiedzi na pytanie: jakie kryteria spełnienia w ojcostwie można przyjąć, stawiając za wzór współczesnemu mężczyźnie Józefa z Nazaretu? W opracowaniu, wzorując się na biblijnym opisie, starano się przybliżyć postać opiekuna Jezusa na tyle, by zmniejszyć dystans, jaki między nim a współczesnymi ojcami wytworzyła tradycja i pobożność ludowa. Tak przedstawiona postać św. Józefa wydaje się bliższa dzisiejszemu mężczyźnie i łatwiejsza do uznania za wzór. W badaniach przyjęto perspektywę pedagogiczną. Najpierw naszkicowano pedagogiczne tło analiz, uzasadniając wartość pedagogicznych inspiracji biblijną figurą św. Józefa. Następnie nakreślono chrześcijańską wizję ojcostwa, aby skorelować perspektywę pedagogiczną z biblijnym kontekstem badań. Główna część artykułu dotyczy interpretacji fragmentów Ewangelii, w których są opisane sceny z życia Józefa. Interpretacja jest ukierunkowana na wskazanie cech tego przykładowego ojcostwa i odniesienie ich do kontekstu doświadczenia ojcostwa współczesnego pokolenia mężczyzn. Ojcostwo św. Józefa cechuje: odwaga, praca, poświęcenie, odpowiedzialność. Wnioskiem mającym wartość pedagogiczną, do którego doprowadziła analiza źródeł, jest wskazanie, że ojcostwo św. Józefa nie jest przykładem „jak poczuć się spełnionym” w ojcostwie, ale jak „spełniać się” w nim.
EN
The article is an attempt to pedagogically frame the answer to the question: what criteria of fulfillment in fatherhood can be adopted by placing Joseph of Nazareth as a model for modern men? In the study, by basing only on the biblical description, an attempt was made to reduce the distance that tradition and popular piety have created between the guardian of Jesus and modern fathers. Presented in this way, the figure of St. Joseph seems closer to modern men and easier to recognize as a model. The research adopted a pedagogical perspective. First, the pedagogical background of the analyses was sketched, justifying the value of pedagogical inspiration by the biblical figure of St. Joseph. Then the Christian vision of fatherhood was outlined to correlate the pedagogical perspective with the biblical context of the research. The main part of the article involves the interpretation of the Gospel passages in which scenes from Joseph’s life are described. The interpretation is aimed at identifying the characteristics of this exemplary fatherhood and relating them to the context of the fatherhood experience of today’s generation of men. St. Joseph’s fatherhood is characterized by: courage, work, sacrifice, responsibility. A conclusion of pedagogical value, led to by the analysis of the sources, is to indicate that the fatherhood of St. Joseph is not an example of “how to feel fulfilled” in fatherhood, but how to “fulfill” in it.

Year

Volume

23

Pages

27-36

Physical description

Dates

published
2022-11-30

Contributors

  • Wydział Pedagogiki, Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy (Polska)

References

  • Adamski Franciszek, 2021, Rodzina wymiar społeczny i kulturowy, Kraków. Arystoteles, 2003, Metafizyka, Warszawa. Augustyn Aureliusz, 1987, Wyznania, Warszawa. Balter Lucjan, 1989, Święty Józef odczytany na tle encykliki „Divesin misericordia”, Studia Józefologiczne, 1, Kalisz, s. 46–60. Benedykt XVI, 2012, Jezus z Nazaretu. Dzieciństwo, Kraków. Franciszek, 2020, List Apostolski „Patriscorde”, Poznań. Drożdż Bogusław, 1997, Wychowawcza Funkcja Kościoła w społeczeństwie pluralistycznym, Legnica. Janukowicz Maria, 2002, Czy współczesne ojcostwo to ojcostwo nieobecne?, Małżeństwo i Rodzina 1, Kraków, s. 43–47. Kolanczyk Kazimierz, 2000, Prawo rzymskie, Warszawa. Majdański Kazimierz, 2001, Wspólnota życia i miłości, Łomianki. Nowak Marian, 2005, Wychowanie do wolności i odpowiedzialności, w: Franciszek Adamski (red.), Wychowanie personalistyczne, Kraków, s. 341–362. Półtawska Wanda, 2018, Genealogia divina, Częstochowa. Półtawska Wanda, 2015, Uczcie się kochać, Częstochowa. Rosenzweig Franz, 2012, Gwiazda zbawienia, Warszawa. Ryś Grzegorz, 2021, Skoro jest Miłość, Kraków. Sosnowski Tomasz, 2014, Pedagogiczny model ojcostwa – konstrukt teoretyczny, „Dziecko krzywdzone. Teoria, badania, praktyka”, 13, Warszawa, s. 56–73. Tauler Jan, 1985, Kazania, Poznań. Tischner Józef, 2021, Wolność człowieka gór, Kraków. Wiśniewski Marcin, 2013, Święty Józef w tajemnicy Chrystusa, Kalisz. Wnuk Paweł, 2017, Święty Józef wzorem powołania mężczyzny, małżonka i ojca w nauczaniu Papieży, Kalisz. Wons Krzysztof, 2017, Cały sprawiedliwy. Lectiodivina z Józefem z Nazaretu, Kraków. Zientkowski Przemysław, 2021a, Kategoria ojcostwa w koncepcji wybranych filozofów dialogu, w: Jarosław Jagiełło, Karolina Tkko (red.), Solidarność. Człowiek w sieci zależności społecznych, Kraków, s. 55–65. Zientkowski Przemysław, 2021b, Interpretacja źródeł wychowania w rodzinie według koncepcji Ferdynanda Ebnera, w: Monika Lewicka (red.), Rodzina i rodzicielstwo. Trudności, zagrożenia, wyzwania, priorytety, Bydgoszcz, s. 225–239.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-7a8ad2f4-bb6f-463c-b2cf-bf58779f379a
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.