Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2017 | 14 | 47-57

Article title

WIELOWYMIAROWA DZIAŁALNOŚĆ SZKOŁY NA RZECZ WSPIERANIA ROZWOJU DZIECI I MŁODZIEŻY ZE SPECJALNYMI POTRZEBAMI EDUKACYJNYMI WYZWANIEM DLA EDUKACJI JUTRA

Content

Title variants

EN
MULTIDIMENSIONAL SCHOOL ACTIVITIES TO PROMOTE THE DEVELOPMENT OF CHILDREN AND YOUTH WITH SPECIAL EDUCATIONAL NEEDS – A CHALLENGE FOR TOMORROW’S EDUCATION

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Niezaprzeczalnym prawem każdego dziecka, także niepełnosprawnego, niedostosowanego społecznie, mającego trudności w uczeniu się, jest prawo do edukacji. Aktualnie obowiązujące rozwiązania prawne zmierzają do zorganizowania zintegrowanych działań pedagogicznych, w trakcie indywidualizowanych zajęć edukacyjnych. Szkoła jest w pełni odpowiedzialna za zorganizowanie odpowiedniej organizacji działań dla uczniów o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych.
EN
The undeniable right of every child, includingthe disabled, socially unadjusted and those with learning disabilities, is to have the right to education. The current legal solutions aim to organize integrated pedagogical activities during individualized educational classes. The school is fully responsible for arranging proper organization of activities for students with diverse educational needs.

Year

Issue

14

Pages

47-57

Physical description

Contributors

  • Uniwersytet Opolski

References

  • Al-Khamisy, D. (2007). Edukacja przedszkolna a integracja społeczna. Warszawa.
  • Barłóg, K. (2012). Konteksty wspomagania rozwoju uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych ze szczególnym uwzględnieniem uczniów zdolnych, utalentowanych. W K. Barłóg, A. Mach i M. Zaborniak-Sobczak (red.), Odkrywanie talentów: wybrane problemy diagnozy, wspierania rozwoju i edukacji. Rzeszów.
  • Bogdanowicz, M. (1995). Uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Psychologia Wychowawcza, 3.
  • Gajdzica, Z. (2013). Nauczyciele szkoły ogólnodostępnej o swoim przygotowaniu do pracy z uczniem niepełnosprawnym w kontekście przemian pierwszej dekady XXI w. Chowanna, 2.
  • Jastrząb, J. (1995). Zaspokajanie potrzeb edukacyjnych. Wychowanie na co dzień, 12.
  • Karcz-Taranowicz, E. (2015). Zadania dyrektora szkoły w zakresie opieki nad uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. W E. Smak, A. Włoch i M. Garbiec (red.), Diagnozowanie i terapia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Opole.
  • Konstytucja RP (1997).
  • Konwencja o Prawach Dziecka (1991). (Dz.U. 1991 Nr 120, poz. 526).
  • Krauze-Sikorska, H. (2013). Praca z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych i jej implikacje dla ich rozwoju. W H. Sowińska (red.), Dziecko w szkolnej rzeczywistości: założony a rzeczywisty obraz edukacji elementarnej. Poznań.
  • Krzyżyk, D. (2012). Specjalne potrzeby edukacyjne dzieci i młodzieży – zarys problematyki. W A. Guzy i D. Krzyżyk (red.), Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Tom 1. Kielce.
  • Łoskot, M. (2010). Specjalne potrzeby edukacyjne wyzwaniem dla edukacji XXI wieku. Głos Pedagogiczny, 6.
  • Ministerstwo Edukacji Narodowej [MEN]. (2010). Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna. Jak organizować edukację uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi?. Warszawa.
  • Ogonowski, B. (2015). Rozumienie i zrozumienie idei pomocy psychologiczno-pedagogicznej w edukacji. W B. Ogonowski i M. Szeląg (red.), Organizacja i realizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolach, szkołach i placówkach. Opole.
  • Olechowska, A. (2016). Specjalne potrzeby edukacyjne. Warszawa.
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 września 2008 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych (Dz.U. 2008 Nr 173, poz. 1072).
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie ramowego statutu publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej (Dz.U. 2010 Nr 228, poz. 1492).
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych (Dz.U. 2010 Nr 228, poz. 1490).
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w specjalnych przedszkolach, szkołach i oddziałach oraz w ośrodkach (Dz.U. 2010 Nr 228, poz. 1489).
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i egzaminów w szkołach publicznych (Dz.U. 2010 Nr 228, poz. 1491).
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2012 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych (Dz.U. 2012, poz. 982; Dz.U. 2014, poz. 414).
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz.U. 2013, poz. 199).
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. 2013, poz. 532).
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 lipca 2015 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. 2015, poz. 1113).
  • Serafin, T. (2012). Kształcenie specjalne w systemie oświaty. Vademecum dla organu prowadzącego, dyrektora szkoły, nauczycieli i rodziców. Warszawa.
  • Skibska, J. (2013). Dostosowanie przestrzeni szkoły ogólnodostępnej do potrzeb i możliwości ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. w A. Klinik (red.), Racjonalność oraz uwarunkowania procesów terapeutycznych osób niepełnosprawnych. Kraków.
  • Skrzetuska, E. (2010). Granice integracji w warunkach reformy szkolnej i zjawisk społecznych w szkole. Niepełnosprawność, 3.
  • Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. 1991 Nr 256, 2572).
  • Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. 2017, poz. 59).
  • Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. przepisy wprowadzające ustawę Prawo oświatowe (Dz.U. 2017, poz. 60).

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-7bd7b1f3-8aea-4ad9-803a-fe4a745bb9a0
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.