Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2018 | 45 | 1(526) | 31–36

Article title

SIEĆ WSPÓŁPRACY GMINNYCH OŚRODKÓW POMOCY SPOŁECZNEJ Z WOJEWÓDZTWA LUBELSKIEGO A WDRAŻANIE INNOWACJI SPOŁECZNYCH

Authors

Selected contents from this journal

Title variants

EN
COLLABORATION NETWORK OF COMMUNAL SOCIAL WELFARE CENTERS FROM LUBELSKIE PROVINCE AND SOCIAL INNOVATIONS IMPLEMENTATION

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Potencjalnym uwarunkowaniem wdrażania innowacji społecznych jest istnienie sieci współpracy podmiotów działających na rzecz rozwiązywania lokalnych problemów społecznych. Celem artykułu jest scharakteryzowanie obecnej oraz preferowanej sieci współpracy gminnych ośrodków pomocy społecznej, to jest określenie rodzaju podmiotów z którymi obecnie mogą wejść w kooperację w celu rozwiązywania lokalnych problemów społecznych oraz podmiotów z którymi chciałyby współpracę w tym zakresie nawiązać w przyszłości. Charakterystyki dokonano na podstawie badania zrealizowanego w 2016 r. na obszarze gmin wiejskich województwa lubelskiego na reprezentatywnej próbie 118 kierowników gminnych ośrodków pomocy społecznej. Część empiryczną badań zrealizowano w okresie listopad-grudzień 2016 r. na pomocą techniki wywiadu swobodnego ze standaryzowaną listą poszukiwanych informacji. Wybór województwa na obszarze którego przeprowadzono badania był podyktowany wielością problemów społecznych doświadczanych przez jego mieszkańców (zwłaszcza mieszkańców obszarów wiejskich), która mogła stanowić katalizator dla tworzenia sieci podmiotów lokalnej polityki społecznej, której celem było ich rozwiązywanie. Efektem przeprowadzonych badań jest dostrzeżenie, iż wśród podmiotów nieaktywnych w zakresie rozwiązywania lokalnych problemów społecznych znajdują się spółdzielnie socjalne oraz lokalni przedsiębiorcy. Kierownicy gminnych ośrodków pomocy społecznej w największym stopniu odczuwają potrzebę włączenia do tych sieci organizacji pozarządowych, w których aktywności upatrują szczególnej szansy na wdrażanie działań nietypowych, niestandardowych, którymi są innowacje społeczne. Widzą również potrzebę zaangażowania spółdzielni socjalnych oraz przedsiębiorców. Sieci te nie mają homogenicznego charakteru, a ich preferowany skład wskazuje na potencjał w zakresie włączania do nich nowych podmiotów reprezentujących sektor społeczny oraz gospodarczy.
EN
The existence of a network of entities aiming to solve local social problems is a potential determinant of social innovations. The aim of this article is to characterize the current and preferred collaboration network of communal social welfare centers, i.e., to identify the kind of entities they can currently collaborate with to solve local social problems and entities with which they would like to start collaborating in the future for this purpose. The characterization was based on a study carried out in 2016 in rural communes of Lubelskie Province, using a representative sample of 118 managers of communal social welfare centers. The empirical part of the study was carried out in November and December 2016 using the free-form interview technique with a standardized list of pieces of information to find. The choice of the province to carry out the study was motivated by the multiplicity of social problems faced by its residents (especially rural residents), which could serve as a catalyst for the formation of a network of local social policy entities in order to solve them. The study resulted in the observation that entities that were inactive in terms of solving local social problems were social cooperatives and local entrepreneurs. The managers of communal social welfare centers especially would like to include non-governmental organizations in those networks, since they perceive their activity as a unique opportunity to implement atypical, non-standard activities such as social innovations. The can also see the need to engage social cooperatives and entrepreneurs in the work. The networks are not homogeneous, and their preferred composition shows the potential for the inclusion of new entities representing the social and economic sectors.

Year

Volume

45

Issue

Pages

31–36

Physical description

Contributors

  • Uniwersytet Łódzki

References

  • Adamiak P., Charycka B., Gumkowska M. (2015), Kondycja sektora organizacji pozarządowych w Polsce 2015. Raport z badań, Stowarzyszenie KLON/Jawor, Warszawa, s. 77–96.
  • Błędowski P., Kubicki P. (2014), Lokalna polityka społeczna wobec nowych wyzwań. Od interwencji do aktywizacji, „Polityka Społeczna”, nr 3, s. 34–38.
  • Błędowski P., Sempruch G. (2014), Innowacje społeczne jako instrument dostosowania polityki społecznej do nowych wyzwań, „Polityka Społeczna”, nr 3, s. 44–47.
  • Cajaiba-Santana G. (2014), Social innovation: Moving the field forward. A conceptual framework, „Technological Forecasting & Social Change”, Vol. 82, s. 42–51.
  • Caulier-Grice J., Davies A., Patrick R., Norman W. (2012), Social Innovation Overview. A deliverable of the project: „The theoretical, empirical and policy foundations for building social innovation in Europe” (TEPSIE), European Commission, Brussels.
  • Cooke P. (1992), Regional innovation systems: competitive regulation in the new Europe, „Geoforum”, Vol. 23, s. 365–382.
  • Dossi G., Freeman Ch., Nelson R., Silverberg G., Stechnical L., red. (1988), Technical change and economic theory, Printer Publishers, London.
  • Dutkiewicz M. (2012), Jak nas widzą, tak nas piszą – wizerunek publicznych pracowników socjalnych, w: M. Rymsza (red.), Pracownicy socjalni i praca socjalna w Polsce. Między służbą społeczną a urzędem, ISP, Warszawa, s. 121–140.
  • Edguist Ch., red. (1997), System of innovation – technologies, institutions and organizations, Printer Publishers, London.
  • Frąckiewicz-Wronka A. (2013), Partnerstwo publiczno-społeczne jako instrument wielosektorowej polityki społecznej – perspektywa zarządzania publicznego, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu”, nr 277, s. 165–180.
  • Furmankiewicz M. (2013), Współrządzenie czy ukryta dominacja sektora publicznego? Koncepcja governance w praktyce lokalnych grup działania, „Studia Regionalne i Lokalne”, nr 1(51), s. 71–89.
  • Granosik M. (2012), „Mówię, jak jest, robię, co mi każą” – o interpretacyjnym rozdarciu współczesnego pracownika socjalnego, w: M. Rymsza (red.), Pracownicy socjalni i praca socjalna w Polsce. Między służbą społeczną a urzędem, ISP, Warszawa, s. 187–202.
  • Karwacki A., Glińska-Neweś A. (2015), Innowacyjność w podmiotach ekonomii społecznej w Polsce. Studium jakościowe, „Ekonomia Społeczna” nr 2, s. 21–42.
  • Komisja Europejska (2013), Guide to Social Innovation, Bruksela.
  • Krzyszkowski J. (2003), Instytucje i organizacje społeczne jako partnerzy władz samorządowych w walce z biedą, w: W. Warzywoda-Kruszyńska (red.), Samorządy lokalne wobec bezrobocia i biedy, Instytut Socjologii UŁ, Łódź, s. 43–46.
  • Krzyszkowski J. (2011), Analiza doświadczeń w obszarze pracy socjalnej i polityki społecznej, w: Organizowanie społeczności lokalnej. Analizy, konteksty, uwarunkowania, Wydawnictwo CAL, Warszawa, s. 17–36.
  • Mencwel J., Wygnański J. (2014), Głos stoczni – innowacje społeczne, Pracownia badań i innowacji społecznych Stocznia, Gdańsk.
  • Oosterlynck S., Kazepov Y., Novy A., Cools P., Barberis E., Wukovitsch F., Sarius T., Leubolt B. (2013), The butterfly and the elephant: local social innovation, the welfare state and new poverty dynamics, ImPRovE Discussion Paper No. 13/03. Herman Deleeck Centre for Social Policy – University of Antwerp, Antwerp.
  • Przybyłowska I. (1978), Wywiad swobodny ze standaryzowaną listą poszukiwanych informacji i możliwości jego zastosowania w badaniach socjologicznych, „Przegląd Socjologiczny”, T. XXX, s. 54–68.
  • Psyk-Piotrowska E., Zajda K., Kretek-Kamińska A., Walczak-Duraj D. (2013), Struktura i uwarunkowania kapitału społecznego lokalnych grup działania, Wydawnictwo UŁ, Łódź.
  • Skubik B., Jurewicz K. (2016), Praktyczne aspekty wdrażania innowacji społecznych. Rekomendacje dla decydentów, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu”, nr 433, s. 172–179.
  • Strategia Polityki Społecznej Województwa Lubelskiego na lata 2014–2020 (2013), Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Lublinie, Lublin.
  • Trawkowska D. (2012), Pracownicy socjalni jako środowisko zawodowe. Portret czy portrety pracowników socjalnych? w: M. Rymsza (red.), Pracownicy socjalni i praca socjalna w Polsce. Między służbą społeczną a urzędem, ISP, Warszawa, s. 141–158.
  • Tuziak A. (2013), Innowacyjność w endogenicznym rozwoju regionu peryferyjnego. Studium socjologiczne, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa.
  • Zajda K. (2011), Nowe formy kapitału społecznego wsi, Wydawnictwo UŁ, Łódź.
  • Zajda K. (2012), Rozwój wielofunkcyjny, zrównoważony i innowacyjny w gminach wiejskich. Realizacja typu idealnego czy działania pozorne (na przykładzie powiatu radomszczańskiego), „Wieś i Rolnictwo”, nr 3(156), s. 66–77.
  • Zajda K. (2015), Wieś jako terytorium innowacyjne, „Wieś i Rolnictwo”, nr 3(168), s. 7–20.
  • Zajda K., Sykała Ł., Janas K., Dej M. (2016), Metody i instrumenty rozwoju lokalnego. LEADER, RLKS, innowacje społeczne, Wydawnictwo UŁ, Łódź.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-7c7fad9a-c417-4147-849b-fc70cffa98f2
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.