Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2016 | LXXI | 189-208

Article title

„Być w mniejszości, być mniejszością” (Projekt międzynarodowej interdyscyplinarnej konferencji naukowej)

Authors

Content

Title variants

EN
“To be in the minority, to be the minority” (the project of international interdisciplinary scientific conference)

Languages of publication

PL

Abstracts

EN
The project of international scientific conference, inspired by the thought of Gilles Deleuze and Félix Guattari, encourages to look from the position of different disciplines and research methodologies at broadly understood minority problematics. The following specific issues have been proposed as a subject of reflection: minority identity; dependency, anti-dependency and post-dependency aspects of the relationship between the minority and the majority; borderland phenomenon; center–periphery relations; spatial mobility vs minorities; cultural difference; meeting people of different cultures; multiculturalism vs interculturalism and transculturalism; minority discourse on minorities. At the same time, the issue of minority is placed on the grounds of “long duration”, regarded as an important part of the intellectual heritage of the Enlightenment, applied or rejected in the modern concept of a man (the ideas of freedom, equality, human rights, tolerance) and in the ways the description of the World is constructed (categories essentialism, normativity, universalism).

Year

Volume

Pages

189-208

Physical description

Dates

published
2016

Contributors

author

References

  • „Res Publica Nowa”. 1999. nr 1–2 (poświęcone dziedzictwu oświecenia).
  • „Znak”. 1992. nr 12 (poświęcony dziedzictwu oświecenia).
  • Babiński Grzegorz. 2005. Tożsamości na pograniczach. W: Tożsamość bez granic. Współczesne wyzwania. Red. Ewa Budakowska. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego. S. 99–117.
  • Bhabha Homi. 2008. DyssemiNacja. Czas, narracja i marginesy współczesnego narodu. Przeł. Tomasz Dobrogoszcz. „Literatura na Świecie”, nr 1–2. S. 196–240.
  • Bilski Łukasz. 2007. Współczesny stosunek do mniejszości w kontekście poprawności politycznej — jaka równość, jaka wolność? W: Poprawność polityczna — równość czy wolność? Red. Ryszard Stefański. Toruń–Kielce: Wydawnictwo Adam Marszałek. S. 258–270.
  • Błaszczyk Agnieszka. 2007. W strefie wpływów „Hominternu”? Ruch mniejszości seksualnych w Europie Zachodniej. „Zeszyty Naukowe Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej we Włocławku. Zbliżenia Cywilizacyjne” 2007, t. 3. S. 53–74.
  • Bobako Monika. 2011. Konstruowanie odmienności klasowej jako urasawianie. Przypadek polski po 1989 roku [online]. Biblioteka Online Think Tanku Feministycznego 2011. Protokół dostępu: www.ekologiasztuka.pl/think.tank.feministyczny [10.11.2014].
  • Bojar Hanna. 2000. Mniejszości społeczne w państwie i społeczeństwie III Rzeczypospolitej Polskiej. Wrocław: Funna.
  • Bokszański Zbigniew. 2001. Stereotypy a kultura. Wrocław: Funna.
  • Bondyra Krzysztof, Brzezińska Anna, Wycisk Jowita, red. 1999. New Age — nowe oświecenie? Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora.
  • Boswell John. 2006. Chrześcijaństwo, tolerancja społeczna i homoseksualność. Geje i lesbijki w Europie Zachodniej od początku ery chrześcijańskiej do XIV wieku. Przeł. Jerzy Krzyszpień. Kraków: Nomos.
  • Bujnicki Tadeusz, Wyskiel Wojciech, red. 1985. Pisarz na obczyźnie. Wrocław–Kraków: Ossolineum.
  • Burszta Wojciech J., Serwański Jacek, red. 2003. Migracje — Europa — Polska. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
  • Chakrabarty Dipesh. 2008. Historie mniejszości, przeszłości podrzędne. Przeł. Ewa Domańska. „Literatura na Świecie” 2008, nr 1–2. S. 258–279.
  • Chatterjee Partha. 2008. Nacjonalizm jako problem w historii myśli politycznej. Przeł. Dorota Kołodziejczyk. „Literatura na Świecie” 2008, nr 1–2. S. 280–328.
  • Chutnik Monika. 2007. Szok kulturowy. Przyczyny, konsekwencje, przeciwdziałanie. Kraków: Universitas.
  • Davie Grace. 2010. Socjologia religii. Przeł. Renata Babińska. Wprowadzenie Marta Trzebiatowska. Kraków: Nomos. Cz. II. Rozdz. 7: Religie głównego nurtu w świecie Zachodu. S. 193–223. Rozdz. 8: Mniejszości i obrzeża. S. 224–254.
  • Deleuze Gilles. 2008. Kino. 1. Obraz-ruch. 2. Obraz-czas. Przeł. Janusz Margański. Gdańsk: słowo/obraz terytoria.
  • Deleuze Gilles, Guattari Félix. 1975. Kafka. Pour une littérature mineure. Paris: Les éditions de Minuit. Qu’est-ce qu’une littérature mineure ? S. 29–50.
  • Deleuze Gilles, Guattari Félix. 1980. Mille Plateaux. Capitalisme et schizophrénie 2. Paris: Les éditions de Minuit.
  • Domańska Ewa. 2006. Historie niekonwencjonalne. Refleksja o przeszłości we współczesnej humanistyce. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie. Historia akademicka a historia niekonwencjonalna. S. 52–78.
  • Domańska Ewa. 2008. Historiografia insurekcyjna. „Literatura na Świecie” 2008, nr 1–2. S. 355–368.
  • Duć-Fajfer Helena. 2006. Etniczność a literatura. W: Kulturowa teoria literatury. Główne pojęcia i problemy. Red. Michał Paweł Markowski, Ryszard Nycz. Kraków: Universitas. S. 433–450.
  • Duć-Fajfer Helena. 2012. Pomiędzy bukwą a literą. Współczesna literatura mniejszości białoruskiej, ukraińskiej i łemkowskiej w Polsce. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  • Dyczewski Leon, red. 2005. Kultura grup mniejszościowych i marginalnych. Lublin: Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.
  • Furdal Antoni, Wysoczański Włodzimierz, red. 2006. Migracje: dzieje, typologia, definicje. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
  • Giddens Anthony, Sutton Philip (współprac.). 2012. Socjologia. Przeł. Olga Siara, Alina Szulżycka, Paweł Tomanek. Wyd. 6. Warszawa: PWN. Rasa, etniczność i migracja. S. 627–667.
  • Grygajtis Krzysztof. 2004. Etos sąsiedztwa: mniejszości narodowe w III Rzeczypospolitej (Ukraińcy, Łemkowie, Niemcy, Białorusini, Litwini). „Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Pedagogika” 2004 , z. 13. S. 139–182.
  • Guattari Félix. 1977. La révolution moléculaire. Fontenay-sous-Bois: Éditions Recherches. Le cinéma: un art mineur. S. 203–238.
  • Hacker Mayer Helen. 1982. Nikt nie rodzi się kobietą. Wybór, przekł. i wstęp Teresa Hołówka. Posłowie Aleksandra Jasińska. Warszawa: Czytelnik. Kobiety jako grupa mniejszościowa. S. 37–56.
  • Home Stewart. 1993. Gwałt na kulturze. Utopia, awangarda, kontrkultura. Przeł. Ewa Mikina. Warszawa: Signum.
  • Huntington Samuel P. 2001. Zderzenie cywilizacji i nowy kształt ładu światowego. Przeł. Hanna Jankowska. Warszawa: Muza.
  • Iwasiów Inga. 2012. Hipoteza literatury neo-post-osiedleńczej. W: Narracje migracyjne w literaturze polskiej XX i XXI wieku. Red. Hanna Gosk. Kraków: Universitas. S. 209–226.
  • Jackowski Antoni, red. 1999. Wielka encyklopedia geografii świata. T. 15: Religie świata. Szlaki pielgrzymkowe. Poznań: Wydawnictwo Kurpisz.
  • Jakubowska-Branicka Iwona. 2002. Czy tyrania tolerancji? Absolutyzm i relatywizm w koncepcji praw człowieka. W: Prawa człowieka. Tolerancja i jej granice. Red. Iwona Jakubowska-Branicka. Warszawa: Uniwersytet Warszawski. Instytut Stosowanych Nauk Społecznych. S. 5–46.
  • Jarosz Maria, red. 2008. Wykluczeni. Wymiar społeczny, materialny i etniczny. Warszawa: Instytut Studiów Politycznych PAN.
  • Kapuściński Ryszard. 2007. Ten inny. Kraków: Znak.
  • Kieniewicz Jan. 2014. Pogranicza i peryferie: o granicach cywilizacji europejskiej. W: Cywilizacja europejska — różnorodność i podziały. Red. Maciej Koźmiński. T. 3. Kraków: Universitas. S. 81–96.
  • Klejsa Konrad. 2008. Filmowe oblicza kontestacji. Kino Stanów Zjednoczonych i Europy Zachodniej wobec kultury protestu przełomu lat 60. i 70. Warszawa: Trio.
  • Kłodkowski Piotr. 2002. Wojna światów? O iluzji wartości uniwersalnych. Kraków: Znak.
  • Kołodziejek Ewa. 2005. Człowiek i świat w języku subkultur. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.
  • Konarski Wawrzyniec. 2007. Naród, mniejszość, nacjonalizm, religia — przyczynek do dyskursu o pojęciach i powiązaniach między nimi. „Forum Politologiczne” 2007, t. 5.
  • Kostkiewiczowa Teresa. 2001. Co to jest oświecenie? Wprowadzenie do dyskusji. „Wiek Oświecenia” t. 17, 2001. S. 9–31.
  • Kowalski Sergiusz, Magdalena Tulli. 2003. Zamiast procesu. Raport o mowie nienawiści. Warszawa: W.A.B.
  • Kożyczkowska Adela. 2010. Pogranicze jako artefakt (homogenicznego) centrum. Kontekst geopolityczny, ekonomiczno-kulturowy i symboliczny. „Teraźniejszość — Człowiek — Edukacja” 2010, nr 2. S. 35–55.
  • Krzemiński Ireneusz, red. 2009. Naznaczeni. Mniejszości seksualne w Polsce. Raport 2008. Warszawa: Instytut Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego.
  • Kudyba Wojciech. 2008. Nagość księdza. „Poezja kapłańska” jako dyskurs mniejszości? „Teksty Drugie” 2008, nr 5. S. 138–145.
  • Kuligowski Waldemar, Pomieciński Adam, red. 2012. Oblicza buntu. Praktyki i teorie sprzeciwu w kulturze współczesnej. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.
  • Lalak Danuta. 2007. „Swoi” i „obcy” w perspektywie antropologiczno-społecznej. W: Migracje. Uchodźstwo. Wielokulturowość. Zderzenie kultur we współczesnym świecie. Red. Danuta Lalak. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak. S. 89–121.
  • Luca Nathalie. 2005. Sekty. Przeł. Agnieszka Kuryś. Warszawa: Pax.
  • Machinek Marian. 2011. Czy istnieje normatywny wymiar ludzkiej cielesności? „Collectanea Theologica” 2011, nr 3. S. 53–62.
  • Macrae Neil C., Stangor Charles, Hewstone Miles. 1998. Stereotypy i uprzedzenia. Najnowsze ujęcie. Przeł. Małgorzata Majchrzak, Magdalena Kacmajor, Agnieszka Nowak. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
  • Madajczyk Piotr. 2000. Mniejszość — większość — naród — historia. „Borussia” 2000, nr 22. S. 144–150.
  • Madajczyk Piotr. 2005. Nowe i stare mniejszości narodowe w Europie. „Commentationes” 2005, nr 1. S. 35–45.
  • Madajczyk Piotr. 2008. Pozbawiony ojczyzny — uciekinier, wypędzony, emigrant... i przybysz w historycznej perspektywie. „Dialog” 2008, nr 15. S. 120–133.
  • Majka-Rostek Dorota. 2010. Homoseksualizm i kapitalizm — klasowy wymiar kultury gejowskiej w Polsce po 1989 roku. W: Podziały klasowe i nierówności społeczne. Refleksje socjologiczne po dwóch dekadach realnego kapitalizmu w Polsce. Red. Piotr Żuk. Warszawa: Oficyna Naukowa. S. 153–164.
  • Maryański A[ndrzej]. 1984. Migracje w świecie. Warszawa: PWN.
  • Maślanka Tomasz, Wiśniewski Rafał, red. 2015. Kultury kontestacji. Dziedzictwo kontrkultury i nowe ruchy społecznego sprzeciwu. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
  • Michalska Halina, red. 2001. Tolerancja, przeciwdziałanie rasizmowi i ksenofobii — wyzwania jednoczącej się Europy. Warszawa: Centrum Europejskie Uniwersytetu Warszawskiego.
  • Miluska Jolanta. 2008. Obrazy społeczne grup narażonych na dyskryminację. Uwarunkowania społeczno-demograficzne i psychologiczne. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.
  • Mitosek Zofia. 1974. Literatura i stereotypy. Wrocław: Ossolineum.
  • Modood Tariq. 2014. Multikulturalizm. Przeł. Izabela Kołbon. Poznań: Wydawnictwo Nauka i Innowacje. Rozdz.: Czy w XXI wieku multikulturalizm ma rację bytu? S. 13–32; Multikulturalizm i esencjalizm. S. 95–122; Obywatelstwa multikulturowe. S. 123–158.
  • Mroczkowska Dorota, Troszyński Marek, red. 2004. Raport mniejszości. Głosy spoza dyskursu dominującego. Poznań: Bogucki Wydawnictwo Naukowe.
  • Muggleton David. 2004. Wewnątrz subkultury. Ponowoczesne znaczenia stylu. Przeł. Agata Sadza. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  • Napiórkowski Andrzej A. 2011. Teologia jedności chrześcijan: podręcznik ekumenizmu. Wyd. 4. Kraków: Salwator.
  • Necel Wojciech. 2007. Duszpasterstwo imigrantów. Wskazania instrukcji „Erga migrantes caritas Christi”. „Homo Dei” 2007, nr 2. S. 47–56.
  • Oświecenie dzisiaj. Rozmowy w Castel Gandolfo. 1999. Tłum. Małgorzata Łukasiewicz, Jacek Migasiński, Andrzej Pawelec. Oprac. i wstęp Krzysztof Michalski. Kraków: Znak.
  • Panas Władysław. 1996. O pograniczu etnicznym w badaniach literackich. W: Wiedza o literaturze i edukacja. Księga referatów Zjazdu Polonistów, Warszawa 1995. Red. Teresa Michałowska, Zbigniew Goliński, Zbigniew Jarosiński. Warszawa: Instytut Badań Literackich. S. 605–613.
  • Porębski Andrzej. 2006. Problematyka autochtonicznych grup etnicznych we współczesnej Europie. W: Mniejszości narodowe i etniczne w procesach transformacji oraz integracji. Red. Elżbieta Michalik, Henryk Chałupczak. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej. S. 53–64.
  • Posner-Zieliński Aleksander, red. 2000. Wielka encyklopedia geografii świata. T. 18: Świat grup etnicznych. Poznań: Wydawnictwo Kurpisz.
  • Preece Jennifer Jackson. 2007. Prawa mniejszości. Przeł. Małgorzata Stolarska. Warszawa: Sic!
  • Ptaszek Robert T., Piwowarczyk Marek, red. 012. Uniwersalizm chrześcijaństwa wobec alternatywnych propozycji współczesności. Lublin: Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.
  • Radkiewicz Małgorzata. 2014. Deleuze, Guattari i kino queer. „Widok. Teorie i praktyki kultury wizualnej” [online] 2014, nr 5. Protokół dostępu: http://widok.ibl.waw.pl/index.php/one/article/view/165/275 [10.11.2014].
  • Riparelli Enrico. 2008. Herezje chrześcijańskie: dawne i współczesne. Przeł. Agata Brzóska. Warszawa: Bellona.
  • Rykała Andrzej. 2011. Mniejszości religijne w Polsce. Geneza, struktury przestrzenne, tło etniczne. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
  • Ryszewska Monika. 2011. Dlaczego Europa (nie)potrzebuje euroislamu? W: Wielokulturowość: konflikt czy koegzystencja? Red. Anna Śliz, Marek S. Szczepański. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN. S. 125–136.
  • Samborska-Kukuć Dorota. 2012. Jak rekonstruować biografię i jak opisać twórczość XIX-wiecznego pisarza „minorum gentium”?: (metodologia, źródła, struktury narracji): skrypt akademicki. Łódź: Primum Verbum.
  • Skorupska-Raczyńska Elżbieta. 2008. Językowy obraz mniejszości i większości w polszczyźnie ogólnej. „Język. Religia. Tożsamość” 2008, t. 2. S. 21–29.
  • Skowron-Nalborczyk Agata. 2007. Islam jako polska religia? O mniejszości muzułmańskiej w Polsce. „Więź” 2007, nr 6. S. 108–115.
  • Slany Krystyna. 2008. Co to znaczy być migrantką? W: Krystyna Slany, red. Migracje kobiet. Perspektywa wielowymiarowa. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. S. 7–28.
  • Sobolczyk Piotr. 2006. Między literaturą „małą” a literaturą mniejszości. „Nowe Książki” 2006, nr 10. S. 32–33. [Rec. książki: Nieznane w przekładzie. 2006. Red. Maria Filipowicz-Rudek, Jadwiga Konieczna-Twardzikowa. Kraków: Księgarnia Akademicka].
  • Stachowski Zbigniew, red. 2000. Nowe ruchy religijne: wybrane problemy. Warszawa–Tyczyn: Polskie Towarzystwo Religioznawcze.
  • Staranowski Marcin. 2004. Trudne pojęcie: mniejszość. „Res Humana” 2004, nr 3. S. 17–21.
  • Strzępka Artur. 2010. Kościół i kobiety. Tolkmicko: Radwan Wydawnictwo Literackie i Naukowe.
  • Szarszewski Piotr. 2010. Antykultowy wizerunek nowych ruchów religijnych w perspektywie rzeczywistości medialnej. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Scriptorium.
  • Szcześniak Magda. 2013. Obrazoburcze spojrzenia i większościowe obrazy mniejszości. „Konteksty. Polska Sztuka Ludowa” 2013, nr 3. S. 106–115.
  • Świerkosz Monika. 2011. Historia literatury kobiet — niedokończony projekt. „Wielogłos. Pismo Wydziału Polonistyki UJ” 2011, nr 2. S. 60–76.
  • Tazbir Janusz. 1994. Tradycje wieloetnicznej Rzeczypospolitej. W: Inni wśród swoich. Red. Wiesław Władyka. Warszawa: Instytut Badań Literackich PAN. S. 12–23.
  • Tomczak Karolina. 2010. Konferencja „Mniejszości narodowe i etniczne w sztuce polskiej po 1945 roku. «Dla ciebie chcę być biała» — tematyka obrad i wystawy oraz uwagi. „Quart” 2010, nr 4. S. 91–102.
  • Uliasz Stanisław. 2001. O literaturze kresów i pograniczu kultur. Rozprawy i szkice. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego. O kategorii pogranicza kultur. S. 9–27.
  • Walas Teresa, red. 1995. Narody i stereotypy. Kraków: Międzynarodowe Centrum Kultury.
  • Wilk Marcin. 2007. Historia literatury (homoseksualnej) jako prowokacja. W: Z odmiennej perspektywy. Studia queer w Polsce. Red. Monika Baer, Marzena Lizurej. Wrocław: Arboretum. S. 225–246.
  • Witosz Bożena. 2010. O dyskursie wykluczenia i dyskursach wykluczonych z perspektywy lingwistycznej. „Tekst i dyskurs — text und discurs” 2010, z. 3. S. 9–25.
  • Woszczak Marek. 2011. Queerowanie teologii: projekt w realizacji. „Znak”, nr 12. S. 73–79.
  • Zduniak-Wiktorowicz Małgorzata. 2012. Trans/supra/a migracja: o nowej prozie polskiej pisanej spoza kraju. W: Kultura w stanie przekładu: translatologia — komparatystyka — transkulturowość. Red. Włodzimierz Bolecki, Ewa Kraskowska. Warszawa: Wydawnictwo IBL. S. 131–140.
  • Żukowski Arkadiusz. 2008. Wybory a reprezentacja polityczna mniejszości narodowych, etnicznych, religijnych, językowych oraz innych grup społecznych. „Studia Wyborcze” 2008, t. 5. S. 7–33.
  • Żukowski Tomasz. 2005. Imigranci — europejska podklasa. „Bez Dogmatu” 2005, nr 65. S. 4–5.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

ISSN
0079-4791

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-7d21af1e-ec06-4ea3-95c0-c64968d53091
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.