EN
The effectiveness of completing IT projects consisting in the implementation of a management support information system is still unsatisfactory, even though slightly higher compared to other countries. The scope of this article is to present research results concerning the effectiveness factors in completing IT projects that consist in the implementation of ERP, CRM, BI and DMS-class management support information systems from the supplier’s perspective. The main research problem here is to verify the author’s research up to this date, based on case studies, which allowed for the formation of a research hypothesis regarding the effectiveness factors in IT project completion. Understanding the supplier’s views and cognitive maps is important for describing the logic of action that prevails amongst a wide range of enterprises in Poland in outsourcing management support information projects.
PL
Skuteczność realizacji projektów informatycznych polegających na wdrożeniu systemów wspierających zarządzanie w Polsce nadal jest na niezadowalającym poziomie, mimo że na tle innych krajów wypadamy nieznacznie lepiej. Prowadzone badania w Polsce wskazują przyczyny tego zjawiska, a także analizują czynniki skuteczności realizacji projektów informatycznych. Według autora projekt realizacji wdrożenia systemów informatycznych wspierających zarządzanie powinno się badać, uwzględniając również osiągnięcia nowej ekonomii instytucjonalnej, jako transakcję regulowaną kontraktem pomiędzy klientem a dostawcą w całym cyklu życia projektu, a nie tylko jako przedsięwzięcie organizacyjno-informatyczne. Takie podejście pozwala dostrzec problemy i zagadnienia, jakie leżą zarówno u podstaw relacji pomiędzy dostawcą a odbiorcą, a także umów na realizacje projektów, w których cele i interesy dwóch stron kontraktu są sprzeczne. Konsekwencją takiego podejścia jest próba identyfikacji czynników skuteczności realizacji projektów informatycznych z perspektywy dostawcy oraz z perspektywy klienta, które mogą się różnić. Celem niniejszego artykułu jest przedstawienie rezultatów badań dotyczących czynników skuteczności realizacji projektów informatycznych polegających na wdrożeniu systemów informatycznych wspierających zarządzanie klasy ERP, CRM, BI, DMS z perspektywy dostawcy. Głównym problemem badawczym jest weryfikacja dotychczasowych badań autora opartych na studiach przypadku, które pozwoliły postawić hipotezę badawczą dotyczącą czynników skuteczności realizacji projektów informatycznych. Zrozumienie poglądów i map poznawczych z perspektywy dostawcy ma istotne znaczenie dla opisu dominującej logiki działania outsourcingu w zakresie realizacji projektów informatycznych wspierających zarządzanie wśród szerokiego spektrum grupy przedsiębiorstw w Polsce.