Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2014 | 85 | 175-182

Article title

Hybryda medialna jako zestaw

Authors

Title variants

EN
Media Hybrid as a Set

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Autor opisuje jedną z form hybryd medialnych, jaką jest amalgamat audiowizualny. Istotnym novum w obrębie praktyk medialnych, które wprowadza amalgamat audiowizualny, jest rozszerzenie technologii zestawiania, opisanej przez Jeana Mitry’ego i Calvina Prylucka. Na płaszczyźnie materiałowej amalgamat może realizować połączenia różnych kodów przekazowych i retorycznych (Umberto Eco). Stosowana w mediach cyfrowych technika kompozytowania (Lev Manovich) umożliwia zacieranie wymienionych kodów i w rezultacie zainicjowanie w procesie odbioru przekazu audiowizualnego poszukiwania właściwego trybu precepcji. Autor przypomina termin „ze-staw” (Martin Heidegger) i zauważa, że w przypadku mediów technika jest dostawiana do psychofizycznych zdolności człowieka. Amalgamat audiowizualny można zatem rozpatrywać jako świat możliwy, w którym widz natyka się na postrzeżenia wcześniej nie zrealizowane.
EN
The author describes a media hybrid in the form of an audiovisual amalgam. An important novelty within the media practice, which introduces an audiovisual amalgam, is the expansion of the technology of compilation, described by Jean Mitry and Calvin Pryluck. At the level of the material, an amalgam might combine two different transmission and rhetorical codes (Umberto Eco). The technology of compositing (Lev Manovich) used in digital media allows blurring of the mentioned codes and as a result of the process of reception the initiation of the search for the right form of perception. The author recalls the term Ge-stell (Martin Heidegger) and notes that in the case of media, technology is adjusted to the mental and physical capabilities of a human being. Audiovisual amalgam can be therefore considered as a possible world, in which the viewer encounters hitherto unrealised perceptions.

Year

Issue

85

Pages

175-182

Physical description

Contributors

author
  • Zakład Filmoznawstwa i Wiedzy o Mediach, Uniwersytet Śląski, Katowice

References

  • Arnheim, Rudolf. 1961. Film jako sztuka. Tłum. W. Wertenstein. Warszawa
  • Eco, Umberto. 1972. Pejzaż semiotyczny. Tłum. A. Weinsberg. Warszawa
  • Gwóźdź, Andrzej. 1998. Interfejsy widzialności. W: A. Gwóźdź, S. Krzemień-Ojak (red.). Intermedialność w kulturze końca XX wieku. Białystok
  • Heidegger, Martin. 2002. Technika i zwrot. Tłum. J. Mizera. Kraków
  • Helman, Alicja. 1988. Calvin Pryluck i jego teoria komunikacji obrazowej. W: C. Pryluck. Źródła znaczenia w filmie i telewizji. Tłum. J. Mach. Warszawa
  • Jameson, Fredrick. 1997. Postmodernizm i społeczeństwo konsumpcyjne. tłum. P. Czapliński W: R. Nycz (red.). Postmodernizm. Antologia przekładów. Kraków
  • Jenkins, Henry. 2007. Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów. Tłum. M. Bernatowicz, M. Filiciak. Warszawa
  • Linde, Ulf. 1989. Image and Dimension. W: S. Allén (red.). Possible Worlds in Humanities, Arts and Sciences. Berlin – New York
  • Manovich, Lev. 2006. Język nowych mediów. Tłum. P. Cypryański. Warszawa
  • Mitry, Jean. 1997. The aesthetics and psychology of the cinema. Tłum. Ch. King. Bloomington – Indianopolis
  • Münsterberg, Hugo. 1989. Dramat kinowy. Studium psychologiczne. Tłum. A. Helman. Łódź
  • Pryluck, Calvin. 1988. Źródła znaczenia w filmie i telewizji. tłum. J. Mach. Warszawa
  • Tynianow, Jurij. 1972. Prawa kina. Tłum. B. Grabowska. W: A. Helman (red.). Estetyka i film. Warszawa
  • Wimmer, Thomas. 1994. Fabrykowanie fikcji? Próba opisu filmu i obrazów cyfrowych. Tłum. J. Ostaszewski. W: A. Gwóźdź (red.). Po kinie?… Kraków

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-7d5a9969-bb4c-49fa-a6ed-39ffe505d685
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.