Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2016 | 12 | 121-133

Article title

SPRAWNOŚĆ NARZĄDÓW ARTYKULACYJNYCH U DZIECI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM – DONIESIENIE Z BADAŃ

Content

Title variants

EN
EFFICIENCY ARTICULATION ORGANS IN PRESCHOOL CHILDREN – RESEARCH REPORT

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Czynność mówienia uwarunkowana jest współpracą wielu narządów. Wiąże się z pracą mięśni oddechowych i fonacyjno-artykulacyjnych. Od odpowiedniego ułożenia języka i warg, stopnia zbliżenia narządów mowy, udziału jam rezonacyjnych oraz zachowania wiązadeł głosowych zależy prawidłowa wymowa każdej głoski. Sprawny aparat artykulacyjny, brak wad anatomicznych w jego obrębie, brak wad zgryzu są jednymi z ważnych elementów wpływających na prawidłowy rozwój mowy. W pracy przedstawiono wyniki badań dotyczące sprawności narządów artykulacyjnych u dzieci sześcioletnich. Zwrócono uwagę na poziom tej sprawności w zależności od płci i występujących wad artykulacyjnych u dzieci.
EN
Act of speaking is conditioned by the cooperation of many organs. Associated with the work of the respiratory and phonatory – articulation muscles. From proper alignment tongue and lips, the degree of their approximation, the share of resonant cavities and preserve the vocal cords depends on the correct pronunciation of each phone. Efficient organs of articulation, no anatomical defects within them, the lack of malocclusion is one of the important elements affecting the normal development of speech. The paper presents results of research on the efficiency of articulation organs in children of six. Attention was drawn to the level of efficiency in relation to sex and articulation occurring defects in children.

Year

Issue

12

Pages

121-133

Physical description

Contributors

  • Akademia im. Jana Długosza w Częstochowie

References

  • Błachnio, K. (2001). Vademecum logopedyczne. Poznań.
  • Demel, G. (1996). Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola. Warszawa.
  • Demelowa, G. (1987). Elementy logopedii. Warszawa.
  • Łobocki, M. (2004). Metody i techniki badań pedagogicznych. Kraków.
  • Minczakiewicz, E.M. (1997). Logopedia. Rozwój, mowa, zaburzenia, terapia. Kraków.
  • Pilch, T. (1998). Zasady badań pedagogicznych. Warszawa.
  • Skorek, E.M. (2000). Z logopedią na ty. Podręczny słownik logopedyczny. Kraków 2000.
  • Słodowik-Rycaj, E. (2000). O mowie dziecka. Jak zapobiegać powstawaniu nieprawidłowości w jej rozwoju. Warszawa.
  • Sochacka, I. (2014a). Wybrane aspekty działań nauczyciela przedszkola w zakresie profilaktyki logopedycznej. W: C. Langier i K. Śleziński (red.). Edukacja dziecka wobec wyzwań i zagrożeń ponowoczesności. Bielsko-Biała–Katowice-Kraków.
  • Sochacka, I. (2014b). Współpraca nauczyciela z logopedą jako czynnik wspomagający terapię logopedyczną. W: A. Szafrańska (red.). Sześciolatek w szkole. Kraków.
  • Stecko, E. (2001). Ocena dojrzałości motorycznej aparatu artykulacyjnego u dzieci. W: S. Grabias (red.). Zaburzenia mowy. Mowa, teoria, praktyka. Lublin.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-7e6682a0-0147-414b-8b03-1534c0b0f712
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.