Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2013 | 2 | 1 | 45-52

Article title

Ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów – potrzeba zmian przepisów wywołujących wątpliwości interpretacyjne

Content

Title variants

EN
The Competition and Consumer Protection Act – the need for changes to provisions that cause interpretation doubts

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Celem artykułu jest przedstawienie kilku przepisów ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, które w toku jej stosowania wywołują wątpliwości interpretacyjne. Praktyka stosowania ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów z 2007 r. ukazała potrzebę jej nowelizacji, także w zakresie eliminacji tych przepisów. Założenia projektu ustawy o zmianie ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów wychodzą jej naprzeciw, jednak ich analiza skłania do głębszej refleksji, gdyż proponowane zmiany są niewystarczające. W związku z tym, iż nowelizacja ustawy nie rozwiązuje wszystkich problemów pojawiających się w toku jej stosowania, istotne staje się wskazanie kilku przepisów ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów wywołujących wątpliwości interpretacyjne, a jednocześnie całkowicie w niej pominiętych. Dotyczy to instytucji ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa w postępowaniu przed Prezesem UOKiK, charakteru wykroczenia z art. 114 ustawy oraz terminu wykonania decyzji o uznaniu praktyki za naruszającą zbiorowe interesy konsumentów i nakazaniu zaniechania jej stosowania. Uzasadniona zostanie potrzeba zmian tych przepisów wraz ze wskazaniem możliwych rozwiązań.
EN
The aim of this paper is to present some of the provisions of the Competition and Consumer Protection Act, which have caused interpretational dilemmas when used in judicial practice. Statutory provisions in force since 16 February 2007 have in some cases not only proven to be in need of revision but sometimes ever proven in need of repealing. Proposals to amend the Competition Act answer this need but provoke also the need for a deeper reflection upon the suggested amendments. The proposed changes are insufficient – they do not resolve all the problems identified in the practical application of the Act. The author highlights some of the provisions left out from the revision process including consumer protection provisions and rules on the protection of business secrets in proceedings before the UOKiK President. The author provides justifications for changes that he suggests should be made to the Act and proposes possible solutions to outstanding problems.

Year

Volume

2

Issue

1

Pages

45-52

Physical description

Dates

published
2013-03-01

Contributors

  • Uczelnia Łazarskiego

References

  • Bernatt M., Ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów. Potrzeba nowelizacji – perspektywa sprawiedliwości proceduralnej, iKAR 2012, nr 1(1)
  • Kohutek K., Sieradzka M., Ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów. Komentarz, Warszawa 2008
  • Piszcz A., Uwagi do Wyjaśnień w sprawie wydawania decyzji zobowiązującej w sprawach praktyk ograniczających konkurencjęoraz praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów, iKAR 2012, nr 4
  • Skoczny T. (red.), Ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów. Komentarz, Warszawa 2009
  • Stawicki A., Stawicki E. (red.), Ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów. Komentarz, Warszawa 2011

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-7e8a5151-970d-4a3d-96e8-a7810ca2e295
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.