Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2016 | 23 | 311-334

Article title

Krytyczna analiza dyskursu – podstawowe założenia, implikacje, zastosowanie

Content

Title variants

EN
Critical Discourse Analysis – Basic Assumptions, Implications, Application

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Liczne przykłady badań prowadzonych w obszarze pedagogiki, w których zastosowano krytyczne podejścia do analizy dyskursu, wykazują zróżnicowanie pod względem przyjmowanego zaplecza teoretycznego oraz metodologii. Przykładem grupy podejść zorientowanych krytycznie jest krytyczna analiza dyskursu. Ogólne ramy krytycznej analizy dyskursu mają znaczenie zarówno dla zachowania odrębności KAD, a przez to sensowności wyróżniania tej grupy podejść, jak i upowszechnienia wiedzy na ten temat, zwłaszcza wśród mniej doświadczonych badaczy i badaczek. W artykule przedstawiono założenia bazowe krytycznej analizy dyskursu wraz z ich implikacjami dla badań pedagogicznych. Skonstruowano również praktyczne wskazówki do zastosowania podejścia do KAD reprezentowanego przez Ruth Wodak.
EN
Numerous examples of research in the field of pedagogics which are using critical approach to discourse analysis show the diversity in theoretical background and methodology. An example of a group of critical approaches is Critical Discourse Analysis. The general framework of Critical Discourse Analysis is important both for maintaining the identity of CDA, thereby highlighting the reasonableness of this group of approaches, and for dissemination of knowledge concerning it, especially among less experienced researchers. The paper presents the basic assumptions of Critical Discourse Analysis and their implications for educational research as well as practical guidelines to apply to the CDA approach, which is represented by Ruth Wodak.

Year

Volume

23

Pages

311-334

Physical description

Contributors

  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu

References

  • Dahlberg, G., Moss, P., Pence, A. (2013), Poza dyskursem jakości w instytucjach wczesnej edukacji i opieki, tłum. K. Gawlicz, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław.
  • Fairclough, N. (2005), Critical Discourse Analysis in Transdisciplinary Research, [w:] W: Wodak R., Chilton P. (red.), A New Agenda in (Critical) Discourse Analysis, John Benjamins, Amsterdam, s. 53–70.
  • Fairclough, N., Duszak, A. (2008). Wstęp: krytyczna analiza dyskursu – nowy obszar badawczy. W: A. Duszak, N. Fairclough (red.), Krytyczna analiza dyskursu. Interdyscyplinarne podejście do komunikacji społecznej. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych UNIVERSITAS.
  • Flick, U. (2011). Jakość w badaniach jakościowych. Tłum. P. Tomanek, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Hejnicka-Bezwińska, T. (2008). Pedagogika ogólna. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
  • Jabłońska B. (2013), Krytyczna analiza dyskursu w świetle założeń socjologii fenomenologicznej (dylematy teoretyczno-metodologiczne), „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 9, nr 1, s. 48–61, www.przegladsocjologiijakosciowej.org, dostęp: 2015.10.05.
  • Kopińska, V. (2014). Key Civic Competences: Between Modern and Postmodern Perspectives, „Edukacja Dorosłych”, nr 1(70), s. 49–61
  • Kopińska V. (2017). Edukacja obywatelska w szkole. Krytyczna analiza dyskursu podręczników szkolnych, Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK (praca w druku).
  • Kwieciński, Z. (1992). Socjopatologia edukacji. Warszawa: Edytor.
  • Lemke, J. (1995). Textual Politics: Discourse and Social Dynamics, Londyn: Taylor & Francis.
  • Luke, A. (1995–1996). Text and Discourse in Education: An Introduction to Critical Discourse Analysis. W: M. Apple (red.)., Review of Research in Education, t. 21, Washington D.C.: American Educational Research Association.
  • Mautner G. (2011). Analiza gazet, czasopism i innych mediów drukowanych. W: W: Wodak R., Krzyżanowski M. (red.), Jakościowa analiza dyskursu w naukach społecznych. Tłum. D. Przepiórkowska, Warszawa: Oficyna Wydawnicza Łośgraf, s. 51–83
  • Meyer, M. (2001). Between theory, method and politics: positioning of the approaches to CDA. W: MeyerM., Wodak R. (red.), Methods of Critical Discourse Analysis, Sage Publications Ltd., EBSCO Publishing : eBook Academic Collection (EBSCOhost) – printed on 7/19/2015 2:01 PM via Uniwersytet Mikolaja Kopernika w Toruniu, s. 14–31.
  • Milerski, B., Śliwerski, B. (red.) (2000), Pedagogika. Leksykon PWN, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Nowak-Dziemianowicz, M. (2011). Pedagogika dyskursywna – nadzieje i możliwości. W: M. Nowak-Dziemianowicz, P. Rudnicki (red.), Pedagogika. Zakorzenie i transgresja. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, s. 315–346.
  • Ostrowicka, H. (2014). Kategoria dyskursu w języku i w badaniach edukacyjnych – w poszukiwaniu osobliwości pedagogicznie zorientowanej analizy dyskursu, „Forum
  • Oświatowe” 2(52), s. 47–68, Pobrano z: http://forumoswiatowe.pl/index.php/czasopismo/article/view/228, dostęp: 2015.07.18.
  • Ostrowska, U. (2011). Krytyczna analiza dyskursu (KAD). Z perspektywy badań pedagogicznych. W: T. Hejnicka– Bezwińska (red.), Pedagogika ogólna. Dyskursy o statusie naukowym i dydaktycznym, Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, s. 113- 127
  • Reisigl M. (2010), Dyskryminacja w dyskursach, przekł. D. Przepiórkowska, „Tekst i Dyskurs” 3, from www.tekst-dyskurs.pl/tid_3.html, dostęp: 2013–08–19.
  • Reisigl, M. (2011). Analiza retoryki politycznej. W: Wodak R., Krzyżanowski M. (red.), Jakościowa analiza dyskursu w naukach społecznych. Tłum. D. Przepiórkowska, Warszawa: Oficyna Wydawnicza Łośgraf, s. 150–183.
  • Reisigl M., Wodak R. (2001), Discourse and Discrimination. Rhetorics of Racism and Ant-Semitism, London; Routledge.
  • Rubacha K.(2008), Metodologia badań nad edukacją, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
  • Szacki, J. (2002). Historia myśli socjologicznej, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Szkudlarek, T. (1997). Poststrukturalizm a metodologia pedagogiki, „Acta Universitatis Nicolai Copernici, Socjologia wychowania XIII – Nauki humanistyczno--społeczne – Zeszyt 317, s. 167–199.
  • Szkudlarek, T. (2003). Pedagogika krytyczna. W: Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika, t. 1, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 363–377.
  • Van Dijk, T. A. (2001). Badania nad dyskursem. W: T. A. van Dijk (red.), Dyskurs jako struktura i proces. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 9–44.
  • Van Dijk, T.A. (1993). Principles of Critical Discourse Analysis, “Discourse & Society”, vol. 4(2), London. Newbury Park and New Delhi: Sage, s. 249–283
  • Van Leeuwen T. (2008), Discourse and Practice: New Tools for Critical Discourse Analysis, New York: Oxford Univeristy Press
  • Wodak, R. (2001). What CDA is about – a summary of its history, important concepts and its developments. W: Meyer M., Wodak R. (red.), Methods of Critical Discourse Analysis, Sage Publications Ltd., EBSCO Publishing : eBook Academic Collection (EBSCOhost) – printed on 7/19/2015 2:01 PM via Uniwersytet Mikolaja Kopernika w Toruniu, s. 1–13.
  • Wodak, R. (2001a). The discourse-historical approach. W: Meyer M., Wodak R. (red.), Methods of Critical Discourse Analysis, Sage Publications Ltd., EBSCO Publishing: eBook Academic Collection (EBSCOhost) – printed on 7/19/2015 2:01 PM via Uniwersytet Mikolaja Kopernika w Toruniu,
  • Wodak, R. (2008). Dyskurs populistyczny: retoryka wykluczenia a gatunki języka pisanego. W: A. Duszak, N. Fairclough (red.), Krytyczna analiza dyskursu. Interdyscyplinarne podejście do komunikacji społecznej. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych UNIVERSITAS, s. 185–213.
  • Wodak, R. (2011). Wstęp: Badania nad dyskursem – ważne pojęcia i terminy. W: Wodak R., Krzyżanowski M. (red.), Jakościowa analiza dyskursu w naukach społecznych. Tłum. D. Przepiórkowska, Warszawa: Oficyna Wydawnicza Łośgraf, s. 11–48.

Document Type

Publication order reference

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-7f5f5201-a2cb-4daf-bce1-83ea94f7b276
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.