Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2020 | 112 Polski dokument, polska animacja | 249-255

Article title

Na jakie filmy i do których kin chadzałby Eberhard Mock? Teatry świetlne oraz ich repertuary w weimarskim i nazistowskim Wrocławiu

Authors

Title variants

EN
What Films and in Which Cinemas Would Eberhard Mock Have Watched? Cinema Theatres and Their Programming in Weimar and Nazi Breslau

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Książka Andrzeja Dębskiego Nowoczesność, rozrywka, propaganda. Historia kina we Wrocławiu w latach 1919-1945 (2019) jest wieloaspektową analizą kultury filmowej we Wrocławiu w okresie międzywojennym i podczas II wojny światowej. Tom pierwszy koncentruje się na kinach, ich właścicielach i architekturze, podczas gdy w tomie drugim uwaga jest kierowana na badania repertuarów i widowni historycznej. Autor recenzji krytykuje wprawdzie kompozycję książki, ale z uznaniem odnosi się do szczegółowości przeprowadzonych analiz. W szczególności zastosowana przez Dębskiego metoda POPSTAT, wymyślona przez Johna Sedgwicka, okazała się owocna w ukazaniu podobieństw i różnic pomiędzy repertuarami Wrocławia oraz ogólnoniemieckimi wynikami box-office'u.
EN
In his book Nowoczesność, rozrywka, propaganda. Historia kina we Wrocławiu w latach 1919-1945 [Modernity, Entertainment, Propaganda: History of Cinema in Wrocław in the Years 1919-1945] (2019), Andrzej Dębski offers a multi-layered analysis of cinema culture in Breslau in the interwar period and during World War II. Volume I of the monograph focuses on movie theatres – their architecture and owners, whereas in Volume II the attention shifts to cinema programming and film audiences. While the reviewer is critical of the structure of Dębski’s book, he appreciates the meticulousness of research. In particular, Dębski’s use of John Sedgwick’s POPSTAT method proved to be fruitful in demonstrating the similarities and differences between the programming in Breslau’s cinemas and nationwide box-office results in the Weimar Republic and the Third Reich.

Year

Pages

249-255

Physical description

Contributors

author
  • Uniwersytet Łódzki

References

  • Dębski, A. (2019). Nowoczesność, rozrywka, propaganda. Historia kina we Wrocławiu w latach 1919-1945. Wrocław: Atut.
  • Dębski, A., Gwóźdź, A. (2013). W drodze do sąsiada. Polsko-niemieckie spotkania filmowe, Wrocław: Atut.
  • Garncarz, J. (2013). Hollywood in Deutschland. Zur Internationalisierung der Kinokultur 1925-1990. Frankfurt am Main: Stroemfeld.
  • Salt, B. (2015). Od Caligariego do…? (tłum. M. Żurawski). Kwartalnik Filmowy, (89-90), ss. 114-127.
  • Sedgwick, J., Pafort-Overduin, C. (2019). Znajomość zachowań widowni na podstawie danych statystycznych: Londyn i Amsterdam w połowie lat 30. XX wieku (tłum. A. Cybulski, M. Rawska). W: M. Pabiś-Orzeszyna, M. Rawska, P. Sitarski (red.), Filmowa Europa: dawniej i dziś (ss. 203-223). Łódź: Wydawnictwo UŁ. http://dx.doi.org/10.18778/7969-572-0.09

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-7fb09c9d-0fd6-4018-a733-40ab1cc08105
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.