Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2019 | 73 | 1-2 (324-325) | 407-411

Article title

Ptasia materia. Przyczynek do lektury „Nocy wielkiego sezonu” Brunona Schulza

Selected contents from this journal

Title variants

EN
Bird’s Matter. Contribution to the Reading of “The Night of the Great Season”

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Autor podejmuje kwestię sformułowaną przed laty przez Władysława Panasa, który pisał, że otwierające "Noc wielkiego sezonu" uwagi na temat czasu są „wykładnią Schulzowskiej poetyki” – pełnią „funkcję metapoetycką” i stanowią „mini-studium” o poezji i jej materii. Zobaczona w taki sposób introdukcja opowiadania jawi się jako teoretyczny „wstęp do poetyki”, po którym następuje opis aktu twórczego – pisarska egzemplifikacja „wykładu doktryny poetyckiej”, przekładająca założenia poetyki sformułowanej na konkret poetyki immanentnej i zarazem rozwijająca quasi-dyskursywny „traktat poetycki” w enigmatyczny – rozpisana na obrazy i przebiegi fabularne – „traktat o twórczości”. Autora artykułu interesują główne wątki tego traktatu (zwłaszcza „czasu” i „stan dynamiczny”) oraz splatana z tych wątków tkanina – materia sztuki Schulza i jej ukryta osnowa.
The author embarked upon the question formulated years ago by Władysław Panas, who wrote that remarks on time opening "Noc wielkiego sezonu" (The Night of the Great Season) are “a presentation of Schulzian poetics“ – they fulfil a “meta-poetical function” and comprise a “mini-study” on poetry and its matter. The thus seen introduction to the story appears to be a “theoretical introduction to poetics”, followed by a description of the creative act – an exemplification of “a presentation of poetical doctrine” translating the premises of formulated poetics into concrete immanent poetics and, at the same time, developing a quasi-discursive “poetical treatise” into an enigmatic “treatise about creativity” itemized as images and the plot. The author of the article is interested mainly in the prime motifs of the treatise in question (in particular “time” and the “dynamic state”) as well as the fabric woven out of those motifs – the matter of Schulz’s art and its concealed warp. Essay about extravagances presenting Schulzian texts as significant – all that “strangeness” and “oddity” typical for him. The author demonstrates that they should not be omitted in attempts at interpretations profiling the deciphering of this prose in a new, insightful, and informal perspective.

Keywords

Year

Volume

73

Pages

407-411

Physical description

Contributors

References

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-7fc16592-b2ca-4b4d-a4dc-1dce13ecbac1
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.