Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Journal

2015 | 2(133) | 24–43

Article title

Prestiż zawodu nauczyciela w percepcji nauczycieli i byłych nauczycieli

Title variants

EN
Prestige in the teaching profession – perceptions of teachers and former teachers

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
W badaniach Centrum Badania Opinii Społecznej dotyczących prestiżu zawodów Polacy niezmienne wysoko lokują zawód nauczyciela. Tymczasem sami nauczyciele pytani o problemy w pracy, obok niskich zarobków wymieniają niski prestiż zawodu i brak autorytetu wśród uczniów. W związku z rozbieżnością między wynikami badań na temat społecznej hierarchii prestiżu zawodów a percepcją samych nauczycieli pojawiają się pytania o uwarunkowania prestiżu tego zawodu. Odwołując się do wypowiedzi nauczycieli i byłych nauczycieli, zebranych w ramach badania Pozycja społeczno-zawodowa nauczycieli a szanse na szkolnym i pozaszkolnym rynku pracy, podjęto próbę wyjaśnienia istniejącej rozbieżnoci, a także wskazania czynników budujących i obniżających prestiż polskiego nauczyciela.
EN
Teaching is ranked as a prestigious occupation in national opinion polls. However, teachers themselves, when asked about problems at work, reported low wages and lack of respect from students. The discrepancy between research findings about social hierarchy in the professions and the perceptions of teachers themselves raises questions about the factors influencing social image of the teaching profession. The article describes influences on teachers’ social position, based on individual interviews with teachers and former teachers.

Journal

Year

Issue

Pages

24–43

Physical description

Document type

2015-06-30

Dates

published
2015-06-30

Contributors

  • Instytut Badań Edukacyjnych
  • Instytut Badań Edukacyjnych

References

  • Centrum Badania Opinii Publicznej (2013). Prestiż zawodów. [Komunikat z badań BS/164/2013.] Warszawa: Centrum Badania Opinii Publicznej.
  • Domański, H. (2012). Prestiż. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
  • Domański, H. (2013). Sprawiedliwe nierówności zarobków. Warszawa: Scholar.
  • Eurydice (2004). The teaching profession in Europe: profile, trends and concerns. Report IV. Keeping teaching attractive for the 21st century. General lower secondary education. Brussels: Eurydice.
  • Federowicz, M. (red.). (2014). Raport o stanie edukacji 2013. Liczą się nauczyciele. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
  • Federowicz, M., Haman, J., Herczyński, J., Hernik, K., Krawczyk-Radwan, M., Malinowska, K., Pawłowski, M., Strawiński, P., Walczak, D. i Wichrowski, A. (2013). Czas pracy i warunki pracy w relacjach nauczycieli. [Raport tematyczny z badania.]Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
  • Fuller, C., Goodwyn, A. i Francis-Brophy, E., (2013). Advanced skills teachers: professional identity and status. Reading: University of Reading. doi: 10.1080/13540602.2013.770228
  • Grzęda, M. (2010). Nauczyciele matematyki w Polsce – raport z badania TEDS-M. Warszawa: Instytut Filozofii i Socjologii PAN.
  • Hernik, K. (2015). Polscy nauczyciele i dyrektorzy w Międzynarodowym Badaniu Nauczania i Uczenia się TALIS 2013. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
  • Jaroszuk, T. (2005). Świat w szkole. Twórczość wspomnieniowa nauczycieli polski odrodzonej (1918-1939). Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.
  • Kwiatkowska, H. (1991). Etos zawodowy nauczyciela i jego przemiany. W: A. Nowak (red.), Przemiany zawodu nauczycielskiego. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
  • Marody, M. (2007) Kulturowe aspekty transformacji ekonomicznej. Warszawa: Instytut Spraw Publicznych.
  • Pérez-Díaz, V. i Rodríguez, J. C. (2014). Teachers’ prestige in Spain: probing the public’s and the teachers’ contrary views. 49(3), 365–377. doi: 10.1111/ejed.12087
  • Radziwiłł, A. (1991). O etosie nauczyciela. Znak, 436(9), 10–15.
  • Verhoeven, J. C. et al. (2006). Public perceptions of teachers’ status in Flanders. W: Teachers and teaching: theory and practice, 12(4), 479–500. doi: 10.1080/13450600600644350
  • Wallander, L. (2009). 25 years of factorial surveys in sociology: a review. Social Science Research. 38(3), 2009, 505–520.

Notes

http://www.edukacja.ibe.edu.pl/images/numery/2015/2-2-smak-walczak-prestiz-zawodu-nauczyciela.pdf

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-7ff5a7cb-9222-41da-98ef-0471e9b2b07b
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.