PL
Strategie naprawcze stosowane w turystyce miasta postsocjalistycznego są interesującym przyczynkiem pozwalającym poznać odpowiedź na pytanie, w jaki sposób społeczności lokalne potrafią wykorzystywać innowacyjne produkty marketingowe dla własnych celów ekonomicznie związanych z poprawą turystyki przyjazdowej. Można przyjąć, że takie produkty rozszerzają i utrwalają rynek nabywcy. Przypadkiem potwierdzającym to założenie są działania naprawcze podejmowane po roku 1989 przez władze Krakowa w ramach projektów własnych.
EN
The analysis of available evidence indicates a complex transformation of Krakow tourism between 1989 and 2006. In general, such changes are multi-level and are based on strategic documents. Their basic function is to emerge from a crisis, and the principal goal of tourist-oriented supply is to provide an innovative product. Among examples of such products are newly-valorised Krakow locations as well as historical events unique to Poland and to Europe. These products are used in synergy, they are complementary and are developed gradually. They are also indicative of the effectiveness of the town's renovation initiatives: the number of guests that Krakow welcomes speaks for itself.