Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2018 | 10(46) | 4 | 83-95

Article title

Współdziałanie rodziców i nauczycieli przedszkola w przygotowaniu dziecka do podjęcia nauki szkolnej

Title variants

EN
Partnership of Parents and Preschool Teachers in Preparation of a Child for Undertaking School Education

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Jednym z najważniejszych problemów współczesnej edukacji jest współdziałanie rodziców i nauczycieli w procesie prawidłowego rozwoju dziecka. Ważnym zagadnieniem jest określenie obszarów tej współpracy już na etapie wychowania przedszkolnego. Przedszkole pełni istotną rolę w wyposażeniu dziecka w wiedzę i umiejętności niezbędne w realizacji obowiązków szkolnych. Jest to instytucja edukacyjna kształtująca nie tylko takie umiejętności, jak czytanie czy pisanie, ale również mająca znaczący wpływ na rozwój psychiczny i emocjonalny dziecka.
EN
One of the most crucial problems of contemporary education is partnership between parents and teachers in the process of correct child development. Defining the areas of this partnership at the preschool education stage is an important issue. Preschool has a key role in equipping a child with the knowledge and abilities necessary in the realization of school duties. It is an institution creating not only such skills as reading and writing, but also having an essential affect on mental and emotional development of the child.

Year

Volume

Issue

4

Pages

83-95

Physical description

Contributors

  • Wydział Nauk Społecznych, Uniwersytet Opolski

References

  • Kwiatowska, M., Topińska, Z. (1978). Pedagogika przedszkolna. Warszawa: WSiP.
  • Lubowiecka, J. (2000). Przystosowanie psychospołeczne dziecka do przedszkola. Warszawa: WSiP.
  • Łada-Grodzicka, A., Bełczewska, E., Herde, M., Kwiatkowska, E., Wasilewska, J. (2000). ABC… Program wychowania przedszkolnego XXI wieku. Warszawa: WSiP.
  • Machnik, I. (2010). Dojrzałość szkolna dziecka. Bliżej Przedszkola, 5, 42.
  • Mauersberg, S. (1980). Sejm Nauczycielski (14-17 kwietnia 1919). Rozprawy z Dziejów Oświaty, 23, 139.
  • Ogrodzińska, T. (2008). Jak organizować edukację przedszkolną w nowych formach: informator 2008/2009 rok przedszkolaka. Warszawa: Ministerstwo Edukacji Narodowej.
  • Okoń, W. (2004). Nowy słownik pedagogiczny. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
  • Szuman, S. (1947). Psychologia wychowawcza wieku szkolnego. Podręcznik dla nauczycieli i studentów. Kraków: Wydawca Wiedza – Zawód – Kultura.
  • Tadeusiewicz, G. (1997). Edukacja w Europie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Ustawa z dnia 11 marca 1932 r. o ustroju szkolnictwa (Dz.U. 32.38.389).
  • Weissbrot-Koziarska, A. (2005). Rodzice i nauczyciele – wędrowcy w poszukiwaniu wspólnych rozwiązań wychowawczych. W: M. Podgórny (red.), Człowiek na edukacyjnej fali. Współczesne konteksty edukacji dorosłych. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-80f01d32-415d-48c4-a39d-186ebe116318
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.