Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2016 | 4(31) | 157-176

Article title

Zarządzanie sukcesem w rozwoju osobistym

Content

Title variants

EN
Success management in personal development

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Wartykule zostały przedstawione wybrane wątki współczesnej kultury indywidualizmu, wszczególności związane zdyskursem terapeutycznym wujęciu nawiązującym do koncepcji Małgorzaty Jacyno. Treści pojawiające się w internetowych poradnikach rozwoju osobistego stanowią część tego dyskursu, wymagającą dalszej analizy ze względu na specyfikę ich dostępności online, a także osobliwości funkcjonowania doradców rozwoju osobistego i coachów biznesu w blogosferze i sferze e-commerce. Wspomniane wątki dotyczące samodoskonalenia, uwolnienia się spod opresji konwencjonalnego sukcesu czy pokonania kryzysów życiowych zostały przedstawione w ramach pojęcia zarządzania sukcesem. To pojęcie niewątpliwie wymaga dalszej analizy jako usystematyzowana oferta na rynku rozwoju osobistego oraz jako jeden ze scenariuszy samoidentyfikacji jednostki ludzkiej, nawiązującej do realizacji jej potencjału wewnętrznego, a pomijającej wszelkie zewnętrzne okoliczności i uwarunkowania strukturalne.
EN
The paper reconsiders selected themes of the contemporary culture of individualism, particularly related to the therapeutic discourse as analysed by Małgorzata Jacyno. The subjects that are covered in the internet self-help and personal development books constitute the crucial part of this discourse requiring further analysis. The main difference concerns their online accessibility as well as peculiarities of the blogging and e-commerce activities of the personal development consultants and business coaches. Aforementioned themes concerning self-improvement, freeing oneself of the conventional success oppression or life crises overcoming are presented within the notion of success management. This notion undoubtedly needs further analysis as a systematic offer on the personal development market as well as one of the scenarios of individual self-identification involving mainly the realisation of the personal internal potential despite any external circumstances and structural prerequisites.

Year

Issue

Pages

157-176

Physical description

Dates

published
2016

Contributors

  • Wyższa Szkoła Gospodarki Euroregionalnej im. Alcide De Gasperi w Józefowie

References

  • Antczak, B. (2013). Aktywność uczniów na rzecz własnego rozwoju, jak również rozwoju szkoły, „Journal of Modern Science” nr 4/19/2013, s. 107–122. ISSN 1734- 2031.
  • Berger, P.L. (1986). The Capitalist Revolution: Fifty Propositions About Prosperity, Equality, and Liberty, New York: Basic Books. ISBN-10: 0465008674.
  • Byrne, R. (2008). The Secret, Simon and Schuster. ISBN 10: 1847370292.
  • Coulson-Thomas, S. (1999). Individuals and Enterprise: Creating Entrepreneurs for the New Millennium Through Personal Transformation, Dublin: Blackhall Publishing. ISBN 978-1-872980-72-0.
  • Ćmiel, S. (2011) Personal and Managerial Competences in the Organization Management, „Human Resources: The Main Factor Of Regional Development” nr 5, s. 84–91. ISSN 2029-5103.
  • Dąbrowska-Paulewicz, S., Wacowska, A., Bokwa, M. (2014). Personal and Professional Development as a Value in a Knowledge-Based Society, „Polish Journal of Management Studies”, vol. 9, s. 14–22. ISSN 2081-7452.
  • Jacyno, M. (2007). Kultura indywidualizmu, Warszawa: PWN. ISBN 978-83-01- 15072-3.
  • Haława, M. (2013). Facebook – platforma algorytmicznej towarzyskości i technologia siebie, „Kultura i społeczeństwo” nr. 4, s. 117–144. ISSN: 0023-5172.
  • King, J. D. (2009). Transform Your World Through the Powers of Your Mind: A Guide to Planetary Transformation and Spiritual Enlightenment, Bloomington: AuthorHouse. ISBN-10: 1438973640.
  • Król, A. (2015). Rozbój osobisty. Fakty i mity na temat rozwoju osobistego, Gliwice: Helion. ISBN 9788328306509.
  • Łażewska, D. (2013). Wykluczenie społeczne a rozwój osoby ludzkiej. Aspekty filozoficzno-pedagogiczne, „Journal of Modern Science” nr 3/18/2013, s. 29–47.
  • Łażewska, D. (2016). Postmetafizyczny klimat ponowoczesnej konsumpcji. Rzecz o (nie) zrównoważonym rozwoju człowieka, „Journal of Modern Science”, t. 1/28/2016, s. 11–26. ISSN 1734-2031.
  • Maroszek, W. (2015) Zawód niezaufania publicznego. Dlaczego irytuje nas coaching i rozwój osobisty? „Forbes”, 27.10.2015, http://kariera.forbes.pl/zawod-niezaufania-publicznego-dlaczego-irytuje-nas-coaching-i-rozwoj-osobisty-,artykuly- ,200020,1,1.html, dostęp: 27.10.2016.
  • Meueler, E., (1998). Kryzysy uczą zmian w myśleniu. Pedagogika dorosłych a przemiany społeczne. W: Stochmiałek J. (red.), Pedagogika wobec kryzysów życiowych, Instytut Technologii Eksploatacji: Warszawa–Radom.
  • Novikova, K. (2013). Społeczne teorie tożsamości: przegląd wybranych koncepcji. „Journal of Modern Science” nr 2/17/2013, s. 377–395. ISSN 1734-2031.
  • Przyborowska, B. (2014). Innovative Competencies in Professional and Private Life. „Edukacja Dorosłych” nr 1, s.87–96. ISSN 1230-929 X.
  • Salerno, S. (2009). Positively Misguided. The Myths and Mistakes of Positive Thinking Movement, „Skeptic” vol. 14, nr 4, s. 30–37. ISSN 0959-5228.
  • Szejniuk, A. (2015). Coaching – narzędzie rozwoju kompetencji zawodowych, „Journal of Modern Science”, t. 3/26/2015, s. 73–86. ISSN 1734-2031.
  • Sztompka, P. (2007). Socjologia. Analiza społeczeństwa, Kraków: Znak. ISBN 83-240- 0218-9.
  • Taylor, C. (1996). Etyka autentyczności, Kraków: Znak. ISBN: 83-7006-517-1.
  • Trapani, G. (2005). Interview: father of „life hacks” Danny O’Brien. Lifehacker.com, 17.03.2005, https://lifehacker.com/036370/interview-father-of-life-hacks-dannyobrien, dostęp: 17.03.2016.
  • Ziglar, Z., Ziglar T. (2015). Urodzony zwycięzca. Znajdź swój własny kod sukcesu, Warszaw: MT Biznes. ISBN: 978-83-7746-921-7.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

ISSN
1734-2031

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-80f18f7c-9d26-4939-aa03-b8d4a375fc51
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.