Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2016 | 2/1 | 127-137

Article title

Wychowanie moralne czy nauczanie moralno-etyczne? Rozważanie o zadaniach oświaty publicznej

Content

Title variants

EN
Moral upbringing or moral and ethical instruction? A discussion about the tasks of public education system

Languages of publication

PL

Abstracts

W prezentowanym tekście autorzy zastanawiają się nad zadaniami oświaty publicznej w zakresie edukacji moralnej. Szukają rozstrzygnięcia dylematu między domowym wychowaniem moralnym a szkolnym nauczaniem moralno-etycznym. W ich rozważaniach kluczową rolę odgrywa usytuowanie edukacji moralnej w sferze publicznej i koncepcja nauczania wychowującego J.F. Herbarta. Na tym tle analizują teoretyczne wskazania dotyczące prowadzenia lekcji etyki w gimnazjum.
EN
In this paper the authors contsider about the tasks of public education system as regards moral instruction. They attempt to solve the dilemma between moral upbringing at home and moral and ethical instructioin at school. The key role in these considerations is placing moral education in the public sphere and J.F. Herbart’s concept of upbringing education (German: erziehender Unterricht). Within this framework the authors analyse the theoretical indications to teach Ethics in lower high schools.

Year

Issue

2/1

Pages

127-137

Physical description

Dates

published
2016

Contributors

  • Uniwerysytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Wydział Nauk Pedagogicznych

References

  • Arystoteles (2000). Etyka nikomachejska, tłum. D. Gromska. W: tenże. Dzieła wszystkie, t. 5. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 77–300.
  • Arystoteles (2001). Polityka, tłum. L. Piotrowicz. W: tenże. Dzieła wszystkie, t. 6. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 25–226.
  • Benner D. (2008a). Przekaz moralności przez doświadczenie negatywne i etyka eksperymentalna jako adekwatne formy współczesnego wychowania moralnego, tłum. D. Stępkowski. W: tenże. Edukacja jako kształcenie i kształtowanie. Moralność – kultura – demokracja – religia. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, s. 29–60.
  • Benner D. (2008b). Wychowanie a przekaz tradycji. Główne problemy innowacyjnej teorii i praxis transmisji kultury, tłum. D Stępkowski. W: tenże. Edukacja jako kształcenie i kształtowanie. Moralność – kultura – demokracja – religia. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, s. 103–126.
  • Benner D. (2008c). Nieprzemijające znaczenie herbartowskiej koncepcji nauczania wychowującego, tłum. D. Stępkowski. „Horyzonty Wychowania”, nr 7, s. 129–144.
  • Benner D., Oettingen von A., Peng Zh., Stępkowski D. (2015). Bildung – Moral _– Demokratie. Theorien und Konzepte moralischer Erziehung und Bildung und ihre Beziehungen zu Ethik und Politik. Paderborn–München–Wien–Zürich: Schöningh.
  • Benner D., Stępkowski D. (2014). Pedagogika filozoficzna i badania edukacyjne. Próba zrekonstruowania ich powiązań w kontekście aktualnych tendencji rozwojowych. „Kultura i Wychowanie”, nr 1, s. 9–21.
  • Hołówka J. (2001). Etyka w działaniu. Warszawa: Prószyński i S-ka.
  • Kamińska W. (2014). Metodologiczna konstrukcja dziedziny dydaktyki etyki. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego.
  • Olbrycht K. (red.) (1999). Edukacja aksjologiczna. T. 4: Wybrane problemy przekazu wartości. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
  • Platon (1999). Obrona Sokratesa, tłum. W. Witwicki. W: tenże. Dialogi, t. 1. Kęty: Wydawnictwo Antyk, s. 551–583.
  • Prange K. (2005). Die Zeigestruktur der Erziehung. Grundriss der Operativen Pädagogik. Paderborn–München–Wien–Zürich: Schöningh.
  • Prange K. (2010). Die Ethik der Pädagogik. Zur Normativität erzieherischen Handelns. Paderborn–München–Wien–Zürich: Schöningh.
  • Rousseau J.J. (1955). Emil, czyli o wychowaniu, tłum. W. Husarski, t. 1. Wrocław: Zakład im. Ossolińskich – Wydawnictwo PAN.
  • Sosnowska P. (2015). Arendt i Heidegger. Pedagogiczna obietnica filozofii. Kraków: Universitas.
  • Stępkowski D. (2015). Szkoła miejscem kształtowania kompetencji moralno-etycznej i kompetencji religijnej. „Paedagogia Christiana”, nr 1, s. 215–233.
  • Stępkowski D. (2016). Moralność – edukacja – polityka we współczesnej polskiej teorii wychowania moralnego. „Kultura i Wychowanie”, nr 1, s. ?.
  • Śliwerski B. (2012). Pedagogika ogólna. Podstawowe prawidłowości. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
  • Środa M. (2000). Program lekcji etyki dla gimnazjum. „Etyka”, nr 33, s. 214–224.
  • Ziemska A., Malinowski Ł. (brw). Ludzkie ścieżki. Kompleksowy program nauczania etyki na II, III i IV poziomie edukacyjnym. (dostępny na: http://www.bc.ore.edu.pl/Content/500/ludzkie+sciezki-kompleksowy+program+nauczania+etyki+na+ii+iii+i+iv+poziomie+edukacyjnym+%281%29.pdf; otwarto 8.07.2016).

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-8203cdb1-3dda-4ff3-9e1b-508b211a1f41
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.