Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2014 | 15 | 99-109

Article title

Rok 1981 w dzienniku Haliny Semenowicz – przesłanie dla teraźniejszości

Authors

Content

Title variants

EN
Year 1981 in Halina Semenowicz’s diary – a mess age for the present

Languages of publication

PL

Abstracts

EN
The article is a presentation of the contents of one of the diary by Halina Semenowicz, promoter of Celestin Freinet’s techniques in Polish education, from the perspective of biographical experience. The author wishes to familiarize the reader with the most important aspects of life and activity of Halina Semenowicz reflected in the diary and thoughts after reading. The author describes the most important areas of Halina Semenowicz’s life, such as family, free time, professional activity, religion and social and political life, which she describes and reflects upon in her calendar. Transfers diaries are a source of analysis used in many educational research, including andragogical. This biographical research interest stems from the belief that reading a biography, not only of outstanding people, carries a significant educational potential. Subjectivity of a diary is obvious, and emotional, sincere statements are the basis and condition of “truthfulness” of articulated thoughts. These features can encourage the diary readers to deepen their knowledge of many cultural phenomena and social relationships in which the entries were created.

Year

Volume

15

Pages

99-109

Physical description

Dates

published
2014

Contributors

author
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Wydział Nauk Pedagogicznych, ul. Gagarina 9, 87-100 Toruń

References

  • Dubas E., Uczenie się z biografii Innych – wprowadzenie, [w:] Biografia i badanie biografii. Uczenie się z biografii Innych, red. E. Dubas, W. Świtalski, Łódź 2011.
  • Giddens A., Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, Warszawa 2001.
  • Kędzierska H., Dziennik osobisty jako tekst (auto)biograficzny – komentarz metodologiczny, [w:] Inspiracje pedagogiką freinetowską. Studia, źródła, wspomnienia dedykowane Halinie Semenowicz, red. A. Semenowicz, H. Solarczyk, A. Szwech, Toruń 2014.
  • Malewski M., Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice, Wrocław 2010.
  • Niewiadomski C., Narracja i kształcenie, [w:] Drogi edukacyjne i ich biograficzny wymiar, red. E. Dubas, O. Czerniawska, Warszawa 2002.
  • Solarczyk-Ambrozik E., Perspektywa biograficzna w badaniach andragogicznych, „Studia Edukacyjne” 2009, nr 9.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

ISBN
978-83-7842-129-0
ISSN
2084-2740

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-825df80a-7509-4f0c-8954-0ca7d907eacb
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.