PL EN


2014 | 15 | 99-109
Article title

Rok 1981 w dzienniku Haliny Semenowicz – przesłanie dla teraźniejszości

Authors
Content
Title variants
EN
Year 1981 in Halina Semenowicz’s diary – a mess age for the present
Languages of publication
PL
Abstracts
EN
The article is a presentation of the contents of one of the diary by Halina Semenowicz, promoter of Celestin Freinet’s techniques in Polish education, from the perspective of biographical experience. The author wishes to familiarize the reader with the most important aspects of life and activity of Halina Semenowicz reflected in the diary and thoughts after reading. The author describes the most important areas of Halina Semenowicz’s life, such as family, free time, professional activity, religion and social and political life, which she describes and reflects upon in her calendar. Transfers diaries are a source of analysis used in many educational research, including andragogical. This biographical research interest stems from the belief that reading a biography, not only of outstanding people, carries a significant educational potential. Subjectivity of a diary is obvious, and emotional, sincere statements are the basis and condition of “truthfulness” of articulated thoughts. These features can encourage the diary readers to deepen their knowledge of many cultural phenomena and social relationships in which the entries were created.
Year
Volume
15
Pages
99-109
Physical description
Dates
published
2014
Contributors
author
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Wydział Nauk Pedagogicznych, ul. Gagarina 9, 87-100 Toruń , agataszwech@wp.pl
References
  • Dubas E., Uczenie się z biografii Innych – wprowadzenie, [w:] Biografia i badanie biografii. Uczenie się z biografii Innych, red. E. Dubas, W. Świtalski, Łódź 2011.
  • Giddens A., Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, Warszawa 2001.
  • Kędzierska H., Dziennik osobisty jako tekst (auto)biograficzny – komentarz metodologiczny, [w:] Inspiracje pedagogiką freinetowską. Studia, źródła, wspomnienia dedykowane Halinie Semenowicz, red. A. Semenowicz, H. Solarczyk, A. Szwech, Toruń 2014.
  • Malewski M., Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice, Wrocław 2010.
  • Niewiadomski C., Narracja i kształcenie, [w:] Drogi edukacyjne i ich biograficzny wymiar, red. E. Dubas, O. Czerniawska, Warszawa 2002.
  • Solarczyk-Ambrozik E., Perspektywa biograficzna w badaniach andragogicznych, „Studia Edukacyjne” 2009, nr 9.
Document Type
Publication order reference
Identifiers
ISBN
978-83-7842-129-0
ISSN
2084-2740
YADDA identifier
bwmeta1.element.desklight-825df80a-7509-4f0c-8954-0ca7d907eacb
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.