Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2014 | 3 | 1 | 8-23

Article title

Kompensacyjna redukcja oferowania w pomocy ratunkowej i restrukturyzacyjnej dla linii lotniczych w prawie Unii Europejskiej – analiza skutków, perspektywy zmian

Content

Title variants

EN
Compensatory Reduction of Service Offering in Rescue and Restructuring Aid for Airlines in EU Law – Impact Assessment, Outlook for Change

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Pomoc publiczna była zawsze obecna w sektorze transportu lotniczego. Fakt, że linia lotnicza znalazła się w sytuacji, w której zmuszona była wystąpić o publiczne wsparcie z punktu widzenia unijnego prawa konkurencji jest czymś niekorzystnym, jednak nie niespotykanym. Komisja Europejska stojąc na stanowisku, że każda pomoc publiczna zaburza konkurencję, wymaga od jej beneficjenta zastosowania środków wyrównawczych, tzw. kompensacji polegającej na konieczności ograniczenia części rentownych operacji, mających na celu w założeniu, stymulowanie konkurencji i minimalizowanie negatywnych skutków wsparcia. Niniejsze opracowanie przedstawia analizę ram prawnych i skutków zastosowania wzmiankowanych środków wyrównawczych oraz ich ewentualnej zmiany, które w transporcie lotniczym przybierają formę redukcji oferowania, czyli zmniejszania floty, rezygnacji z obsługi rentownych połączeń oraz zbycia przydziałów czasów operacji w koordynowanych portach lotniczych. Zagadnienie zostało przedstawione zarówno od strony wpływu stosowanych środków na ogólną konkurencyjność bardzo specyficznego sektora, jak i w kontekście celów społecznej gospodarki rynkowej stanowiącej podstawę ustroju gospodarczego Unii Europejskiej. Wywód kończą wnioski de lege ferenda sformułowane w związku z trwającą „modernizacją” unijnego systemu pomocy publicznej.
EN
State aid has always been present in the airline industry. From the perspective of competition law, the fact that an undertaking was forced to apply for public support is something unwanted, but certainly not unprecedented. The European Commission is of the opinion that every aid measure disrupts competition and thus that a certain compensatory action is required. These compensatory measures involve the scaling-down of parts of commercially viable operations. They are meant to stimulate the competitive process and to minimize the negative effects of the aid in question. This paper analysed both the regulatory regime and the impact of the discussed measures, including the possibility of their amendment. In the air transport sector, compensation takes the form of a reduction of the service offering. This translates into fleet culling, withdrawal from profitable routes and the divestiture of slots at coordinated airports. The issue under consideration is presented from the standpoint of the impact of compensatory measures on the overall competitiveness of the airline industry as well as in the context of the values of social market economy upon which the EU’s economic model is built. The article closes with conclusions de lege ferenda formulated in the light of the EU’s ongoing State Aid Modernisation Plan.

Year

Volume

3

Issue

1

Pages

8-23

Physical description

Dates

published
2014-03-01

Contributors

  • Katedra Prawa Międzynarodowego i Europejskiego, Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii, Uniwersytet Wrocławski

References

  • Akman P., „Consumer” versus „Customer”: the Devil in the Detail, „Journal of Law & Society” 2010, Vol. 2
  • Akman P., „Consumer Welfare” and Article 82EC: Practice and Rhetoric, „World Competition & Economic Review” 2009, Vol. 1
  • Alamdari F., Can Gulf Carriers Sustain Their Current Growth Rate?, [w:] O’Connel J., Williams G. (red.), Air Transport in the 21st Century. Key Strategic Developments, Ashgate, Farnham 2011
  • Allan B., Furse M., Sufrin B. (red.), Butterworths Competition Law 3, Lexis Nexis Butterworths, London 2008
  • Bacon K., European Union Law of State Aid. 2nd Edition, Oxford University Press, Oxford 2013
  • Barnhardt C., Airline Schedule Optimization, [w:] Belobaba P.P., Odoni A., Barnhart C. (red.), The Global Airline Industry, Wiley & Sons, Chippenham 2010
  • Barrett S.D., Deregulating European Aviation – A Case Study, „Transportation” 1990, No. 16
  • Barret S., The Sustainability of the Ryanair Model, [w:] Barret S. (red.), Deregulation and the Airline Business in Europe: Selected Readings, Routledge, Abingdon 2009
  • Belobaba P.P., Overview of Airline Economics, Markets and Demand, [w:] Belobaba P.P., Odoni A., Barnhart C. (red.), The Global Airline Industry, Wiley & Sons, Chippenham 2010
  • Belobaba P.P., The Airline Planning Process, [w:] Belobaba P.P., Odoni A., Barnhart C. (red.), The Global Airline Industry, Wiley & Sons, Chippenham 2010
  • Belobaba P.P., Odoni A., Airline Operating Costs and Measures of Productivity, [w:] Belobaba P.P., Odoni A., Barnhart C. (red.), The Global Airline Industry, Wiley & Sons, Chippenham 2010
  • Belobaba P.P., Odoni A., Introduction and Overview, [w:] Belobaba P.P., Odoni A., Barnhart C. (red.), The Global Airline Industry, Wiley & Sons, Chippenham 2010
  • Beria P., Niemeier H-M., Frölich K., How Liberalization Can Go Wrong: The Case of Alitalia, [w:] Forsyth P, Gillen D., Hüschelrath K., Niemeier H-M., Wolf H. (red.), Liberalization in Aviation. Competition, Cooperation and Public Policy, Ashgate, Farnham 2013
  • Blanke H-J., The Economic Constitution of the European Union, [w:] Blanke H-J., Mangiamelli N. (red.), The European Union after Lisbon: Constitutional Basis, Economic Order and External Action of the European Union, Springer, Berlin 2012
  • Buendia Sierra J.L., Writing Straight with Crooked Lines: Competition Policy, [w:] Biondi A., Eckhout P. (red.), EU Law After Lisbon, Oxford University Press, Oxford 2012
  • Burghouwt G., Airline Network Development in Europe and its Implications for Airport Planning, Ashgate, Aldershot 2007
  • Button K., Wings Across Europe. Towards an Efficient European Air Transport System, Ashgate, Aldershot 2004
  • Clark P., Stormy Skies. Airlines in Crisis, Ashgate, Farnham 2010
  • Dobruszkes F., An Analysis of European Low Cost Airlines and their Network, „Journal of Transport Geography” 2006, Vol. 14(4)
  • Dobson G., Lederer P.L., Airline Scheduling and Routing in a Hub-and Spoke System, „Transportation Science” 1993, Vol. 23(3)
  • Drexl J., Competition Law as a Part of the European Constitution, [w:] von Bogdandy A., Bast J. (red.), Principles of European Constitutional Law, 2nd Edition, Hart Publishing, Oxford 2010
  • Dudzik S., Pomoc państwa dla przedsiębiorstw publicznych w prawie Wspólnoty Europejskiej. Między Neutralnością a zaangażowaniem, Kantor Wydawniczy Zakamycze, Kraków 2002
  • Evans P., Assessing Consumer Detriment, „European Competition Law Review” 2007, Vol. 1
  • Fu X., Hoon Oum T., Zhang A., Air Transport Liberalization and its Impacts on Airline Competition and Air Passenger Traffic, „Transportation Journal” 2010, Vol. 49(4)
  • Gaudry M.J., Wills M.J., Estimating the functional form of travel demand models, „Transportation Research” 1978, Vol. 12(4)
  • Givoni M., Rietveld P., Airline’s choice of aircraft size – Explanations and implications, „Transportation Research Part A” 2009, Vol. 43
  • Grespan D., Challenges to Commission decisions, [w:] Mederer W., Pesaresi N., Van Hoof M. (red.), Claeys & Casteels EU Law of Competition. Volume IV. State Aid. Book One, Claeys & Casteels, Leuven 2008
  • Gross S., Lück M., Schröder A. , The Low Cost Carrier – A Worldwide Phenomenon?!, [w:] Gross S., Lück M. (red.), The Low Cost Carrier Worldwide, Ashgate, Farnham 2013
  • Havel B., Beyond Open Skies. A New Regime for International Aviation, Wolters Kluwer Law, Alphen aan den Rijn 2009
  • Hess S., Modelling Air Travel Choice Bheaviour, [w:] Forsyth P., Gillen D., Müller J., Niemeier H-M. (red.), Airport Competition. The European Experience, Ashgate, Farnham 2013
  • Huderek‑Glapska S., Wpływ portu lotniczego na gospodarkę regionu [w:] Rekowski M. (red.), Regionalne porty lotnicze w Polsce – charakterystyka i tendencje rozwojowe, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań 2011
  • Hüscherlath K., Competition Policy Analysis. An Integrated Approach, Physica-Verlag Heidelberg, Heidelberg 2007
  • Joerges C., What is Left of the European Economic Constitution? A Melancholic Eulogy, „European Law Review” 2005, No. 30
  • Jones A., Sufrin B., EU Competition Law. Texts, Cases & Materials, Oxford University Press, Oxford 2010
  • Kociubinski J., Regulatory Challenges of Airport Slot Allocation in European Union, „Wroclaw Review of Law, Administration and Economics” 2013, Vol. 2(2)
  • Kociubiński J., Relevant Market in Commercial Aviation of the European Union, „Wroclaw Review of Law, Administration and Economics” 2011, vol. 1(1)
  • Kociubiński J., Warunki udzielania pomocy publicznej liniom lotniczym w trudnej sytuacji finansowej w świetle najnowszych decyzji Komisji Europejskiej, Folia Iuridica Wratislaviensis, nr 2/2012
  • Kosikowski C., Publiczne prawo gospodarcze Polski i Unii Europejskiej, LexisNexis, Warszawa 2006
  • Lienemeyer M., State Aid to Companies in Difficulty – The Rescue and Restructuring Guidelines, [w:] Sanchez Rydelski M. (red.), The EC State Aid Regime – Distortive Effect of State Aid on Competition and Trade, Carey Street, London 2006
  • Mandel B., Measuring Competition in Air Transport, [w:] Pfähler W., Niemeier H-M., Mayer O.G. (red.), Airports and Air Traffic Regulation, Privatization and Competition, Peter Lang Verlag, Frankfurt am Main 1999
  • Mandel B., The interdependence of airport choice and air travel demand, [w:] Gaudry M.J., Mayes R. (red.), Taking Stock of Air Liberalisation, Alphen aan den Rijn 1999
  • Mardsen P., Wheelan P., „Consumer Detriment” and its Application in EC and UK Competition Law, „European Competition Law Review” 2006, Vol. 10
  • Monti M., European Competition Policy for the 21st Century, „Fordham International Law Journal” 2000, Vol. 24(4)
  • Nicolaides P., Kekelekis M., An Economic Analysis of EC Guidelines on State Aid for the Rescue and Restructuring of Companies in Difficulty, „Intereconomics” 2004, No. 4
  • Piris J-C., The Lisbon Treaty – A Legal and Political Analysis, Cambridge University Press, Cambridge 2010,
  • Reinert K.A., Rajan R.S., Jocelyn Glass A. (red.), The Princeton Encyclopaedia of the World Economy. Volume I: A–H, Princeton University Press, Princeton 2009
  • Rekowski M., Rewolucja na rynku lotniczym – linie niskokosztowe i ich wpływ na regionalne porty lotnicze, [w:] Rekowski M. (red.), Regionalne porty lotnicze w Polsce – charakterystyka i tendencje rozwojowe, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań 2011
  • Sánchez Rydelski M., Kulwijk K.J., The EU Air Transport Sector in Dire Straits. Are subsidies the answer and what are conditions for receiving them?, Steptoe & Johnson, EU Competition Briefing, Brussels, March 2010
  • Schütte M., Revising the Rescue and Restructuring Aid Guidelines for the Real Economy – A Practitioner’s Wishlist, „European State Aid Law Quarterly” 2012, No. 4
  • Sorensen F., The Changing Aviation Scene in Europe, [w:] Banister D., Bunon K. (red.), Transport in a Free Market Economy, MacMillan, London 1991
  • Stainland M., A Europe of the Air? The Airline Industry and European Integration, Lanham, Boulder New York, Plymouth, Toronto 2008
  • Starkie D., The Dilemma of Slot Concentration at Network Hubs, [w:] Czerny A.I., Forsyth P., Gillen D. and Niemeier H-M. (red.), Airport Slots. International Experiences and Options for Reform, Ashgate, Aldershot 2008
  • Strzyczkowski K., Prawo gospodarcze publiczne, LexisNexis, Warszawa 2007
  • Şükrü Nenem M., Nur Günay E., Determining Hub Efficiency in Europe, Middle East and North Africa – A Comparative Study, [w:] Curran R., Verhagen W., Ghijs S., van der Zwan F., Ghobbar A., Beelaerts van Blokland W., Santema S. (red.), Air Transport and Operations, Proceedings of the First International Air Transport and Operations Symposium, ATOS 2010, IOS Press, Amsterdam 2010
  • Szydło M., Swobody rynku wewnętrznego a reguły konkurencji. Między konwergencją a dywergencją, TNOiK „Dom Organizatora”, Toruń 2006
  • Vasigh B., Fleming K., Tacker T., Introduction to Air Transport Economics. From Theory to Application, Ashgate, Farnham 2013
  • Wensveen J.G., Wells A.T., Air Transportation. A Management Perspective, 6th Edition, Ashgate, Aldershot 2007
  • Wróbel A. (red.), Traktat Ustanawiający Wspólnotę Europejską – Komentarz. T. I, Wolters Kluwer Polska – Lex, Warszawa 2008

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-832f97d0-aced-493d-8aa1-edf59dfcb627
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.