Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2015 | 15/1 | 129-142

Article title

Zasada „wszystko, co nie jest prawem zabronione, jest dozwolone” w świetle klauzuli dobrych obyczajów i wymogu staranności zawodowej

Content

Title variants

EN
The principle „everything that is not forbidden by law - is permitted” in the light of good customs clause and the requirement of professional diligence

Languages of publication

PL EN

Abstracts

PL
Jedną z głównych zasad przygotowywanej obecnie nowej ustawy Prawo działalności gospodarczej jest zasada: „co nie jest prawem zabronione – jest dozwolone”. Przedmiotem artykułu jest spojrzenie na proklamowaną w  ustawie zasadę wolności gospodarczej przez pryzmat klauzuli dobrych obyczajów i wymogu staranności zawodowej, występujących w charakterze klauzul generalnych w ustawie o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji oraz w ustawie o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym, a także w dotychczasowej i proponowanej ustawie o dzia- łalności gospodarczej i próba odpowiedzi na pytanie o wzajemną relację proponowanych zasad i konsekwencje projektowanej regulacji dla praktyki gospodarczej, w tym – potrzeby przejrzystości i jednoznaczności prawa oraz skuteczności ochrony „słusznych interesów innych przedsiębiorców i konsumentów”.
EN
One of the main principles of the currently draxed legal act Law on Economic Activity is the principle: “what is not prohibited by law - is permitted” . The article is focused on the principle of economic freedom that is proclaimed in the Act through the prism of general clauses of good customs and the requirement of professional diligence that are present in the Act on unfair competition and the Law on combating unfair commercial practices, as well as in the existing and proposed Act on Economic Activity. It attempts to answer the question about the mutual relationship between the proposed rules and about the consequences of the proposed legislation for economic practice, especially - for transparency and ambiguity of law and e\ective protection of “the legitimate interests of other businesses and consumers”.

Year

Volume

Pages

129-142

Physical description

References

  • Akerlof G., Shiller R., Zwierzęce instynkty, Warszawa 2010.
  • Balcerowicz L., Odkrywając wolność. Przeciw zniewoleniu umysłów, Poznań 2012.
  • Biernat S., Podejmowanie i prowadzenie działalności gospodarczej – wolność gospodarcza de lege lata i de lege ferenda, „Przegląd Prawa Handlowego” 1994, nr 9.
  • Biskup R., Dobre obyczaje w działalności gospodarczej, [w:]  Annales. Etyka w życiu gospodarczym, Tom 10 za 2007, http://www.annalesonline.uni.lodz.pl/archiwum/2007/2007_01_biskup_151_161 pdf
  • Dolata T., Wpływ niemieckich i francuskich rozwiązań jurydycznych na zwalczanie nieuczciwej konkurencji w II Rzeczypospolitej, „Folia Iuridica Wratislaviensis” 2014, Vol. 3, nr 2.
  • Gardawski J., Oczekiwany model kapitalizmu: ku etatyzmowi?, [w:] J. Gardawski (red.), Rzemieślnicy i biznesmeni. Właściciele małych i średnich przedsiębiorstw prywatnych, Warszawa 2013.
  • Gnela B., Problem zgodności niektórych de
  • Florczak-Wątor M., Kontrola konstytucyjności klauzul generalnych, „Przegląd Sejmowy” 2013, nr 4(117).
  • Frąckowiak J., Stefanicki R. (red.), Ochrona konsumenta w prawie polskim na tle koncepcji effet utile, Wrocław 2011.
  • Kosikowski C., Wolność gospodarcza w prawie polskim, Warszawa 1995.
  • Kunkiel-Kryńska A., Metody harmonizacji prawa konsumenckiego w Unii Europejskiej i ich wpływ na procesy implementacyjne w państwach członkowskich, Warszawa 2013.
  • Leszczyński L., Maroń G., Pojęcie i treść zasad prawa oraz generalnych klauzul odsyłających. Uwagi porównawcze, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, Lublin Polonia” 2013, vol. LX, 1, sect. G.
  • Łętowska E., Prawo umów konsumenckich, Warszawa 1999.
  • Martin H.P., Schumann H., Pułapka globalizacji. Atak na demokrację i dobrobyt, Wrocław 2000.
  • Męcina J., Postawy przedsiębiorców wobec prawa i ocena warunków prowadzenia działalności gospodarczej, [w:] J. Gardawski (red.), Rzemieślnicy i biznesmeni. Właściciele małych i średnich przedsiębiorstw prywatnych, Warszawa 2013.
  • Miąsik D., Dział IV. Zakaz praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów, [w:] T. Skoczny (red.), Ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów. Komentarz, Warszawa 2009.
  • Miąsik D.. Publicznoprawna ochrona interesów konsumentów w Polsce – zalety i wady dotychczasowej praktyki (na przykładzie decyzji Prezesa UOKiK z 2010 roku), [w:] R. Stefanicki (red.), Potencjalne i rzeczywiste standardy ochrony prawnej konsunenta, Wrocław 2011.
  • Mokrysz-Olszyńska A., Dobre obyczaje w działalności gospodarczej, „Kwartalnik Prawa Prywatnego” 2004, z. 1.
  • Mokrysz-Olszyńska A., Niemieckie prawo o  nieuczciwej konkurencji na rozdrożu? Ewolucja niemieckiego prawa o nieuczciwej konkurencji, „Kwartalnik Prawa Prywatnego” 2001, z. 2.
  • Mokrysz-Olszyńska A., Unfairness doctrine i  podejście ekonomiczne do ochrony konsumentów w praktyce Federalnej Komisji Handlu w USA, „Ekonomia i prawo. Procesy integracyjne i dezintegracyjne we współczesnej gospodarce. Cz. 1”, Toruń 2011.
  • Mueller H., Die Bekaempfung des unlauteren Wettbewerbs im Licht des allgemeinen Interesses, Bern 1897.
  • Muris T.J., Pitofsky R., More than Law Enforcement: /e FTC´s Many Tools – A Conversation with Tim Muris and Bob Pitofsky, “Antitrust Law Journal” 2005/3, Vol. 72.
  • Nowińska E., du Vall M., Komentarz do ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, Warszawa 2001.
  • Ohly A., Bausteine eines europäisches Lauterkeitsrechts, „Wettbewerb und Praxis” 2008/2.
  • Przybyciński T., Konkurencja i ład rynkowy – przyczynek do teorii i polityki konkurencji, Warszawa 2005.
  • Reimer D., Wettbewerbs- und Warenzeichenrecht. Systematischer Kommentar zum Warenzeichengesetz und Gesetz gegen den unlauteren Wettbewerb, Berlin 1954.
  • Stefanicki R., Dobre obyczaje w prawie polskim, „Przegląd Prawa Handlowego” 2002, nr 5.
  • Woś R., Zbyt gorliwa wiara w  wolny rynek zabija przedsiębiorczość w  Polsce?, „Gazeta Prawna” z  10.10.2014, http://biznes.gazetaprawna.pl/artykuly/827901,zbyt-gorliwa-wiara-w-wolny-rynekzabija-przedsiebiorczosc-w-polsce.html.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-836b0871-bc82-4a13-b5aa-e2ea332e5f57
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.