Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2017 | 11 | 29-49

Article title

Diagnosis as the foundation of early intervention teaching children in kindergarten

Authors

Content

Title variants

Languages of publication

EN

Abstracts

EN
This publication is devoted to the issue of pre-diagnosis and its role in the early detection of problems/delays/disharmony or developmental disorders in children at this age. Preschool diagnosis, supported by observation, as it is often the first study, on the basis of which the regularity or irregularity of a child’s development can be stated. It is the duty of teachers in relation to the results of this diagnosis, to take action to support the development of a child diagnosed with problems / delays / disharmony and disorder in order to reduce them. Early diagnosis and, consequently, early action enable one to avoid deepening the problems/disorders/disharmony or delays, and allows the child to function in the family and society.

Year

Issue

11

Pages

29-49

Physical description

Contributors

author

References

  • Adamek I., 2007, Metody i formy wspierania uczniów w uczeniu się, [Methods and forms of student support in learning], Kraków.
  • Bogdanowicz M, 2008, Metoda Dobrego Startu, [Good Start Method], Warszawa.
  • Czeglik A., 2010, Pierwsza pomoc w diagnozie przedszkolnej, [First aid in preschool diagnosis], Bliżej Przedszkola, nr 10, s. 36-41. Dennison P., Dennison G., 2000, Gimnastyka mózgu: przewodnik dla rodziców i nauczycieli. Ucz się Przez Ruch, [Mental Gymnastics: a guide for parents and teachers. Learn Through Movement].
  • Górniewicz E., 2000, Trudności w czytaniu i pisaniu u dzieci, [Difficulties in Reading and Writing in Children], Olsztyn.
  • Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., 1977, Dziecięca matematyka. Książka dla rodziców i nauczycieli, [Children mathematics. For parents and teachers], Warszawa.
  • Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., 2005, Wspomagania dzieci w rozwoju zdolności do skupiania uwagi i zapamiętywania, [Support Children in Developing the Ability to Focus Attention and Memory], Warszawa.
  • Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., 2014, Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu, [Older preschoolers. How to effectively educate them and educate in kindergarten and at home], Kraków.
  • Guziuk-Tkacz M, 2010, Diagnozowanie w pracy socjalnej, [Diagnosis in social work], Warszawa.
  • Guziuk–Tkacz M., 2011, Badania diagnostyczne w pedagogice i psychopedagogice, [Investigations in pedagogy and psycho-pedagogy], Warszawa.
  • Jarosz E., 2006, Diagnoza psychopedagogiczna – ogólne założenie teoretyczne, [Diagnosis psycho - general theoretical assumption], Warszawa.
  • Korczak J., 1919, Momenty wychowawcze, [Educational moments], Warszawa.
  • Korczak J., 1957, Wybór pism pedagogicznych, [The choice of pedagogical writings], Warszawa.
  • Korczak J. 1993, Jak kochać dziecko? [How to love a child?] [w:] Janusz Korczak. Dzieła t. 7., [Janusz Korczak. Works t. 7.], Krichner H. (red.), Warszawa.
  • Kruk-Lasocka J., Krajewski J., Bartosik B., 2011, Wspieranie rozwoju dziecka przedszkolnego w świetle koncepcji psychomotoryki, [Supporting the development of preschool child in the light of the concept of psychometrics], [w:] Edukacja (dla) dziecka – od trzylatka do sześciolatka, [Education (for) a child - from three years old to six-year] J. Bałachowicz, Z. Zbróg (red.), Kraków.
  • Lisowska E., 2003, Wprowadzenie do diagnozowania pedagogicznego, [Introduction to diagnose pedagogical], Kielce.
  • Mazurkiewicz E., 1983, Sprawność działania socjalnego w pedagogice społecznej Heleny Radlińskiej. U źródeł zastosowań prakseologii w pracy socjalnej, [The performance of the social in social pedagogy Helena Radliński. At the root of applications praxiology in social work], Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk-Łódź.
  • Paluchowski W.J., 2001, Diagnoza psychologiczna, [Psychological diagnosis], Warszawa.
  • Sherborne W., 2002, Ruch rozwijający dla dzieci, [Growing movement for children], Warszawa.
  • Skałbania B., 2011, Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne, [Pedagogical diagnostics. Selected areas of research and practical solutions], Kraków.
  • Śliwerski B., 2005, Współczesne teorie i nurty wychowania, [Contemporary theories and trends in education], Kraków.
  • Włoch S., Włoch A., 2009, Diagnoza całościowa w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, [A comprehensive diagnosis in preschool education and early childhood], Warszawa.
  • Wysocka E., 2009, Diagnoza w resocjalizacji, [Diagnosis in rehabilitation], Warszawa.
  • Ziemski S., 1973, Problemy dobrej diagnozy, [Problems good diagnosis], Warszawa.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-83b7c5bb-a1a9-42d5-b7e5-a7bf5fc2de5f
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.