Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2014 | 17 | 262-281

Article title

Antropologiczne podstawy estetyki w twórczości Marii Gołaszewskiej

Content

Title variants

EN
Anthropological Foundations of Aesthetics in Maria Gołaszewska’s Artwork

Languages of publication

PL

Abstracts

The work by Maria Gołaszewska does not establish the foundation for a comprehensive, broadly understood philosophy of man, it instead provides the reader with various synthetic approaches which together form an integral and complete philosophical position. Serafin attempts to identify the main features of the idea of man developed by Maria Gołaszewska and to analyze them in the context of theories of esthetics. Three aspects of the idea of man are here taken into consideration. The first one points at man’s ability to capture the structure of the world and to constitute the anthrop sphere (anthrop sphere structuring). Another aspect pertains to man’s processes of self-identification by which one overcomes oppositions encountered in the world and in oneself. The third aspect amounts to axiological nature of man positioned in the center of axiological universum.

Contributors

References

  • M. Gołaszewska, Estetyka sztuki rozrywkowej, [w:] taż, (red.), Nauka o pięknie, Kraków – Lublin 1990.
  • M. Gołaszewska, Estetyka współczesności, Kraków 2001.
  • M. Gołaszewska, Twórczość a osobowość twórcy. Analiza procesu twórczego, Lublin 1958.
  • M. Gołaszewska, Zarys estetyki. Problematyka, metody, teorie, Kraków 1973.
  • M. Gołaszewska, Odbiorca sztuki jako krytyk, Kraków 1967.
  • M. Gołaszewska, Świadomość piękna. Problematyka genezy, funkcji, struktury i wartości w estetyce, Warszawa 1970.
  • M. Gołaszewska, W poszukiwaniu porządku świata, Warszawa 1987.
  • M. Gołaszewska,, Estetyka pięciu zmysłów, Warszawa – Kraków 1997.
  • M. Gołaszewska, Estetyka rzeczywistości, Warszawa 1984 M. Gołaszewska, Fascynacja złem. Eseje z teorii wartości, Kraków-Warszawa 1994.
  • R. Ingarden, Spór o istnienie świata, t. 3, Warszawa 1981, s. 111–122; O odpowiedzialności i jej podstawach ontycznych, [w]: tenże, Książeczkao człowieku, Kraków 1987, s. 100–159; tegoż: Wykłady z etyki, Warszawa 1989, s. 391–401.
  • M. Ostrowicki, Wirtualne realis. Estetyka w epoce elektroniki, Kraków 2006.
  • K. Wilkoszewska (red.), Estetyki filozoficzne XX wieku, Kraków 2000.
  • M. Gołaszewska, Człowiek w zwierciadle sztuki. Studium z pogranicza estetyki i antropologii filozoficznej, Warszawa 1977.
  • M. Gołaszewska, O zjawisku przemiany, [w:] taż, (red.), Nauka o pięknie. Rozprawy z pogranicza estetyki, aksjologii ogólnej i antropologii filozoficznej, Kraków – Lublin 1990..
  • M. Gołaszewska, Poetyka faktu. Szkic z pogranicza estetyki i teorii literatury, „Nauka dla wszystkich” nr 374,Wrocław – Warszawa – Kraków – Gdańsk – Łódź 1984.
  • M. Gołaszewska, Istota i istnienie wartości. Studium o wartościach estetycznych na tle sytuacji aksjologicznej, Warszawa 1990.
  • M. Ostrowicki, Teoria sytuacji estetycznej M. Gołaszewskiej jako fundament estetyki (Dwugłos o pojęciu sytuacji estetycznej Marii Gołaszewskiej), „Edukacja Filozoficzna”, vol. 22, Warszawa 1996.
  • K. Serafin, Antropologiczny aspekt kontrowersji wokół idealizmu transcendentalnego Edmunda Husserla: Roman Ingarden, Józef Tischner, „Perspectiva”, 2011, nr 1.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-8470ce65-ad8d-4b7d-8823-f71dbd95e080
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.