Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Journal

2013 | 3 (50) | 52-55

Article title

E-learning w świetle poglądów polskich przedstawicieli pedagogiki kultury

Authors

Content

Title variants

EN
E-learning in the context of the pedagogy of culture

Languages of publication

PL

Abstracts

EN
E-learning used to be characterized as the future of education. Now it becomes education’s present. It creates many new possibilities, but there appear new problems along with them. When looking for the best contemporary formula for distance learning, it is worth to refer to the pedagogy of culture. It influenced European pedagogical thought in the first half of 20th century, in Poland its height fell on the second half of the 20th century. Pedagogy of culture is a kind of pedagogical humanism, deeply rooted in European philosophical thought. In this context a man is a cultural person, that experiences and creates new values. The basis of education should be the contact with goods of culture, interiorization, creating new ideas and shaping personality. These ideals should light up the issues of distance learning, help formulate its long-term goals and plan how to shape students’ personality. Human values should be recognized the most important and basic, regardless of the form of learning.

Journal

Year

Issue

Pages

52-55

Physical description

Contributors

  • Uniwersytet Łódzki

References

  • A. Folkierska, Sergiusz Hessen – pedagog odpowiedzialny, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2005.
  • S. Hessen, Podstawy pedagogiki, Wydawnictwo „Żak”, Warszawa 1997.
  • B. Nawroczyński, Zasady nauczania, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1987.
  • A. Tokarz, Procesy motywacyjne a dyspozycje do wybitnych osiągnięć w kontekście rozwoju, [w:] W. Limont, J. Cieślikowska (red.), Wybrane zagadnienia edukacji uczniów zdolnych, t. II: Uczeń - Nauczyciel - Edukacja, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2005.
  • I. Wojnar, Edukacja i kultura, „Kultura i Edukacja” 1995, nr 3.
  • I. Wojnar, A. Piejka, M. Samoraj, Idee edukacyjne na rozdrożach XX wieku, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2008.
  • M. Zalewska-Pawlak, Rola sztuki w wychowaniu. Polska tradycja pedagogiczna, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2001.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-857c6ecd-2a77-44d0-901b-f736c4383da2
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.