Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Journal

2014 | 1(6) | 87-100

Article title

Drama na lekcjach języka obcego – o potencjale metody

Authors

Selected contents from this journal

Title variants

EN
DRAMA IN THE FOREIGN LANGUAGE CLASSROOM – ABOUT THE POTENTIAL OF THE METHOD

Languages of publication

PL

Abstracts

EN
Drama in education is an approach that uses theatrical means for didactic aims yet focuses on the very process of learning, not on the result of classroom activities (e.g. preparing a theatrical performance). This method allows for combining the development of particular language skills with general educational aims, such as teaching tolerance, empathy and candour. Drama, usually associated with the kindergarten or primary school education, with teaching native language and literature, or with teaching history, can be successfully applied in the foreign language classroom, too. This article outlines the advantages of introducing drama in foreign language teaching: improving the communicative and intercultural competence, supporting the work on literary texts, or teaching culture.

Journal

Year

Issue

Pages

87-100

Physical description

Document type

article

Contributors

author
  • Anna Marko, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, Wydział Neofilologii, Instytut Lingwistyki Stosowanej, ul. 28 czerwca 1956 r. nr 198, 61-485 Poznań, Poland
  • Anna Marko, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, Wydział Neofilologii, Instytut Lingwistyki Stosowanej, ul. 28 czerwca 1956 r. nr 198, 61-485 Poznań, Poland

References

  • Altmayer, C. (2007). Von der Landeskunde zur Kulturwissenschaft – Innovation oder Modetrend? Germanistische Mitteilungen, 65, s. 7–21.
  • Bastian, J. (2011). Pubertät. Herausforderung für Schüler und Schule. Pädagogik, 6, s. 6–7.
  • Even, S. (2003). Drama Grammatik. Dramapädagogische Ansätze für den Grammatikunterricht Deutsch als Fremdsprache. München: Iudicium Verlag.
  • Huber, R. (2003). Im Haus der Sprache wohnen: Wahrnehmung und Theater im Fremdsprachenunterricht. Tübingen: Niemeyer.
  • Kessler, B. (2008). Interkulturelle Dramapädagogik. Dramatische Arbeit als Vehikel des interkulturellen Lernens im Fremdsprachenunterricht. Frankfurt am Main et al.: Lang.
  • Królica, M. (2010). Drama i happening w edukacji przedszkolnej. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
  • Pankowska, K. (2000). Pedagogika dramy. Teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
  • Schatz, H. (2006). Fertigkeit Sprechen. Berlin i in.: Langenscheidt.
  • Scheller, I. (2012). Szenisches Spiel. Handbuch für die pädagogische Praxis. Berlin: Cornelsen.
  • Schewe, M. (1993). Fremdsprache inszenieren: zur Fundierung einer dramapädagogischen Lehr-und Lernpraxis. Oldenburg: Zentrum für pädagogische Berufspraxis. Online: <https://cora.ucc.ie/bitstream/handle/10468/561/MS_FremdspracheAV1993.pdf?sequence=4>. Data dostępu: 21 grudnia 2013.
  • Siek-Piskozub, T. (2001). Uczyć się bawiąc. Strategia ludyczna na lekcji języka obcego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Tselikas, E. (1999). Dramapädagogik im Sprachunterricht. Zürich: Orell Füssli Verlag.
  • Way, B. (1990). Drama w wychowaniu dzieci i młodzieży (tłum. E. Nerwińska i K. Pankowska). Warszawa: WSiP.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-85945099-9b32-48f2-b10c-d14497d29667
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.