Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2014 | 5 | 2 | 82-87

Article title

Technologie informacyjno-komunikacyjne w pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

Content

Title variants

EN
Information and Communication Technology in working with children with Special Educational Needs

Languages of publication

PL EN

Abstracts

PL
W niniejszym artykule poruszona została tematyka zastosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych w pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Dzieci te powinny być objęte szczególną troską nie tylko ze strony rodziców i terapeutów, ale i całego systemu. Producenci sprzętu i oprogramowania dostrzegają potrzeby tych osób i z myślą o nich tworzą odpowiednie rozwiązania. Pierwsza część artykułu przedstawia rozważania teoretyczne nad tym, kim są osoby ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Natomiast druga część opisuje przykładowe rozwiązania technologiczne mogące być wykorzystane przez osoby ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
EN
In this article the author discussed was the thoroughly of the use of ICT in working with children with special educational needs. These children should be given special care not only from parents and therapists, but the entire system. Hardware and software vendors recognize the needs of these people and think of them provide appropriate solutions. The first part of the article describes the theoretical considerations on who they are people with special educational needs. The second part describes examples of technologies that could be used by people with special educational needs.

Year

Volume

5

Issue

2

Pages

82-87

Physical description

Dates

published
2014

Contributors

References

  • Bogdanowicz K.M. (2011), Dysleksja a nauczanie języków obcych. Przewodnik dla nauczycieli i rodziców uczniów z dysleksją, Gdańsk.
  • Bogdanowicz M. (1995), Uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych, „Psychologia wychowawcza”, nr 3, T. XXXVIII.
  • Bogdanowicz M. (1996), Specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu u dzieci – nowa definicja i miejsce w klasyfikacjach międzynarodowych, „Psychologia wychowawcza”, nr 1, T. XXXIX.
  • Deklaracja (1994), Deklaracja z Salamanki oraz wytyczne dla działań w zakresie specjalnych potrzeb edukacyjnych, Salamanka, Hiszpania 7–10 czerwca 1994 r., UNESCO.
  • Derleta A. (2014), Praca z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, http://psp28radom.szkolnastrona.pl – data dostępu: 15.04.2014 r.
  • Grycman M., Kaniecka K., Szczawiński P. (2002), PCS, Warszawa.
  • Jas M., Jarosińska M. (2010), Specjalne potrzeby edukacyjne dzieci i młodzieży. Prawne ABC dyrektora przedszkola, szkoły i placówki, Warszawa.
  • Krasowicz-Kupis G. (2009), Psychologia dysleksji, Warszawa.
  • Olechowska A. (2004), Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów, http://www.eid.edu.pl – data dostępu: 15.04.2014 r.
  • Sankowska A., Sondej M. (2005), Technologia informacyjna w diagnozie i terapii pedagogicznej [w:] Technologia informacyjna w procesie dydaktycznym, red. M. Tanaś, Warszawa.
  • Sattler J.M. (1992), Assessment of children, San Diego: J.M. Sattler Publischer Inc.
  • Sprawozdanie (2013a), Osiągnięcia uczniów kończących szkołę podstawową w roku 2013. Sprawozdanie ze sprawdzianu 2013, CKE w Warszawie, Warszawa.
  • Sprawozdanie (2013b), Osiągnięcia uczniów kończących gimnazjum w roku 2013. Sprawozdanie z egzaminu gimnazjalnego 2013, CKE w Warszawie, Warszawa.
  • Warnock H.M. (1978), Special Educational Needs. Report of the Committee of Enquiry into the Educational of Handicapped Children and Young People, London.
  • Zakrzewska B. (1996), Trudności w czytaniu i pisaniu. Modele ćwiczeń, Warszawa.
  • http://www.arante.pl/boardmaker.html
  • http://www.harpo.com.pl/index.php?prtlid=1098&kat_id=133&art_id=454
  • http://www.harpo.com.pl/index.php?prtlid=1110
  • http://www.mowik.pl/program.php
  • http://www.braillepen.com/docs/BP_12.pdf
  • http://www.harpo.com.pl/index.php?prtlid=1098&kat_id=164&art_id=268

Document Type

Publication order reference

Identifiers

ISSN
2080-9069

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-85d83204-1798-4aa3-9c9d-019eb071ef34
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.