Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2016 | 1 | 17-29

Article title

Znaczenie kategorii sprawiedliwości w procesie wychowania dzieci w młodszym wieku szkolnym

Content

Title variants

EN
The importance of the category of justice in the process of educating children in early school age

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Przedmiotem rozważań niniejszej publikacji jest sprawiedliwość i jej rola w edukacji dziecka na pierwszym etapie kształcenia ogólnego. Artykuł podejmuje problematykę sprawiedliwości, począwszy do zdefiniowania pojęcia i jego hierarchizacji, a skończywszy na możliwości zastosowania pewnych założeń teoretycznych w typowych sytuacjach szkolnych. Analizie w szczególności została poddana rola nauczyciela – jako tego, który stosuje zasady sprawiedliwości. Całość rozważań kończy scenariusz zajęć, możliwych do przeprowadzenia w klasie trzeciej szkoły podstawowej, a dotyczący rozumienia pojęcia sprawiedliwości oraz dostrzegania zachowań uznawanych powszechnie za niesprawiedliwe.

Year

Issue

1

Pages

17-29

Physical description

Contributors

  • Uniwersytet Śląski w Katowicach

References

  • Arystoteles (1982). Etyka nikomachejska. Przeł. D. Gromska. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
  • Chojnacka A. (1991). Zasada sprawiedliwości w baśniach w świetle teorii Jeana Piageta i rozwoju moralnym dziecka. Studia o Sztuce dla Dziecka, 6, 23-36.
  • Groenwald M. (2004). Sprawiedliwość w ocenianiu osiągnięć uczniów. Nowa Szkoła, 9, 12-17.
  • Gruszecka E. (2006). Człowiek w obliczu krzywdy – zachowania ofiar, sprawców i obserwatorów. W: E. Martynowicz (red.), Od poczucia podmiotowości do bycia ofiarą: problemy współczesności – co psychologia może o nich powiedzieć? Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
  • Koźmińska I., Olszewska E. (2007). Z dzieckiem w świat wartości. Warszawa: Świat Książki.
  • Krzyżewska J. (1998). Aktywizujące metody i techniki w edukacji wczesnoszkolnej. Cz. I. Suwałki: AU OMEGA.
  • Lang W. (2005). Sprawiedliwość. W: Encyklopedia socjologii. Suplement. Zespół pod kierunkiem W. Kwaśniewicza (red.), Warszawa: Oficyna Wydawnicza.
  • Palka K. (2014). Edukacja na wsi – mechanizmy wykluczenia edukacyjnego. W: W. Danilewicz, W. Theiss (red.), Pedagogika społeczna wobec zagrożeń człowieka i idei sprawiedliwości społecznej. Warszawa: Wyd. Akademickie „Żak”.
  • Perelman Ch. (1959). O sprawiedliwości. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
  • Petrażycki L. (1985). O nauce, prawie i moralności. Pisma wybrane. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
  • Piaget J. (1966). Studia z psychologii dziecka. Przeł. T. Kołakowska. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
  • Piaget J. (1967). Rozwój ocen moralnych dziecka. Przeł. T. Kołakowska. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
  • Platon (2006). Państwo. Przeł. W. Witwicki. Kęty: Wyd. Marek Derewiecki.
  • Porazińska J. (1964). Dwie Dorotki. Warszawa: Nasza Księgarnia.
  • Rawls J. (2013). Teoria sprawiedliwości. Przeł. M. Manufnik, J. Pasek, A. Romaniuk. Warszawa: Wyd. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.
  • Segiet K. (2014). O przesunięciu uwagi z dziecka na rodziców. Refleksja z perspektywy pedagoga społecznego. W: W. Danilewicz, W. Theiss (red.), Pedagogika społeczna wobec zagrożeń człowieka i idei sprawiedliwości społecznej. Warszawa: Wyd. Akademickie „Żak”.
  • Wiemeyer J. (2011). Sprawiedliwość międzypokoleniowa jako wyzwanie społeczno-etyczne. Przeł. M. Hułas, Roczniki Nauk Społecznych, 3 (39), 69-88.
  • Żywczok A. (2011). Ku afirmacji życia. Pedagogiczne podstawy pomyślnej egzystencji. Katowice: Wyd. Uniwersytetu Śląskiego.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-8669e557-509a-40a7-8fb8-2523fb89fdcd
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.