Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2018 | 2(37) | 11-21

Article title

Idealny pracownik? Kompetencje pozaformalne – oczekiwania i rzeczywistość

Content

Title variants

EN
The perfect employee? Non-formal competences – expectations and reality

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
W związku z rosnącymi problemami na rynku pracy dotyczącymi zatrudniania pracowników szeregowych coraz częściej spotykamy się z różnorodnymi opracowaniami poszukującymi przyczyn tego zjawiska. Prezentowany artykuł zawiera analizę wyników badań ankietowych o charakterze sondażowym, których celem było sprawdzenie, jakie podstawowe grupy kompetencji pozaformalnych są uznawane wśród wybranych pracodawców za istotne i jak w ocenie kadry zarządzającej kształtuje się realny poziom kompetencji aktualnie zatrudnionych pracowników. Wybrane firmy/organizacje posiadają wdrożone i działające systemy zarządzania jakością, w tym również zarządzania zasobami ludzkimi. Uzyskane w ten sposób wyniki pozwalają na różnorodne odniesienia. Czy deklarowane oczekiwania pracodawców wiążą się z kompetencjami realnie zatrudnianej kadry? Jakie są najczęstsze przyczyny trudności przy poszukiwaniu nowych pracowników? Czy pracodawcy, poszukując bezskutecznie pracownika spełniającego określone kryteria, rzeczywiście oczekują tak wiele?
EN
In connection with the growing problems in the labor market regarding the employment of serial workers, we are increasingly encountering various studies seeking the causes of this phenomenon. The presented article contains an analysis of the survey results of a survey nature, the purpose of which was to check what basic groups of non-formal competences are considered to be important among selected employers and how the real level of competencies of current employees is shaped in the assessment of the management. Are the declared expectations of employers related to the competences of really employed staff? What are the most common reasons for difficulties when looking for new employees? Do employers really look for a worker who meet the certain criteria? The research was of a survey nature. They were carried out among 32 SME companies from the Mazowieckie Province. The questions were addressed to the owners or representatives of the top management of the company. The questionnaire contained questions regarding the delineation of the scope of expected competences and a description of the sources of difficulties encountered while seeking employees for work. The results indicate that the ability to cooperate is valued first and foremost. In the case of rank-and-file employees, mainly in the team falling, but also with managers The managerial staff first of all require the ability to cooperate with colleagues. 56.3% of employers declare difficulties when hiring serial employees. In the case of the managerial staff it is 37.5%. The conclusions from my research and references to the analyzes of other authors quoted by me indicate that there are many common tendencies regarding both the expected competences and difficulties in employing the appropriate employees.

Year

Issue

Pages

11-21

Physical description

Dates

published
2018

Contributors

  • Uczelnia Warszawska im. Marii Skłodowskiej-Curie

References

  • Brannick, M.T., Levine, E.L. (2005). Job Analysis: Methods, Research, Thousand Oaks, California: SAGE Publications Inc. ISBN 9781412937467.
  • Dymek, M. (2004). Ocena pracownika jako element systemu motywacyjnego organizacji. W: Z. Ściborek (red.), Motywowanie menedżerów XXI wieku – pieniądz czy samorealizacja, Siedlce: Wydawnictwo Akademii Podlaskiej. ISBN 8370512895.
  • Filipowicz, G. (2004). Zarządzanie kompetencjami zawodowymi, Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. ISBN 8320815320.
  • Gajderowicz, T., Grotkowska, G., Wincenciak, L. (2013). Rola systemu edukacji w dostarczaniu kwalifikacji poszukiwanych przez pracodawców: analiza przypadku województwa pomorskiego, „Edukacja – Instytut Badań Edukacyjnych” nr 2. ISSN 0239-6858.
  • Goleman, D. (1997). Inteligencja emocjonalna, Poznań: „Abedik”. ISBN 8385594469.
  • Oleksyn, T. ( 2006). Zarządzanie kompetencjami – teoria i praktyka, Kraków: Oficyna Ekonomiczna. Oddział Polskich Wydawnictw Profesjonalnych. ISBN 8374840064.
  • Pocztowski, A. (2007). Zarządzanie zasobami ludzkimi, Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. ISBN 8320816629.
  • Raport Dwa światy. Kompetencje przyszłości 2014. Stowarzyszenie ABK, Adam Dębowski
  • Instytut Liderów Zmian, wersja elektroniczna: www.2014.kompetencjeprzyszlosci.pl(dostęp: 10.02.2018).
  • Religa, J. (opr.). (2015). Bilans Kapitału Ludzkiego w Polsce. 2014, Warszawa: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości. ISBN 9788376333885.
  • Stachowska, S. (2012). Oczekiwania przedstawicieli pokolenia Y wobec pracy i pracodawcy, „Zarządzanie Zasobami Ludzkimi” nr 2, s. 38. ISSN 1641-0874.
  • Tucholska, K. (2005), Zagadnienie kompetencji w psychologii, „Roczniki Psychologiczne”, t. 8, nr 2, s. 11. ISSN 1507-7888.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

ISSN
1734-2031

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-86bf4c54-a894-4d92-afb9-fb213110ab34
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.