Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2017 | 7 | 300-312

Article title

Edukacja muzealna w muzeach górnośląskich na wybranych przykładach

Content

Title variants

EN
Museum education in Upper Silesian museums - case studies

Languages of publication

Abstracts

EN
Aim of the study. The aim of the study is to analyze the educational offerings of chosen museums for the existing core curriculum. In addition, my intention is to attempt to answer the question, what is museum’s education and reflection on the function that museum’s education fulfills in contemporary museums and culture. Methodology. The subject of the study is the educational offer of four museums in Upper Silesia placed on their websites. I have analyzed 119 proposals of museum lessons, of which I have chosen 21 examples, which are described in this article. In my research I have compared the current core curriculum for primary, middle and secondary schools with an educational offer of chosen museums. Results. Based on the analysis of educational offer of chosen Upper Silesia museums should be stated, that they have an extensive educational offer, both temporary and permanent. Museums proposals in varying degrees correspond to the core curriculum and the goals posed by the regional education to educational institutions and centers of culture. Conclusions. Analyzed offer of chosen Upper Silesia museums shows the diversity of the educational offer that goes beyond the core curriculum. At the same time, proposals for topics corresponding to the core curriculum concern similar issues in all the surveyed museums. In attached descriptions of educational proposals posted on websites there is no information whether the lesson implements the core curriculum. A study showing in various museums, how the number of participants in educational activities is in relation to the overall turnout in museum, should be carry out. The results of such statistical surveys could prove to increasing educational functions of museums and help in the development of this field of museology, which is museum’s education.
PL
Cel badań. Celem badań było przeanalizowanie ofert edukacyjnych wybranych muzeów pod kątem istniejącej podstawy programowej. Ponadto moim zamiarem jest próba odpowiedzi na pytanie, czym jest edukacja muzealna oraz zastanowienie się nad funkcją, jaką spełnia ona we współczesnym muzealnictwie oraz kulturze. Metodologia. Przedmiotem badań była umieszczona na stronach internetowych oferta edukacyjna czterech muzeów górnośląskich. Przeanalizowałem 119 propozycji lekcji muzealnych, z czego wybrałem 21 przykładów, które zostały opisane w tym artykule. W swoich badaniach porównałem obowiązujące podstawy programowe dla szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych z ofertą edukacyjną wybranych muzeów. Wyniki. Na podstawie przeprowadzonej analizy ofert edukacyjnych wybranych muzeów górnośląskich należy stwierdzić, że posiadają one rozbudowaną ofertę edukacyjną, zarówno czasową, jak i stałą. W różnym stopniu propozycje danych muzeów odpowiadają podstawie programowej oraz celom, jakie stawia przed instytucjami edukacyjnymi i placówkami kultury edukacja regionalna. Wnioski. Przebadana oferta, wybranych muzeów górnośląskich, wykazała różnorodność oferty edukacyjnej wykraczającej poza podstawę programową. Jednocześnie propozycje tematów odpowiadających podstawie programowej dotyczą podobnych zagadnień we wszystkich przebadanych muzeach. W załączonych opisach propozycji edukacyjnych zamieszczonych na stronach internetowych brak informacji czy dana lekcja realizuje podstawę programową. Należałoby przeprowadzić badania, mające wykazać jak w poszczególnych muzeach przedstawia się liczba uczestników zajęć edukacyjnych w stosunku do ogólnej frekwencji w muzeach. Wyniki takich badań statystycznych mogłyby udowodnić wzrastającą funkcję edukacyjną muzeów oraz pomóc w rozwoju tej dziedziny muzealnictwa, jaką jest edukacja muzealna.

Year

Issue

7

Pages

300-312

Physical description

Dates

published
2017

Contributors

  • Akdemia Ignatianum w Krakowie ul. Kopernika 26 31-501 Kraków

References

  • Chudyba, E. (2016). Działalność edukacyjna dla dzieci. Zestawienie danych frekwencyjnych 2012-2015. Gliwice : Muzeum w Gliwicach.
  • Dla szkoły! (2016). Gliwice: Muzeum w Gliwicach.
  • Encyklopedia PWN. (2017, luty 3). Pobrano z lokalizacji http://encyklopedia.pwn.pl/szukaj/edukacja.html
  • Forum Edukatorów Muzealnych. (2017, styczeń 7). Pobrano z lokalizacji http://edukacjamuzealna.pl
  • Internetowy System Aktów Prawnych. (2017, luty 3). Pobrano luty 4, 2017 z lokalizacji Ustawa z dnia 21 listopada 1996 r. o muzeach (Dz.U. 1997 Nr 5 poz. 24): http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU19970050024
  • Kodeks Etyki ICOM dla Muzeów. (brak daty). 2.
  • Muzeum Historii Katowic. (2017, styczeń 7). Pobrano z lokalizacji Lekcje muzealne: http://www.mhk.katowice.pl/index.php/edukacja/lekcje-muzealne
  • Muzeum w Chorzowie. (2017, styczeń 7). Pobrano z lokalizacji Lekcje muzealne: http://www.muzeum.chorzow.pl
  • Muzeum w Gliwicach. (2017, styczeń 7). Pobrano z lokalizacji http://www.muzeum.gliwice.pl/1edukacja/dla-nauczycieli
  • Muzeum w Rybniku. (2017, styczeń 7). Pobrano z lokalizacji http://www.muzeum.rybnik.pl/pl/21,lekcje-muzealne.html
  • Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych. (2017, luty 03). Pobrano z lokalizacji http://www.zsr-czartajew.pl/start/rok_szkolny2016_17/podstawa_programowa.pdf
  • Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych. (2017, luty 3). Pobrano luty 4, 2017 z lokalizacji https://men.gov.pl/wp-content/uploads/2014/08/zalacznik_2.pdf
  • (2015). Sprawozdanie z działalności edukacyjnej w Muzeum Historii Katowic za rok 2014. Katowice: Muzeum Historii Katowic.
  • (2016). Sprawozdanie z działalności edukacyjnej w Muzeum Historii Katowic za rok 2015. Katowice: Muzeum Historii Katowic .
  • Szeląg, M., Grójec, P. i Adamczyk, P. (2012). Edukacja Muzealna w Polsce. Sytuacja, kontekst, perspektywy rozwoju. Raport o stanie edukacji muzealnej w Polsce. (M. Szeląg, Red.) Warszawa: Biblioteka Narodowego Instytutu Muzealnictwa i Ochrony Zabiorów.
  • Walicki, M. (1991). Społczeno-wychowawcza i oświatowa rola muzeów humanistycznych. W I. Wojnar, Muzeum czyli trwanie obecnośc. Warszawa.
  • Wojnar, I. (1991). Muzeum czyli trwanie obecności. Warszawa 1991.
  • Wróbel, G. (2017, styczeń 7). www.szkolnictwo.pl. Pobrano z lokalizacji Pojęcie edukacji regionalnej, jej cele i zadania: http://www.szkolnictwo.pl/index.php?id=PU5494
  • Żygulski, Z. j. (1982). Muzea na świecie. Wstęp do muzealnictwa. Warszawa.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

ISSN
2084-1426

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-86e2b486-60ab-4a3a-bc68-cade02c27455
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.