Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2018 | 3(57) | 38-50

Article title

Czynniki niematerialne jako determinanty wartości małych i średnich przedsiębiorstw

Content

Title variants

EN
Intangible Factors as Determinants of Small and Medium-Sized Enterprises’ Goodwill

Languages of publication

PL EN

Abstracts

PL
Celem artykułu jest identyfikacja czynników niematerialnych wpływających na kształtowanie wartości małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP). Nośniki te opisane zostały przez autorów na podstawie badań literatury, analizy przypadków oraz wieloletniego doświadczenia w zakresie zarządzania małymi i średnimi przedsiębiorstwami różnej branży. Obecnie można zaobserwować proces, w którym nie tylko literatura przedmiotu, ale także przedsiębiorcy coraz większe znaczenie przypisują aktywom niematerialnym jako kluczowym w budowaniu strategii organizacji, osiąganiu przewagi konkurencyjnej czy kształtowaniu wartości przedsiębiorstwa. Dlatego też świadomość tych czynników jest istotna z punktu widzenia zarządzania finansami małych i średnich przedsiębiorstw.
EN
The aim of the article is to identify the intangible factors affecting the formation of goodwill of small and medium-sized enterprises (SMEs). These vehicles are described by the authors on the grounds of literature studies, case study and long-term experience in the field of managing small and medium-sized enterprises of various branches. At present, one may observe the process where not only the subject literature but also entrepreneurs an ever growing importance attach to intangible assets as the key ones in building the organisation’s strategy, achieving competitive advantage or formation of enterprise’s goodwill. Therefore also awareness of these factors is important from the point of view of managing finance of small and medium-sized enterprises.

Year

Issue

Pages

38-50

Physical description

Contributors

  • Wyższa Szkoła Handlowa we Wrocławiu
  • Wyższa Szkoła Handlowa we Wrocławiu
  • Wyższa Szkoła Handlowa we Wrocławiu

References

  • Benninga S., Sarig O. (2000), Finanse przedsiębiorstwa: Metody wyceny, Wig-Press, Warszawa.
  • Bieliński J. (2004), Wartość firmy a sektorowa atrakcyjność alokacji kapitałowej, (w:) Bieliński J. (red.), Zarządzanie wartością przedsiębiorstwa a alokacja kapitału, CeDeWu, Warszawa.
  • Brigham E.F., Gapenski L.G. (2001), Zarządzanie finansami, PWE, Warszawa.
  • Canning J.B. (1929), The Economics of Accountancy, The Ronald Press Company, New York.
  • Copeland T., Koller T., Murrin J. (1997), Wycena: mierzenie i kształtowanie wartości firm, Wig- Press, Warszawa.
  • Damodaran A. (2007), Finanse korporacyjne. Teoria i praktyka, Helion, Gliwice.
  • Dicksee L.R., Tillytard F.T. (1976), Goodwill and its treatment in accounts, New York.
  • Duliniec A. (2001), Struktura i koszt kapitału w przedsiębiorstwie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Dziawgo E. (2004), Powiązanie alokacji kapitału z wynikami – metoda analizy wartości dla akcjonariuszy, (w:) Bieliński J. (red.), Zarządzanie wartością przedsiębiorstwa a alokacja kapitału, CeDeWu, Warszawa.
  • Gerber M.E. (2007), Mit przedsiębiorczości. Dlaczego większość małych firm upada i jak temu zaradzić, MT Biznes, Warszawa.
  • Haus B. (2004), Ryzyko i przedsiębiorczość małego przedsiębiorstwa, (w:) Kaleta A., Moszkowicz K., Woźniak L. (red.), Przedsiębiorczość i innowacyjność małych i średnich przedsiębiorstw – wyzwania współczesności, AE im. O. Langego, Wrocław.
  • Jajuga K. (2003), Wartość i ryzyko przedsiębiorstwa a informacje finansowe – niektóre współczesne problemy, (w:) Zarzecki D. (red.), Zarządzanie finansami. Mierzenie wyników i wycena przedsiębiorstw, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin.
  • Kuczowic J. (2012), Wycena małego przedsiębiorstwa, CeDeWu, Warszawa.
  • Leszczewska K. (2007), Strategie wzrostu małych podmiotów gospodarczych, (w:) Orechwa-MaliszewskaE., Paszkowski J. (red.), Zarządzanie wartością organizacji, WSBFiZ, Warszawa.
  • Monery N. (2000), Przesłanki za zarządzaniem wartością, (w:) Tajniki finansów praktyczny przewodnik po fundamentach i arkadach finansów, Liber, Warszawa.
  • Piasecki B. (1996), Przedsiębiorczość i mała firma, Wydawnictwo UŁ, Łódź .
  • Rappaport A. (1999), Wartość dla akcjonariuszy, Wig-Press, Warszawa.
  • Rappaport A. (1986), Creating Shareholder Value, The New Standard for Business Performance, The Free Press, A Division of Macmillan, New York.
  • Simon S.I. (1956), Court Decisions concerning Goodwill, “The Accounting Review”, t. XXXI, No. 2.
  • Urbańska K. (2010), Źródła wartości małych przedsiębiorstw, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin.
  • Urbańska K. (2014), Czynniki wartości małych przedsiębiorstw, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin.
  • Węgrzyn H. (2016), Szacowanie kosztu kapitału własnego w przedsiębiorstwach z branży telekomunikacyjnej z wykorzystaniem metody AHP, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanitas, Sosnowiec.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-87501c5d-f2d3-4744-be4e-5a3cc1574801
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.