Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2015 | 4 | 89–99

Article title

Zabawa jako dodatkowa kategoria strukturalizacji czasu

Content

Title variants

EN
Play as a new category in time structuring

Languages of publication

PL EN

Abstracts

EN
The purpose of the article was to draw attention to usefulness of a relatively recently separated, additional time structuring category: play. This category refers to Natural Child’s activity state, under which a person consciously takes actions with a high level of spontaneity, which is a source of pleasant emotions. This way of time structuring, despite having some common points, differs both from pastimes, games, activities and intimacy, covering some categorisation gaps in Berne’s categorisation system. It was confirmed by my own study on the link between students’ style of living and time structuring, which showed that play has an important role in their lives.

Contributors

  • Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie

References

  • Berne E. (1998), „Dzień dobry”… i co dalej? Psychologia ludzkiego przeznaczenia, przeł. M. Karpiński, Rebis, Poznań.
  • Cowles-Boyld L., Boyld H. (1980), Play as a Time Structure, „Transactional Analysis Journal”, 10, nr 1.
  • Hay J. (2010), Analiza Transakcyjna dla trenerów, Grupa Doradczo-Szkoleniowa „Transmisja”, Kraków.
  • Jagieła J. (2004), Gry psychologiczne w szkole, Oficyna Wydawnicza Nauczycieli, Kielce.
  • Jagieła J. (2012), Słownik analizy transakcyjnej, Wydawnictwo AJD, Częstochowa.
  • James M., Jongeward D., Narodzić się, by wygrać. Analiza transakcyjna na co dzień, Rebis, Poznań 1994.
  • Jawłowska A. (1976), Style życia a wartości, [w:] A. Siciński (red.), Styl życia. Koncepcje i propozycje, PWN, Warszawa.
  • Mokrzycka A. (2013), Style życia a strukturalizacja czasu studentów, UMCS, Lublin (niepublikowana praca magisterska).
  • Pankowska D. (2005), Wykorzystanie analizy transakcyjnej w pracy nauczyciela, [w:] D. Jankowski (red. nauk.), Rozpoznania i szkice pedagogiczne, Wyższa Szkoła Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi, Łódź.
  • Pankowska D. (2010), Nauczyciel w perspektywie analizy transakcyjnej, Wydawnictwo UMCS, Lublin.
  • Rogoll R. (1989), Aby być sobą. Wprowadzenie do analizy transakcyjnej, przeł. A. Tomkiewicz, PWN, Warszawa.

Document Type

Publication order reference

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-87970372-9e31-4c65-8a76-8dedab4aebb6
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.