Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Journal

2022 | 102 | 4 | 5-20

Article title

O patocelebrytach i patointeligencji, czyli o nowych złożeniach z (produktywnym) członem pato-

Content

Title variants

EN
Patocelebryci [*‘patho-celebrities’] and patointeligencja [*‘patho-intelligentsia’] – about the new compounds with the (productive) prefix pato- [‘patho-’]

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Composita z członem pato- pełnią funkcję innowacji leksykalnej: w sposób pejoratywny nazywają nowe zjawiska społeczne lub określają osoby budzące powszechne oburzenie, wywołujące konsternację i/lub zainteresowanie. Ich produktywność wzrasta przede wszystkim za sprawą Internetu, w tym mediów społecznościowych. Celami artykułu są: omówienie wyekscerpowanych złożeń, prześledzenie chronologii ich pojawiania się w polszczyźnie, jak również opisanie znaczenia wybranych jednostek oraz określenie ich statusu formalnego.
EN
New Polish compound words formed with the prefix pato- [‘patho-’] undertake an innovative lexical function in communicating a pejorative meaning. They refer not only to new social phenomena but also to persons who provoke public outrage, cause widespread consternation and/or arouse interest. Undoubtedly, the Internet, including the social media, generates their productivity boost. The aim of the article is to excerpt such compounds and investigate their synchronic development in the Polish language. Furthermore, we shall comment on the meaning of some selected lexical units as well as define their formal status.

Journal

Year

Volume

102

Issue

4

Pages

5-20

Physical description

Dates

published
2022-12-31

Contributors

  • Akademia Ignatianum w Krakowie

References

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-87c7d500-a12b-4fa8-9bb9-ec9d711954c5
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.