Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2021 | 115 Film formy, film treści | 81-101

Article title

Współzawodnictwo czy współpraca? Formalne i przemysłowe zależności kina i telewizji

Authors

Title variants

EN
Competition or Cooperation? Formal and Industrial Interplay Between Cinema and Television

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Autor opisuje wzajemne zależności między kinem i telewizją, skupiając się na formach przekazu charakterystycznych dla obu mediów – filmie i serialu. Współzawodnictwo i współpraca między tymi mediami są przedstawione w kontekście różnic technicznych i przemysłowych. W centrum uwagi znajdują się tzw. seriale telewizyjne nowej generacji, które często są charakteryzowane jako mające „kinową jakość”. Mimo retorycznego zabarwienia tego typu porównania mają pewien potencjał analityczny, który ujawnia się w toku analizy narracji i mise-en-scène produkcji takich jak Rodzina Soprano, Sześć stóp pod ziemią i Zagubieni, a także starszych tytułów, m.in. Strefa mroku. Autor wskazuje, że za „filmowe” w swoim charakterze bywają uznawane zarówno serie epizodyczne, jak i silnie zserializowane produkcje platform streamingowych, które zgodnie z rozpoznaniami Amandy D. Lotz są przedstawiane jako „telewizja dystrybuowana internetowo”, a nie zupełnie nowe medium.
EN
The author attempts to describe the interplay between cinema and television, focusing on film and series as forms of communication characteristic of the respective media. The instances of competition and cooperation between the two media are presented in the technical and industrial context. The article focuses on the so-called new-generation TV shows, which are often described as displaying “cinematic qualities”. Even though such comparisons are usually rhetorical, they do have a certain analytical potential, which is revealed in the course of analysis of the rhetorics and mise-en-scène of productions such as The Sopranos, Six Feet Under and Lost, as well as older series, e.g. The Twilight Zone. The author concludes that “filmic” nature has been ascribed to both episodic series and highly serialized streaming shows, which are interpreted here – in accordance with Amanda D. Lotz’s argument – as instances of “Internet-distributed television” rather than a wholly new medium.

Year

Pages

81-101

Physical description

Contributors

author
  • Uniwersytet Wrocławski

References

  • Adamczak, M. (2010). Globalne Hollywood. Filmowa Europa i polskie kino po 1989 roku: Przeobrażenia kultury audiowizualnej przełomu stuleci. Gdańsk: słowo/obraz terytoria.
  • Adamczak, M., Salamon, S. (2019). Kruszenie globalnego Hollywood. System „holdbacks” i sekwencyjność okien dystrybucyjnych a rozwój platform streamingowych. Kwartalnik Filmowy, (108), ss. 243-255. https://doi.org/10.36744/kf.190
  • Barnes, B., Sperling, N. (2020, 3 grudnia). Warner Bros. Says All 2021 Films Will Be Streamed Right Away. The New York Times. https://www.nytimes.com/2020/12/03/business/media/warner-brothers-movies-hbo-max.html
  • Belton, J. (2014). Psychology of the Photographic, Cinematic, Televisual, and Digital Image. New Review of Film and Television Studies, 12 (3), ss. 234-246. https://doi.org/10.1080/17400309.2014.925769
  • Carroll, N. (2001). TV and Film: A Philosophical Perspective. Journal of Aesthetic Education, 35 (1), ss. 15-29. https://doi.org/10.2307/3333768
  • Edgerton, G. (2011). The Sopranos as Tipping Point in the Second Coming of HBO. W: D. Lavery, D. L. Howard, P. Levinson (red.), The Essential Sopranos Reader (ss. 7-16). Lexington – Kentucky: University Press of Kentucky.
  • Egner, J. (2019, 7 stycznia). David Chase on „The Sopranos”, Trump and, Yes, That Ending. The New York Times. https://www.nytimes.com/2019/01/07/arts/television/david-chase-sopranos-interview.html
  • Feuer, J. (2011). HBO i pojęcie telewizji jakościowej (tłum. studenci piątego roku kulturoznawstwa pod opieką dr. Mirosława Filiciaka). W: T. Bielak, M. Filiciak, G. Ptaszek (red.), Zmierzch telewizji? Przemiany medium. Antologia (ss. 114-128). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
  • Filiciak, M. (2011). TV czy nie-TV? Telewizja doby post-soap opera i sieci peer-to-peer. W: M. Filiciak, B. Giza (red.), Post-soap. Nowa generacja seriali telewizyjnych a polska widownia (ss. 237-255). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
  • Friedman, S. (2017). Are You Watching Closely? Cultural Paranoia, New Technologies, and the Contemporary Hollywood Misdirection Film. Albany – New York: SUNY Press.
  • Gleiberman, O. (2021, 31 maja). Will Audiences Return to Movie Theaters? Yes! But It’s Now a Culture War Issue (Column). Variety. https://variety.com/2021/film/columns/movie-theaters-audiences-return-a-quiet-place-cruella-1234985060/
  • Hibberd, J. (2021, 16 kwietnia). Amazon’s „The Lord of the Rings” to Cost $465M for Just One Season. The Hollywood Reporter. https://www.hollywoodreporter.com/tv/tv-news/amazons-lord-of-the-rings-cost-465-million-one-season-4167791/
  • Lotz, A. D. (2017). Portals: A Treatise on Internet-Distributed Television. Ann Arbor: Michigan Publishing – University of Michigan Library. https://quod.lib.umich.edu/m/maize/mpub9699689/1:6/--portals-a-treatise-on-internet-distributed-television?rgn=div1;view=fulltext
  • Maglio, T. (2016, 21 lipca). Netflix Users Spend 18 Minutes Picking Something to Watch,
  • Study Finds. TheWrap. https://www.thewrap.com/netflix-users-browse-for-programming-twice-as-long-as-cable-viewers-study-says/
  • Marshall, G. L. (2013). The History of Prime Time Television. San Diego: Cognella Academic Publishing.
  • Martin, B. (2013). Difficult Men: Behind the Scenes of a Creative Revolution: From „The Sopranos” and „The Wire” to „Mad Men” and „Breaking Bad”. New York: Penguin Press.
  • Masters, K. (2020, 7 grudnia). Christopher Nolan Rips HBO Max as „Worst Streaming Service”, Denounces Warner Bros.’ Plan. The Hollywood Reporter. https://www.hollywoodreporter.com/business/business-news/christopher-nolan-rips-hbo-max-as-worst-streaming-service-denounces-warner-bros-plan-4101408/
  • Poniewozik, J. (2015, 16 grudnia). Streaming TV Isn’t Just a New Way to Watch. It’s a New Genre. The New York Times. https://www.nytimes.com/2015/12/20/arts/television/streaming-tv-isnt-just-a-new-way-to-watch-its-a-new-genre.html
  • Roman, J. (2005). From Daytime to Primetime: The History of American Television Programs. Westport, Connecticut – London: Greenwood.
  • Ryszkiewicz, J. (2014). To nie telewizja...?. W: M. Major, J. Bucknall-Hołyńska (red.), Władcy torrentów. Wokół angażującego modelu telewizji (ss. 193-199). Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
  • Sepinwall, A. (2013). The Revolution Was Televised: The Cops, Crooks, Slingers, and Slayers Who Changed TV Drama Forever. New York: Touchstone.
  • Siska, W. C. (2016, 15 czerwca). „If All This is for Nothing”: The Sopranos as Art Cinema. https://web.archive.org/web/20160615133224/http://davidlavery.net/Sopranos/Web_Only/Siska.pdf
  • Spangler, T. (2019, 14 maja). Disney Assumes Full Control of Hulu in Deal With Comcast. Variety. https://variety.com/2019/digital/news/disney-full-control-hulu-comcast-deal-1203214338/
  • Spiegel, J. (2019, 23 września). 15 Years Ago, „Lost” Changed Television Forever. https://www.slashfilm.com/lost-anniversary/
  • Szczekała, B. (2018). Mind-game films. Gry z narracją i widzem. Łódź: Narodowe Centrum Kultury Filmowej.
  • Taub, E. A. (2004, 18 marca). How Do I Love Thee, TiVo? The New York Times. https://www.nytimes.com/2004/03/18/technology/how-do-i-love-thee-tivo.html
  • Telotte, J. P. (2010). In the Cinematic Zone of „The Twilight Zone”. Science Fiction Film and Television, 3 (1), ss. 1-17.
  • Thompson, K. (2003). Storytelling in Film and Television. Cambridge: Harvard University Press.
  • Uricchio, W. (2014). Film, Cinema, Television… Media? New Review of Film and Television Studies, 12 (3), ss. 266-279. https://doi.org/10.1080/17400309.2014.926656
  • Van, J. (1994, 30 października). TV’s Larger-Than-Life Surge. Chicagotribune.com. https://www.chicagotribune.com/news/ct-xpm-1994-10-30-9410300126-story.html
  • Weprin, A. (2021, 17 maja). It’s Official: AT&T and Discovery Detail Merger Plans. The Hollywood Reporter. https://www.hollywoodreporter.com/business/business-news/att-warnermedia-discovery-deal-official-1234954085/
  • Whitten, S. (2021, 8 kwietnia). Warner Bros.’ Blockbusters Will Debut in Theaters First in 2022 Before Heading to Streaming. CNBC. https://www.cnbc.com/2021/04/08/warner-bros-blockbusters-will-debut-in-theaters-in-2022-then-stream.html
  • Wolski, M. (2019). Poziomy wzajemnych oddziaływań w supersystemie rozrywkowym Marvel Cinematic Universe. Literatura i Kultura Popularna, (25), ss. 169-189. https://doi.org/10.19195/0867-7441.25.10

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-88376e47-08e2-4b00-8a17-0ca8380505e6
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.