Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2011 | 1 | 41-52

Article title

Kultura organizacyjna NGO wobec wymagań funduszy strukturalnych

Content

Title variants

EN
The Organizational Culture of NGOs and the Requirements of the Structural Funds

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Udział w projektach finansowanych ze środków unijnych bywa postrzegany jako czynnik wymuszający zmiany w kulturze organizacyjnej NGO. Zakłada się, że zmiany obejmują dwa obszary: zarządzanie (z uwagi na przechodzenie organizacji pozarządowych na model projektowego zarządzania swoją działalnością) oraz relacje z otoczeniem społecznym (z uwagi na wymóg partnerstwa lokalnego). Z perspektywy kilku lat doświadczeń można stwierdzić, że skala zmian jest dosyć ograniczona. Po pierwsze, ekspozycji na ten czynnik zmiany jest poddana jedynie część sektora pozarządowego, zdolna spełnić wszystkie kryteria dostępu do tych źródeł finansowania. Po drugie, zderzenie specyficznej kultury organizacyjnej NGO ze sformalizowanymi wymogami zarządzania projektowego wywołuje dwojaki skutek: wymuszony proces profesjonalizacji zarządzania (rozumianej jako adaptacja wzorów zarządzania z sektora rynkowego) przy równoczesnym wykorzystaniu (z sektora publicznego) zabiegów"neutralizujących" te wymagania, które odbierane są jako najbardziej sprzeczne z kulturą organizacyjną NGO. (abstrakt oryginalny)
EN
The main aim of the article is to present the social cooperative as a skill-sharing platform that off ers its members an opportunity to improve their competencies and thereby strengthen their position in the labour market. The fi rst part of the article focuses on the evolution of the social cooperative movement, especially in EU member states such as Finland, the United Kingdom and Germany, where the idea of social cooperatives, although absent from their legal systems, constitutes part of NGO policy. In other countries, such as Greece and Italy, the idea is supported not only by the activities of the NGOs but also by the legal systems. The Italian tradition coupled with the legal backing constituted the reference point for the Polish lawmakers when they started to create the social cooperative movement in Poland. Part two of the article contains information on forms support that social cooperatives can obtain from local authorities. Such a solution is advantageous for both parties. Social cooperatives can develop dynamically, while local authorities can reduce long-term unemployment, which is their biggest concern, especially of socially excluded individuals. Part three of the paper describes instances of cooperation of social cooperatives with local entrepreneurs, which, in turn, facilitates the exchange of experiences in the management of both types of entities, off ering them opportunities to embark on joint projects in the future. The conclusion details recommendations for future cooperation between social cooperatives, local authorities and local entrepreneurs for the benefi t of local communities. (original abstract)

Contributors

  • Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie

References

  • Drucker P. [1995], Zarządzanie organizacją pozarządową, Fundusz Współpracy, Program Dialog Społeczny – NGO, Warszawa.
  • Frączak P. [2004], Lokalne partnerstwo – siła nieporozumień, [w:] P. Gliński, B. Lewenstein, A. Siciński (red.) Samoorganizacja społeczeństwa polskiego: III sektor i wspólnoty lokalne w jednoczącej się Europie, IFiS PAN, Warszawa.
  • Frączak P. [2009], Ocena jakości polityki kadrowej polskich organizacji pozarządowych, [w:] R. Skrzypiec, P. Frączak, T. Schimanek, Ocena jakości działania organizacji pozarządowych. Ekspertyza na zlecenie Departamentu Pożytku Publicznego Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, Warszawa, dostępne na: www.dialogspoleczny.engo.pl/fi les/dialogspoleczny.engo.pl/ public/Ryszard/Ekspertyza_raport.pdf (1.03.2011).
  • Frieske K. W. [2010], Transparentność w działaniach organizacji pożytku publicznego. Raport z badań, Biblioteka pożytku publicznego, IPiSS, Warszawa.
  • Frieske K. W. [2004], Migotanie r zeczywistości: wieloznaczność „sukcesu” programów społecznej inkluzji, [w:] K. W. Frieske (red.) Utopie inkluzji. Sukcesy i porażki programów reintegracji społecznej, IPiSS, Warszawa.
  • Gumkowska M., Herbst J. [2006], Dostęp organizacji pozarządowych do funduszy strukturalnych – stan obecny i perspektywy. Stowarzyszenie Klon/Jawor, Warszawa, dostępne na: www.civicpedia.ngo.pl/files/civicpedia.pl/public/raporty/ dostep_NGOs_do_FS.pdf (1.03.2011).
  • Gumkowska M., Herbst J. [2008], Najważniejsze pytania – podstawowe fakty. Polski sektor pozarządowy, Stowarzyszenie Klon/Jawor, Warszawa, dostępne na: www.civicpedia. ngo.pl/files/civicpedia.pl/public/badania2008.indd.pdf (1.03.2011).
  • Gumkowska M., Herbst J. [2005], Podstawowe fakty o organizacjach pozarządowych – Raport z badania 2004, Stowarzyszenie Klon/Jawor, Warszawa, dostępne na: www.ngo.pl/ fi les/badania.ngo.pl/public/badania2004/podInter_1a.pdf (1.03.2011).
  • Hudson M. [1997], Bez zysków i strat. Sztuka kierowania organizacjami sektora pozarządowego, Fundusz Współpracy, Warszawa.
  • Lipke H., Hryniewiecka A. [2008], Raport. Analiza strategii rozwiązywania problemów społecznych, Instytut Rozwoju Służb Społecznych, Warszawa.
  • Raport [2010], Raport z badania dotyczącego zarządzania ludźmi w organizacjach pozarządowych zrealizowanego w ramach projektu „Wsparcie dla organizacji pozarządowych działających na rzecz demokracji i społeczeństwa obywatelskiego”, Fundacja Obserwatorium Zarządzania, Nowoczesna Firma, Warszawa, dostępne na: www.z.nf.pl/i_ngo/i_wsparciengo/ doc/raport.pdf (2.03.2011).
  • Rogaczewska M., Tyrowicz J. [2006], Organizacje pozarządowe na rynku pracy – uniwersalne kompetencje czy unikatowe grupy „Rynek Pracy”, nr 1, Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Warszawa.
  • Rymsza A. [2006], Bariery rozwoju przedsiębiorczości społecznej w Polsce w świetle kultury organizacyjnej III sektora, „Ekonomia Społeczna teksty”, dostępne na: www.ekonomiaspoleczna. pl/files/ekonomiaspoleczna.pl/public/Biblioteka/2006.30. pdf (2.03.2011).
  • Skrzypiec R., Frączak P., Schimanek T. [2009], Ocena jakości działania organizacji pozarządowych. Ekspertyza na zlecenie Departamentu Pożytku Publicznego Ministerstwa Pracy i polityki Społecznej, Warszawa, dostępne na: www.dialogspoleczny. engo.pl/fi les/dialogspoleczny.engo.pl/public/Ryszard/ Ekspertyza_raport.pdf (1.03.2011).
  • Trawkowska D. [2007], Działania pozorne w pomocy społecznej. Przypadki (i przypadłość) pracy socjalnej, „Problemy Polityki Społecznej”, nr 10.
  • Tyrakowski M. [2007], Rola organizacji pozarządowych w rozwiązywaniu problemów społecznych, ZNNE, WSIiZ, Warszawa.
  • Woźniak Z. [2002], Między rywalizacją a partnerstwem. Bariery współpracy władz publicznych z organizacjami pozarządowymi, [w:] P. Gliński, B. Lebenstein, A. Siciński (red.), Samoorganizacja społeczeństwa polskiego: trzeci sektor, IFiS PAN, Warszawa.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-883d213b-850b-4edf-bf45-349fa8824cc1
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.