Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2012 | 4(18) | 53-65

Article title

A Longitudinal Study of Curriculum-based Measurement of Chinese Decoding Achievement in Taiwan

Authors

Selected contents from this journal

Title variants

PL
BADANIA PODŁUŻNE POMIARU DYDAKTYCZNEGO OPARTEGO NA PROGRAMIE NAUCZANIA (CBM) DOTYCZĄCEGO OSIĄGNIĘĆ W ZAKRESIE UMIEJĘTNOŚCI DEKODOWANIA W JĘZYKU CHIŃSKIM NA TAJWANIE

Languages of publication

PL EN

Abstracts

PL
Celem badania jest zbadanie rozwoju umiejętności dekodowania chińskich znaków za pomocą pomiaru dydaktycznego opartego na programie nauczania (Curriculum-based Measurement CBM) języka chińskiego. Obiektem badania są dwie grupy wiekowe: uczniowie I i II klasy szkoły podstawowej. Program nauczania opiera się na czterech częściach podręczników do nauki czytania, które składają się w sumie z 14 jednostek przewidzianych na cztery semestry. Średnia liczba uczestników badania w każdym semestrze wynosiła 390 uczniów z 12 szkół podstawowych znajdujących się w południowej części Tajwanu. Uczniowie pochodzili z trzech typów jednostek administracyjnych: jednej metropolii, jednego miasta i jednego powiatu. Zastosowany pomiar dydaktyczny to test umiejętności czytania na głos w języku chińskim, mający ocenić wyniki uczestników badania w zakresie dekodowania. W celu analizy zebranych danych w badaniu zastosowano wartości procentowe oraz analizę wariancji ANOVA. Wyniki wykazały, że w drugim semestrze I klasy wszyscy uczestnicy badania znajdują się powyżej 90 centyla, jeśli chodzi o płynność w dekodowaniu chińskich znaków. Badanie potwierdziło także brak występowania różnic regionalnych w zakresie umiejętności dekodowania u pierwszo- i drugoklasistów na południu Tajwanu. Uzyskane wyniki znajdą zastosowanie w procedurze kierowania uczniów do systemu kształcenia specjalnego, gdy przeprowadza się ocenę umiejętności dekodowania u pierwszo- i drugoklasistów pod kątem trudności w nauce czytania.
EN
The purpose of this study is to examine the Chinese decoding development with Chinese Curriculum-based Measurement. The research objects are two school-year ages: from the first to the second grade of elementary students. The curriculum is designed to use the first to the forth volumes of textbooks totally containing 14 units of measurement during four semesters. The average number of participants in each semester is 390 studetns from 12 elementary schools in Southern Taiwan. They came from three regions representing three different types-- one metropolice, one city, and one county in Southern Taiwan. The measurement is Chinese oral reading test to evaluate the participants’ decoding achievement. This study adopts the percentage and ANOVA statistics approach to analyze the research data. The result is that all of the particiants could reach above 90-percent flurency on their Chiense decoding in the second semester of the first grade. This study also confirms that regional differences of decoding performance do not exist in Southern Taiwan from the first to second graders. These findings will contribut to the special education referal procedure when we evaluate the decoding performance for the first and second graders of reading disabilities.

Contributors

author
  • Professor in the Special Education Department National Kaohsiung Normal University Kaohsiung City, Taiwan

References

  • Adams, M.J. (2001). Beginning to read: Thinking and learning about print. Cambridge, MA: The
  • MIT Press.
  • Catts, H.W., Kamhi, A.G. (1999). Language and reading disabilities. Needham Heights, MA: Allyn
  • and Bacon.
  • Chall, J.S. (1996). Stages of reading development. Orlando, FL: Harcourt Brace.
  • Deno, S.L. (1985). Curriculum-based measurement: The emerging alteratiave. Exceptional Children,
  • 52(3), 219–232.
  • Elliott, S.N., Bretzing, B.H. (1980). Using and updating local norms. Psychology in the Schools,
  • 17, 196–201.
  • Fuchs, D., Fuchs. L. S. (2005). Responsiveness to intervention: A blueprint for practitioners, policymakers,
  • and parents. Teaching Exceptional Children, 38(1), 57–61.
  • Fuchs, D., Fuchs. L.S. (2006). Introduction to response to intervention: What, why, and how valid
  • is it? Reading Research Quarterly, 41(1), 93–99.
  • Fuchs, L.S., Shinn, M.R. (1989). Writing CBM IEP objectives. In M.R. Shinn (Ed.), Curriculumbasic
  • measurement. NY: Guilford Press.
  • Hartman, J.M., Fuller, M.L. (1997). The development of curriculum-based measurement norms in
  • literature-based classrooms. Journal of School Psychology, 35(4), 377–389.
  • Kamphaus, R.W., Lozano, R. (1984). Developing local norms for individually administered tests.
  • School Psychology Review, 13(4), 491–498.
  • Kovaleski, J., Prasse D.P. (2004) response to instruction in the identification of learning disabilities:
  • A guide for school teams. NASP Communique, 32, 5.
  • Lin, S.J. (2004). The study of CBM reading test in the first graders. Journal of Special Education,
  • 20, 1–24.
  • Lin, S.J. (2005). The development of curriculum-based measurement of Chinese for the first and
  • second graders. Bulletin of Special Education, 28, 75–96.
  • Marston, D. B. (1989). A curriculum-basic measurement approach to assessing academic performance:
  • What is it and why do it? In M.R. Shinn (Ed.), Curriculum-basic measurement. NY:
  • Guilford Press.
  • Shinn, M.R. (1988). Development of curriculum-based local norms for use in special education
  • decision-making. School Psychology Review, 17(1), 61–80.
  • Shinn, M.R. (1989). Identifying and defining academic problems: CBM screening and eligibility
  • procedures. In M.R. Shinn (Ed.) Curriculum-based measurement. New York: The Guilford
  • Press.
  • Shinn, M.R. (1993). Developing local norms for use in problem solving. Published by University
  • of Oregon, CBA Training Institute.
  • Shinn, M.R., Hubbard, D.D. (1992). Curriculum-based measurement and problem-solving assessment:
  • Basic procedures and outcomes. Focus on Exceptional Children, 24(5), 1–20.
  • Shinn, M.R., & Leadership Training Grant Participants (1990). Local norms workbooks Curriculum-
  • based measurement Workbook. Unpublished manuscript. University of Oregon.
  • Simmons, D.C., Kameenui, E.J. (1998). What reading research tells us about childen with diverse
  • learning needs. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, Inc.
  • What You Need to Know about IDEA 2004-Response to Intervention (RTI): New Ways to Identify
  • Specific Learning Disabilities. Retrieved February 28, 2012, from www.wrightslaw.com/
  • info/rti.index.htm

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-88777861-9a93-45ed-9267-2c861c7fad4a
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.