Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2015 | 1/2015 (50), t.1 | 197-219

Article title

Rodzaje a źródła innowacji w małych i średnich przedsiębiorstwach

Content

Title variants

EN
Types and sources of innovation in small and medium-sized enterprises

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Artykuł odnosi się do problematyki innowacyjności i współdziałania gospodarczego małych i średnich przedsiębiorstw (MSP). Podjęto w nim próbę oceny, w jakim stopniu poszczególne rodzaje innowacji są tworzone przez określone źródła, oraz sprawdzenia, jaki wpływ na ten proces ma współdziałanie gospodarcze przedsiębiorstw. Przedstawiono podstawowe rodzaje innowacji: produktowe, procesowe, organizacyjne i marketingowe, a następnie przeprowadzono krótką weryfikację źródeł, dzięki którym powstają. W dalszej części ukazano współdziałanie gospodarcze jako szczególny sposób wpływania na procesy innowacyjne realizowane przez MSP. Przedstawiono również wyniki badań 786 przedsiębiorstw z województwa mazowieckiego, weryfikujące pięć hipotez badawczych dotyczących relacji pomiędzy rodzajami innowacji a źródłami innowacji, ze szczególnym uwzględnieniem współdziałania gospodarczego.
EN
The article refers to the issue of innovation and economic cooperation between small and mediumsized enterprises. The authors attempt to assess the extent to which different types of innovations are generated by specific sources and to check the impact of economic cooperation of enterprises on the innovation process. The basic types of innovation were presented: product innovation, process innovation, organizational innovation and marketing innovation, followed by a brief verification of the sources through which they are created. A little more space was devoted to economic cooperation, which especially affects the innovative processes introduced by SMEs. Then, the results of 786 companies from Mazowieckie Voivodship were presented, which verified five hypotheses about the relationship between types of innovation and sources of innovation, with a particular emphasis on economic cooperation.

Year

Pages

197-219

Physical description

Dates

issued
2015-01-20

Contributors

  • Uniwersytet w Białymstoku, Wydział Ekonomii i Zarządzania
  • Uniwersytet Warszawski, Zakład Teorii i Metod Organizacji

References

  • Abereijo, I.O., Adegbite, S.A., Ilori, M.O., Adeniyi, A.A. i Aderemi, H.A. (2009). Technological Innovation Source and Institutional Supports for Manufacturing Small and Medium Entreprises in Nigeria. Journal of Technology Management & Innovation, 4 (2), 82–89.
  • Amabile, T.M. (1997). Motivating Creativity in Organizations: On Doing What You Love and Loving What You Do. California Management Review, 40, 39–58, http://dx.doi.org/10.2307/41165921.
  • Amara, N. i Landry, R. (2005), Sources of Information as Determinants of Novelty of Innovation in Manufacturing Firms: Evidence from the 1999 Statistics Canada Innovation Survey. Technovation, 25 (3), 245–259.
  • Bengtsson, M. i Kock, S. (1999). Cooperation and Competition in Relationships between Competitors in Business Networks. Journal of Business and Industrial Marketing, 14 (3), 178–194, http://dx.doi.org/10.1108/08858629910272184.
  • Boutellier, R., Grassmann, O. i Von Zedtwitz, M. (2008). Managing Global Innovation: Uncovering the Secrets of Future Competitiveness. Berlin: Springer Verlag.
  • Bullinger, H.-J., Auernhammer, K. i Gomeringer, A. (2004), Managing Innovation Networks in the Knowledge-driven Economy. International Journal of Production Research, 42 (17), 3337–3353, http://dx.doi.org/10.1080/00207540410001695970.
  • Camisón, C. i Villar-López, A. (2014). Organizational Innovation as an Enabler of Technological Innovation Capabilities and Firm Performance. Journal of Business Research, 67, 2891–2902, http://dx.doi.org/10.1016/j.jbusres.2012.06.004.
  • Chang, S.C. i Lee, M.S. (2008). The Linkage between Knowledge Accumulation Capability and Organizational Innovation, Journal of Knowledge Management, 12 (1), 3–20.
  • Cooke, P., Boekholt, P. i Todtling, F. (2000). The Governance of Innovation in Europe: Regional Perspectives on Global Competitiveness. London: Pinter.
  • Czakon, W. (2007). Dynamika więzi międzyorganizacyjnych przedsiębiorstwa. Katowice: Wydawnictwo Naukowe Akademii Ekonomicznej im. K. Adamieckiego.
  • Czekaj, J. i Ćwikliński, M. (2014). Uwarunkowania tworzenia innowacji organizacyjnych. Referat wygłoszony na: Innowacyjność współczesnych organizacji – koncepcje, uwarunkowania i pomiar. Wisła.
  • Dietl, J. (1985). Marketing. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
  • Drucker, P. (1992). Innowacje i przedsiębiorczość. Praktyka i zasady. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
  • Porter, M.E. (2001). Porter o konkurencji. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
  • Eisenberger, R., Cummings, J., Armelo, S. i Lynch, P. (1997). Perceived Organizational Support Discretionary Treatment and Job Satisfaction. Journal of Applied Psychology, 82, 812–820.
  • Fischer, M.M. i Varga, A. (2002). Technological Innovation and interfirm Cooperation: An Exploratory Analysis Using Survey Data from Manufacturing Firms in the Metropolitan Region of Vienna. International Journal of Technology Management, 24 (7–8), 724–742, http://dx.doi.org/10.1504/IJTM.2002.003080.
  • Freeman, S., Edwards, R. i Schroder, B. (2006). How Smaller Born-Global Firms Use Networks and Alliances to Overcome Constraints to Rapid Internationalization. Journal of International Marketing, 14 (3), 33–63, http://dx.doi.org/10.1509/jimk.14.3.33.
  • Fritsch, M. i Lukas, R. (2001). Who co-operate on R&D? Research Policy, 30 (2), 297–312.
  • Georski, P., Machin, S. i Van Reenen, J. (1993), The Profit-ability of Innovating Firms. RAND Journal of Economics, 24 (2), 198–211.
  • Górzyński, M., Pander, W. i Koć, P. (2006). Tworzenie związków kooperacyjnych między MSP oraz MSP i instytucjami otoczenia biznesu. Warszawa: PARP.
  • Ham, R.M. i Mowery, D.C. (1995). Improving Industry-Government Cooperative R&D. Issues in Science and Technology, 11 (4), 67–73.
  • Hamel, G. (2006). The Why, What and How of Management Innovation. Harvard Business Review, 84 (2). 72–84.
  • Hamel, G. (2009). Management Innovation, Leadership Excellence, 26 (5).
  • Jankowska, B. (2009). Konkurencja czy kooperacja? Ekonomista, (1), 67–89.
  • Kaczmarek, B. (2000). Współdziałanie przedsiębiorstw w gospodarce rynkowej. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
  • Kalinowski, T.B. (2010). Innowacyjność przedsiębiorstw a systemy zarządzania jakością. Warszawa: Oficyna a Wolters Kluwer business.
  • Klimczuk-Kochańska, M. (2012). Rola klastrów gospodarczych w budowaniu kultury innowacyjności przedsiębiorstw i regionu. Współczesne Zarządzanie, (1), 47–54.
  • Kwiatkowski, S. (1990). Społeczeństwo innowacyjne. Warszawa: PWN.
  • Lipka, A. (2004). Współdziałanie. Zmierzch rywalizacji pracowników? Warszawa: Difin.
  • Mikosik, S. (1993). Teoria rozwoju gospodarczego Josepha A. Schumpetera. Warszawa: PWN.
  • Naidoo, V. (2010). Firm Survival through a Crisis: The Influence of Market Orientation, Marketing Innovation and Business Strategy. Industrial Marketing Management, 39, 1311–1320, http://dx.doi.org/10.1016/j.indmarman.2010.02.005.
  • Niedzielski, P. i Rychlik, K. (2006). Innowacje i kreatywność. Szczecin: Uniwersytet Szczeciński.
  • Nieto, M.J. i Santamaria, L. (2007). The Importance of Diverse Collaborative Networks for the Novelty of Product Innovation, Technovation, 27 (6–7), 367–377, http://dx.doi.org/10.1016/j.technovation.2006.10.001.
  • OECD. (2005). Oslo Manual. Paris: OECD, Eurostat, http://dx.doi.org/10.1787/9789264013100-en.
  • Padgett, J.F. i Powell, W.W. (red.). (2012). The Emergence of Organizations and Markets. Princeton: Princeton University Press, http://dx.doi.org/10.1177/0001699314540092.
  • PARP. (w opracowaniu). Benchmarking klastrów w Polsce – edycja 2014. Raport ogólny. Warszawa: PARP.
  • Penc, J. (1999). Innowacje i zmiany w firmie. Warszawa: Placet.
  • Plawgo, B. i Kornecki, J. (2010). Wykształcenie pracowników a pozycja konkurencyjna przedsiębiorstw. Warszawa: PARP.
  • Rudzewicz, A. i Strychalska-Rudzewicz, A. (2013). Strategie produktów innowacyjnych. Olsztyn: Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie.
  • Smith, K.G., Carroll, S.J. i Ashford, S.J. (1995). Intra- and Interorganizational Cooperation: Toward a Research Agenda. Academy of Management Journal, 38 (1), 7–23, http://dx.doi.org/10.2307/256726.
  • Sosnowska, A. (2000). Zarządzanie nowym produktem. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Szkoły Głównej Handlowej.
  • Stonehouse, G., Hamill, J., Campbell, D. i Purdie, T. (2001). Globalizacja. Strategia i zarządzanie. Warszawa: Felberg SJA.
  • Szymański, G. (2013). Innowacje marketingowe w sektorze e-commerce. Łódź: Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej.
  • UMWM. (2013). Analizy potencjału innowacyjnego sektora MŚP w województwie mazowieckim. Warszawa: Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego. Pozyskano z: http://www.innowacyjni.mazovia.pl/publikacje/analizy-ekspertyzy-raporty/ (18.09.2014).
  • Von Hippel, E. (1998). The Sources of Innovation. New York: Oxford University Press.
  • Vonortas, N.S. (1994). Inter-firm Cooperation with Imperfectly Appropriable Research. International Journal of Industrial Organization, 12 (3), 413–435.
  • Walas-Trębacz, J. (2009). Kooperacja zewnętrzna w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Zeszyty Naukowe MWSE w Tarnowie, 2 (2).
  • Wayne, S.J., Shore, L.M. i Liden, R.C. (1997). Perceived Organizational Support and Leader-Member Exchange: A Social Exchange Perspective. Academy of Management Journal, 40 (1), 82–111, http://dx.doi.org/10.2307/257021.
  • Whitley, R. (2002). Developing Innovative Competences: The Role of Institutional Frameworks. Industrial and Corporate Change, 11 (3), 497–528, http://dx.doi.org/10.1093/icc/11.3.497.
  • Żołnierski, A. (2005). Potencjał innowacyjny polskich małych i średniej wielkości przedsiębiorstw. Warszawa: PARP.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

ISSN
1644-9584

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-88ac5f86-22c6-4d45-a05e-95606563d204
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.