PL
Celem artykułu jest przedstawienie relacji łączących słowo i obraz fotograficzny w poezji Natalii Malek na przykładzie jej zbioru „Kord”. Odróżnienie kategorii wiersza od kategorii poezji pozwala na opisanie zachodzących w utworach Malek procesów stowarzyszania się mediów (w ramach obrazowości i narracyjności) oraz zwrócenie uwagi na ustanawiane przez poetkę granice między wierszem a fotografią. Takie działania autorskie są znaczące nie tylko w perspektywie eksperymentów artystycznych. Wpisują się one w logikę współczesnych mechanizmów kultury wizualnej (dryfu obrazu, przepływu uwagi, wymiany i stowarzyszania się mediów), ale wspierają wartości związane z uważnością, głębią i oporem stawianym spektakularnym i rynkowym formom życia.
EN
The paper aims at presenting the relationship between the word and the photograph in Natalia Malek’s poetry as based on her collection “Kord” (“Cord,” 2017). Drawing a distinction between the category of poem and the category of poetry allows to present the processes that take place in her pieces, namely associating the media (within the framework of picturesqueness and narrativity), and to pay attention to the borderlines between the poem and the photograph that the poet founds. Such actions taken by the author prove meaningful not only from the perspective of artistic experiments. They enter into the logic of modern mechanisms of visual culture (picture drift, attention flow, media exchange and associations), but support the values connected with attentiveness, depth and resistance put up to spectacular and market forms of life.