Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2017 | 17 | 3 | 11-20

Article title

Combat versus team sports: the effects of gender in a climate of peer- motivation, and levels of fun and violence in physical education students

Content

Title variants

PL
Sporty walki kontra sporty zespołowe: wpływ płci na atmosferę motywacji, zabawy i przemocy wśród uczniów-rówieśników w trakcie zajęć wychowania fizycznego

Languages of publication

EN

Abstracts

EN
Background and aim. The inclusion of martial arts and combat sports (MA&CS) in formal physical education (PE) has been suggested by many authors, although there is no strong evidence as yet of the benefits of its practice for students. This study aimed to describe the effects of the development of two MA&CS teaching units (judo and capoeira) on the motivational climate, enjoyment and attitudes toward violence of PE students, and to compare these effects with those experienced by students receiving team sports teaching units (football and basketball). Methodology. A quasi- experimental, pre-post (two groups), longitudinal study design was followed, involving 221 students aged between 13 and 16. The experimental group (n = 105) developed MA&CS teaching units, while the control group (n = 116) developed team sport, teaching units. A peer motivational climate questionnaire, the amusement/boredom in physical education scale and the attitudes toward violence scale psychological assessment tools were used. Statistical analyses included means and standard deviations, two-way equivalent multifactorial ANOVA and effect sizes Results: MA&CS teaching units significantly improved the classroom motivational climate involving tasks/learning, and students’ attitudes toward unjustified violence. The post-test intergroup comparison showed that the experimental group rejected unjustified violence to a higher degree than the control group (p = .014, d = .81). Improvements in attitudes to unjustified violence were for both males (p = .017, d = .82), and females (p = .021, d = .78) in the experimental group, while the climate involving tasks/learning only improved in males (p = .037, d = .77). Conclusion. MA&CS teaching units improved students’ attitudes toward violence and generated a higher peer motivational climate than, and similar fun as team sports teaching units.
PL
Tło i cel. Wielu autorów proponowało włączenie sztuk walki i sportów walki do formalnych zajęć wychowania fizycznego, chociaż nie ma jeszcze mocnych dowodów świadczących o korzyściach płynących z ich praktyki dla uczniów. Niniejsze badanie miało na celu opisanie wpływu dwóch jednostek dydaktyczno-wychowawczych (judo i capoeiry) na klimat motywacyjny, przyjemność czerpaną z zajęć i stosunek do przemocy oraz porównanie tych efektów z doświadczeniami uczniów uczestniczących w zajęciach ze sportów zespołowych (piłki nożnej i koszykówki). Metody. Przeprowadzono quasi- eksperymentalne, długotrwałe badania przed-po (dwie grupy), obejmujące 221 uczniów w przedziale wiekowym od 13 do 16 lat. Grupa eksperymentalna (n = 105) uczestniczyła w zajęciach dydaktycznych sztuk walki i sportów walki, natomiast grupa kontrolna (n = 116) w grach zespołowych. Do psychologicznej oceny odpowiedzi respondentów zastosowany został kwestionariusz dotyczący atmosfery motywacji rówieśników, stopnia rozrywki/nudy w czasie zajęć wychowania fizycznego i postawy wobec przemocy. W analizach statystycznych uwzględniono średnie i standardowe odchylenia, dwukierunkową równoważną wieloczynnikową analizę wariacji ANOVA i zakres rezultatów. Wyniki. Zajęcia z sztuk walki i sportów walki znacząco poprawiły klimat motywacyjny w klasie obejmujący wyznaczone zadania/naukę i postawy studentów wobec nieuzasadnionej przemocy. Porównawcze badanie przeprowadzone po teście między grupami wykazało, że grupa eksperymentalna odrzuciła nieuzasadnioną przemoc w wyższym stopniu niż grupa kontrolna (p = 0,014, d = 0,81). W grupie doświadczalnej poprawa wyników dotycząca nieuzasadnionej przemocy dotyczyła zarówno mężczyzn (p = 0,017, d = 0,82), jak i kobiet (p = 0,021, d = 0,78), podczas gdy atmosfera związana z zadaniem/nauką nastąpiła tylko u mężczyzn (p = 0,037, d = 0,77). Wnioski. Zajęcia z sztuk walki i sportów walki poprawiły nastawienie uczniów wobec przemocy i stworzyły lepszy klimat motywacyjny wśród rówieśników i podobną przyjemność czerpaną z zajęć niż w przypadku zajęć sportów zespołowych.

Year

Volume

17

Issue

3

Pages

11-20

Physical description

Contributors

  • Universidad de Burgos, Burgos (Spain)
  • Universidad de Leon, Leon (Spain)
  • Universidad de Burgos, Burgos (Spain)

References

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-89259220-91e2-4651-bc0e-2b922f9090c6
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.