Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2006-2007 | 48-49 | 87-113

Article title

Między słowem a obrazem: afiliacje literatury i filmu (perspektywa komparatystyczna)

Content

Title variants

Languages of publication

PL

Abstracts

Keywords

PL
EN

Year

Volume

Pages

87-113

Physical description

Contributors

  • Instytut Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej UMCS w Lublinie

References

  • Balázs B., Wybór pism, przekł. [z niem.] Karol Jung, [z węg.] Raoul Porges; wybór Aleksander Jackiewicz, [wyd. 2], Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, 1987.
  • Balcerzan E., Gdy film rozstaje się z literaturą, [w:] Kręgi wtajemniczenia: czytelnik, badacz, tłumacz, pisarz, Kraków: Wydaw. Literackie, 1982, s. 398-408.
  • Barthes R., Literatura i znaczenie, przeł. J. Lalewicz, [w:] Mit i znak. Eseje, wybór i słowo wstępne Jana Błońskiego; [przeł. Wanda Błońska et al.], Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1970, s. 288-311.
  • Barthes R., Problem znaczenia w filmie, przeł. M. i M. Hendrykowscy, [w:] Film: język - rzeczywistość – osoba: antologia, pod red. Alicji Helman i Jacka Ostaszewskiego, Warszawa: Zakład Semiotyki Logicznej Uniwersytetu Warszawskiego "Znak, Język, Rzeczywistość": Polskie Towarzystwo Semiotyczne, 1992, s. 17-23.
  • Barthes R., Wstęp do analizy strukturalnej opowiadań, przeł. W. Błońska, „Pamiętnik Literacki” 1968, R. 59, z. 4, s. 327-359.
  • Bartoszyński K., O badaniach układów fabularnych, [w:] Problemy metodologiczne współczesnego literaturoznawstwa, pod red. H. Markiewicza i J. Sławińskiego, Kraków: Wydaw. Literackie, 1976, s. 175-203.
  • Bazin A., Ewolucja języka filmu, [w:] Film i rzeczywistość, Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, 1963, s. 58-76.
  • Bazin A., Film i rzeczywistość, Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, 1963.
  • Bazin A., O film nieczysty: obrona adaptacji, [w:] Film i rzeczywistość, Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, 1963, s. 79-103.
  • Benjamin W., Twórca jako wytwórca, Poznań: Wydaw. Poznańskie, 1975.
  • Białostocki J., Słowo i obraz, [w:] Słowo i obraz. Materiały Sympozjum Komitetu Nauk o Sztuce Polskiej Akademii Nauk, Nieborów, 29 września - 1 października 1977 r., pod red. Agnieszki Morawińskiej, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1982, s. 7-15.
  • Bocheńska J., Obraz filmowy jako znak, [w:] Wstęp do badania dzieła filmowego, red. nauk. Aleksander Jackiewicz, Warszawa: Wydaw. Artystyczne i Filmowe, 1966, s. 188-208.
  • Brzoza H., Wielość sztuk - jedność sztuki, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1982.
  • Cieślikowski S., Kategorie estetyczne w poetyce dawnych Indii - RASA, „Sprawozdania z Czynności i Posiedzeń Naukowych Łódzkiego Towarzystwa Naukowego” 1975, R. 29, nr 9, s. 1-8.
  • Dawydow J., Sztuka jako zjawisko socjologiczne. Przyczynek do charakterystyki poglądów estetyczno-politycznych Platona i Arystotelesa, Warszawa: Państ. Instytut Wydawniczy, 1971.
  • Dąbrowski S., Literatura i literackość. Zagadnienia, spory, wnioski, Kraków: Wydaw. Literackie, 1977.
  • Dąbrowski S., Zagadnienie określeń i wyznaczników literackości, [w:] Problemy teorii literatury. Seria 2, prace z lat 1965-1974, [wyboru prac dokonał Henryk Markiewicz], wyd. 2 poszerz., Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1987, s. 5-13.
  • Depta H., Kultura filmowa - wychowanie filmowe, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1979.
  • Dmitruk K., Komunikacja literacka a instytucja publiczności: sesja naukowa nt. Społeczne uwarunkowania instytucjonalne życia literackiego, Olsztyn, listopad 1977, Olsztyn: Wyższa Szkoła Pedagogiczna, 1977.
  • Eco U., Pejzaż semiotyczny, przeł. A. Weinsberg, Warszawa: Państ. Instytut Wydawniczy, 1972.
  • Eichenbaum B., Literatura i kino, [w:] Szkice o prozie i poezji, Warszawa: Państ. Instytut Wydawniczy, 1973, s. 403-412.
  • Eichenbaum B., Problemy stylistyki filmowej, przeł. B. Grabowska, [w:] Estetyka i film, red. nauk. Alicja Helman, Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, 1972, s. 36-66.
  • Eisenstein S., Dickens, Griffith i my, przeł. I. Piotrowska, [w:] Wybór pism, pod red. R. Dreyer, Warszawa 1959.
  • Escarpit R., Literatura i społeczeństwo, przeł. J. Lalewicz, [w:] Współczesna teoria badań literackich za granicą. Antologia, T. 3, Perspektywy socjologiczne; Marksizm w badaniach literackich i jego promieniowanie, oprac. H. Markiewicz, wyd. 2 przejrz. i zm., Kraków: Wydawnictwo Literackie, 1976, s. 148-181.
  • Filipiak M., Socjologia kultury: zarys zagadnień, Lublin: Wydaw. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 1996.
  • Głowiński M., Mimesis języka w wypowiedzi literackiej, „Pamiętnik Literacki” 1980, R. 71, z. 4, s. 58-71.
  • Głowiński M., Okopień-Sławińska A., Sławiński J., Zarys teorii literatury, wyd. 6 popr., Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1991.
  • Głowiński M., Poetyka wobec tekstów nieliterackich, [w:] Narracje literackie i nieliterackie, Kraków: TAiWPN "Universitas", 1997, s. 219-230.
  • Głowiński M., Style odbioru. Szkice o komunikacji literackiej, Kraków: Wydawnictwo Literackie, 1977.
  • Godzić W., Pojęcie obrazu filmowego we współczesnych teoriach filmu. (Wybrane zagadnienia), [w:] Szkice z teorii filmu, pod red. A. Helman i T. Miczki, Katowice: Uniw. Śląski, 1978, s. 81-94.
  • Gombrich E.H., W poszukiwaniu historii kultury, przeł. A. Dębnicki, [w:] Pojęcia, problemy, metody współczesnej nauki o sztuce dwadzieścia sześć artykułów uczonych europejskich i amerykańskich, wybór Jan Białostocki, Warszawa: Państwowe Wydaw. Naukowe, 1976, s. 302-345.
  • Handke R., Utwór fabularny w perspektywie odbiorcy, Wrocław [etc.]: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1982.
  • Hasło: Adaptacja filmowa, [w:] M. Hendrykowski, Słownik terminów filmowych, Poznań: "Ars Nova", 1994, s. 12-13.
  • Hasło: Dzieło filmowe, [w:] M. Hendrykowski, Słownik terminów filmowych, Poznań: "Ars Nova", 1994, s. 73-74.
  • Hasło: Dzieło literackie, [w:] Słownik terminów literackich, Michał Głowiński [et al.]; pod red. Janusza Sławińskiego, wyd. 3 poszerz. i popr., Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich - Wydaw.,1998, s. 116-117.
  • Hasło: Film, [w:] M. Hendrykowski, Słownik terminów filmowych, Poznań: "Ars Nova", 1994, s. 96.
  • Hasło: Język, [w:] A. Helman, Słownik pojęć filmowych. T. 1, Język, znak, denotacja-konotacja, identyfikacja, Wrocław: Wiedza o Kulturze, 1991, s. 7-104.
  • Has-Tokarz A., Ekranizacje w kręgu literatury popularnej, „ Res Historica” 2002, z. 13, s. 337-355.
  • Hauser A., Społeczna historia sztuki i literatury. T. 1-2, przekł. J. Ruszczycówna, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1974.
  • Helman A., Adaptacja - podstawowa technika twórcza kina, „Kino” 1998, R. 32, nr 1, s. 45-49.
  • Helman A., Ewolucja pojęcia filmu, [w:] O dziele filmowym. Materiał, technika, budowa, wyd. 2 zm. i uzup., Kraków: Wydaw. Literackie, 1981, s. 10-31.
  • Helman A., Funkcja znakowa muzyki i słowa w przekazie filmowym, [w:] Z zagadnień semiotyki sztuk masowych, zespół red.: Alicja Helman [et al.], Wrocław [etc.]: Zakład Narodowy im. Ossolińskich - Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk, 1977, s. 39-75.
  • Helman A., Literatura i film. Nowy etap partnerstwa, „Dialog” 2004, R. 49, nr 1, s. 5-15.
  • Helman A., Modele adaptacji filmowej. (Próba wprowadzenia w problematykę), [w:] Film- sztuka i ideologia, pod red. J. Trzynadlowskiego, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 1981, s. 73-86.
  • Helman A., Twórcza zdrada: filmowe adaptacje literatury, Poznań: "Ars Nova", 1998.
  • Helman A., Zagadnienia kolorystyczne, [w:] O dziele filmowym. Materiał, technika, budowa, wyd. 2 zm. i uzup., Kraków: Wydaw. Literackie, 1981, s. 159-166.
  • Helman A., Adaptacje filmowe dzieł literackich jako świadectwa lektury tekstu, „Kino” 1985, R. 19, nr 4, s. 17-21.
  • Hendrykowski M., Film i literatura - nowy paradygmat, „Polonistyka” 2002, R. 55, nr 7, s. 388-391.
  • Hendrykowski M., Język ruchomych obrazów, Poznań: Ars Nova, 1999.
  • Hendrykowski M., Słowo w filmie: historia, teoria, interpretacja, Warszawa: Państwowe Wydaw. Naukowe, 1982.
  • Hendrykowski M., Zagadnienie kontekstu literackiego filmu (na przykładzie polskiej szkoły filmowej), [w:] Film polski wobec innych sztuk, pod red. Alicji Helman, Aliny Madej, Katowice: UŚ, 1979, s. 44-60.
  • Hendrykowski M., Związki filmu i literatury, „Polonistyka” 1996, R. 49, nr 5, s. 265-272.
  • Hopfinger M., Adaptacje filmowe utworów literackich. Problemy teorii i interpretacji, Wrocław: Zakład Narodowy imienia Ossolińskich - Wydaw. Polskiej Akademii Nauk, 1974.
  • Hopfinger M., Audiowizualny kontekst kultury współczesnej, [w:] Kultura - komunikacja - literatura. Studia nad XX wiekiem, pod red. S. Żółkiewskiego i M. Hopfinger, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich - Wydaw. Polskiej Akademii Nauk, 1976, s. 75-96.
  • Hopfinger M., Doświadczenia audiowizualne: o mediach w kulturze współczesnej, Warszawa: "Sic!", 2003.
  • Hopfinger M., Kultura audiowizualna a rozumienie literatury, „Pamiętnik Literacki” 1974, R. 65, z. 4, s. 129-146.
  • Hopfinger M., Kultura audiowizualna u progu XXI wieku, Warszawa: IBL. Wydaw., 1997.
  • Hopfinger M., Kultura współczesna - audiowizualność, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1985.
  • Hopfinger M., Literatura w kulturze audiowizualnej, „Pamiętnik Literacki” 1992, R. 83, z. 1, s. 98-113.
  • Hopfinger M., Między reprodukcją a symulacją rzeczywistości. Problemy audiowizualności i percepcji, [w:] Od fotografii do rzeczywistości wirtualnej, pod red. M. Hopfinger, Warszawa: Wydaw. IBL PAN, 1997, s. 7-24.
  • Hopfinger M., Przemiany filmu i jego związków z literaturą, [w:] Adaptacje filmowe utworów literackich. Problemy teorii i interpretacji, Wrocław: Zakład Narodowy imienia Ossolińskich - Wydaw. Polskiej Akademii Nauk, 1974, s. 26-68.
  • Ingarden R., Kilka uwag o sztuce filmowej, [w:] Studia z estetyki. T. 2, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1958, s. 297-316.
  • Ingarden R., O dziele literackim. Badania z pogranicza ontologii, teorii języka i filozofii literatury, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1960.
  • Ingarden R., O poznaniu dzieła literackiego, [w:] Studia z estetyki. T. 1,Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1957, s. 1-11.
  • Ingarden R., O poznawaniu dzieła literackiego, Warszawa: Państwowe Wydaw. Naukowe, 1976.
  • Ingarden R., Przeżycia wchodzące w skład poznania dzieła literackiego, [w:] Studia z estetyki. T. 1,Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1957, s. 12-60.
  • Ingarden R., W sprawie budowy dzieła literackiego. Profesorowi Markiewiczowi w odpowiedzi, „Pamiętnik Literacki” 1964, R. 55, z. 1, s. 183-202.
  • Ingarden R., Z teorii dzieła literackiego, [w:] Problemy teorii literatury. Ser. 1, prace z lat 1947-1964, [wyboru prac dokonał Henryk Markiewicz], wyd. 2 poszerz., Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1987, s. 7-54.
  • Intersemiotyczność: literatura wobec innych sztuk (i odwrotnie), pod red. Stanisława Balbusa, Andrzeja Hejmeja, Jakuba Niedźwiedzia, Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, 2004.
  • Irzykowski K., Dziesiąta Muza. Zagadnienia estetyczne kina, wyd. 2, Warszawa: Filmowa Agencja Wydawnicza, 1957.
  • Jackiewicz A., Film jako powieść XX wieku, Warszawa: Wydaw. Artystyczne i Filmowe, 1968.
  • Jackiewicz A., Historia literatury w moim kinie, Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, 1974.
  • Jackiewicz A., Niebezpieczne związki literatury i filmu, Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, 1971.
  • Jakobson R., Poetyka w świetle językoznawstwa, przeł. K. Pomorska, [w:] Współczesna teoria badań literackich za granicą. Antologia. T. 2, Strukturalno-semiotyczne badania literackie, literaturoznawstwo porównawcze, w kręgu psychologii głębi i mitologii, oprac. H. Markiewicz, Kraków: Wydawnictwo Literackie, 1972, s. 22-68.
  • Kadyńska-Szajnert D., Suliga J., Ślósarska J., Koncepcje doznań estetycznych a korespondencja sztuk, [w:] Pogranicza i korespondencje sztuk: studia, pod red. T. Cieślikowskiej, i J. Sławińskiego, Wrocław [etc.]: Zakład Narodowy im. Ossolińskich - Wydawnictwo PAN, 1980, s. 41-48.
  • Kalbarczyk A., Fikcjonalność a zagadnienia rodzajów literackich, [w:] Ontologia fikcji, pod red. J. Paśniczka, Warszawa: Zakład Semiotyki Logicznej Uniwersytetu Warszawskiego "Znak - Język - Rzeczywistość" [etc.], 1991, s. 60-71.
  • Kłoskowska A., Socjologia kultury, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1981.
  • Kompozycja dzieła literackiego, pod red. A. Stoffa, Toruń: Wydaw. Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2004.
  • Kowalski T., Barwa w filmie, [w:] Zagadnienia estetyki filmowej: praca zbiorowa, pod red. R. Dreyer, Warszawa: Filmowa Agencja Wydawnicza, 1955, s. 268-304.
  • Kracauer S., Interludium: film i powieść, [w:] Teoria filmu. Wyzwolenie materialnej rzeczywistości, przeł. W. Wertenstein, Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, 1975, s. 253-265.
  • Książek-Konicka H., Dramaturgiczna funkcja koloru, „Kino” 1972, R. 7, nr 1, s. 35-37.
  • Książek-Konicka H., Semiotyka i film, Wrocław [etc.]: Zakład Narodowy im. Ossolińskich. Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk, 1980.
  • Kulawik A., Poetyka: wstęp do teorii dzieła literackiego, Warszawa: Państwowe Wydaw. Naukowe, 1990.
  • Kurczab H., Pogranicza sztuk i konteksty literatury pięknej, Rzeszów: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej, 2001.
  • Laffay A., Opowiadanie, świat, kino, przeł. S. Kowalski, „Pamiętnik Literacki” 1975, R. 66, z. 2, s. 175-209.
  • Lalewicz J., Komunikacja językowa i literatura, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich - Wydaw., 1975.
  • Lalewicz J., Literatura w epoce masowej komunikacji, [w:] Kultura - komunikacja - literatura. Studia nad XX wiekiem, pod red. S. Żółkiewskiego i M. Hopfinger, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich - Wydaw. Polskiej Akademii Nauk, 1976, s. 97-123.
  • Lalewicz J., Mimetyzm formalny i problem naśladowania w komunikacji literackiej, [w:] Tekst i fabuła, pod red. Cz. Niedzielskiego i J. Sławińskiego, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich: Wydawn. Polskiej Akademii Nauk, 1979, s. 33-47.
  • Lalewicz J., Socjologia komunikacji literackiej. Problemy rozpowszechniania i odbioru literatury, Wrocław [etc.]: Zakład Narodowy im. Ossolińskich - Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk, 1985.
  • Laskowicz K., Adaptacja dzieła literackiego: teatr-film-radio, telewizja, „Nurt” 1972, nr 1 (81), s. 44-48.
  • Levi-Strauss C., Struktura mitów, przeł. W. Kwiatkowski, „Pamiętnik Literacki” 1968, R. 59, z. 4, s. 243-266.
  • Lewicki B.W., Gramatyka języka filmowego, „Kwartalnik Filmowy” 1959, R. 9, nr 1 (33), s. 3-22.
  • Lewicki B.W., Scenariusz: literacki program struktury filmowej, Łódź: Łódzkie Towarzystwo Naukowe; Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1970.
  • Lewicki B.W., Wprowadzenie do wiedzy o filmie, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1964.
  • Lewicki B.W., Związki literatury i filmu, [w:] Scenariusz. Literacki program struktury filmowej, Łódź: Łódzkie Towarzystwo Naukowe; Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1970, s. 47-65.
  • Lotman J.M., Pojęcie języka w sztuce werbalnej, [w:] Struktura tekstu artystycznego, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1984, s. 33-38.
  • Lotman J.M., Semiotyka filmu, Warszawa: Wiedza Powszechna, 1983.
  • Lukács G., Film, przeł. K. Krzemień, [w:] Estetyka i film, red. nauk. Alicja Helman, Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, 1972, s. 256-292.
  • Łebkowska A., Między teoriami a fikcją literacką, Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych "Universitas", 2001.
  • Marcjan M., Salska-Kaca M., Koncepcja „przyliterackości" filmu w teorii Bolesława W. Lewickiego, [w:] Dzieło filmowe. Zagadnienia interpretacji, pod red. J. Trzynadlowskiego, Wrocław: Wydaw. UW, 1987, s. 29-57.
  • Markiewicz H., Fikcja w dziele literackim a jego zawartość poznawcza, [w:] Główne problemy wiedzy o literaturze, wyd. 5 przejrz. i uzup., Kraków: Wydawnictwo Literackie, 1980, s. 118-147.
  • Markiewicz H., Obrazowość a ikoniczność literatury, [w:] Wymiary dzieła literackiego, Kraków; Wrocław: Wydawnictwo Literackie, 1984, s. 9-42.
  • Markiewicz H., Sposób istnienia i budowa dzieła literackiego, „Pamiętnik Literacki” 1962, R. 53, z. 2, s. 331-352.
  • Markiewicz H., Wyznaczniki literatury, [w:] Główne problemy wiedzy o literaturze, wyd. 5 przejrz. i uzup., Kraków: Wydawnictwo Literackie, 1980, s. 54-66.
  • Markiewicz H., Zawartość narracyjna i schemat fabularny, [w:] Wymiary dzieła literackiego, Kraków; Wrocław: Wydawnictwo Literackie, 1984, s. 97-122.
  • Martuszewska A., Jedna czy wiele poetyk?, [w:] „Ta trzecia”. Problemy literatury popularnej, Gdańsk: Wydaw. Uniwersytetu Gdańskiego, 1997, s. 47-60.
  • Melberg A., Teorie mimesis: repetycja, Kraków: Universitas, 2002.
  • Metz Ch., Pluralność kodów kinowych, przeł. A. Helman, [w:] Film: język - rzeczywistość – osoba: antologia, pod red. Alicji Helman i Jacka Ostaszewskiego, Warszawa: Zakład Semiotyki Logicznej Uniwersytetu Warszawskiego "Znak, Język, Rzeczywistość": Polskie Towarzystwo Semiotyczne, 1992, s. 43-55.
  • Meyer L.B., Emocja i znaczenie w muzyce, Warszawa: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 1974.
  • Michalewicz K.St., Film i socjologia: polskie powojenne badania i refleksje, Warszawa: Wydaw. Neriton, 2003.
  • Miczka T., hasło: Adaptacja, [w:] Słownik pojęć filmowych. T. 10, Adaptacja, gatunek, kompetencja-wykonanie, fotogenia, pod red. A. Helman, Kraków: Wydawnictwo UJ, 1998, s. 7-42.
  • Miczka T., hasło: Ruch, [w:] Słownik pojęć filmowych. T. 9. Ruch, czas, przestrzeń, montaż, Katowice: Wydaw. UŚ, 1998, s. 7-50.
  • Mitosek Z., Mimesis: zjawisko i problem, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 1997.
  • Orłowski W., Z książki na ekran, Łódź: Wydawnictwo Łódzkie, 1974.
  • Osadnik W.M., Adaptacja jako przekład, [w:] Kino według Alicji, pod red. W. Godzica i T. Lubelskiego, Kraków: Universitas, 1995, s. 69-77.
  • Panofsky E., Styl i medium w filmie, przeł. J. Mach, [w:] Estetyka i film, red. nauk. Alicja Helman, Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, 1972, s. 128-150.
  • Pasolini P.P., Pisany język rzeczywistości, przeł. K. Fekecz, [w:] J. Kossak, Kino Pasoliniego, Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, 1976, s. 132-162.
  • Pelc J., Słowo i obraz: na pograniczu literatury i sztuk plastycznych, Kraków: Universitas, 2002.
  • Plesnar Ł.A., Sposób istnienia i budowa dzieła filmowego, Kraków: Wydawnictwo Literackie, 1990.
  • Plisiecki J., Język filmu i jego mowa, [w:] Film i sztuki tradycyjne, wyd. 2, rozszerz., Lublin: Wydaw. UMCS, 1999, s. 25-34.
  • Plisiecki J., Przemiany w kulturze współczesnej, [w:] Film i sztuki tradycyjne, wyd. 2, rozszerz., Lublin: Wydaw. UMCS, 1999, s. 7-24.
  • Płażewski J., Język filmu, wyd. 2 uzup., Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, 1982.
  • Pogranicza i korespondencje sztuk: studia, pod red. T. Cieślikowskiej i J. Sławińskiego, Wrocław [etc.]: Zakład Narodowy im. Ossolińskich - Wydawnictwo PAN, 1980.
  • Popek S., Barwy i psychika: percepcja, ekspresja, projekcja, Lublin: Wydaw. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 1999.
  • Praz M., Mnemosyne. Rzecz o powinowactwie literatury i sztuk plastycznych, przeł. W. Jekiel, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1981.
  • Publiczność literacka, pod red. S. Żółkiewskiego i M. Hopfinger, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich - Wydaw., 1982.
  • Schlenstedt D., Ogólny rys dzieła literackiego, przeł. R. Handke, „Pamiętnik Literacki” 1976, R. 67, z. 4, s. 303-312.
  • Skóra W., Aspekty teoretyczne fabuły filmowej, [w:] Film i kultura współczesna, pod red. J. Plisieckiego, Lublin: Wydaw. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 1996, s. 29-49.
  • Skwara J., Literatura i film - sfera wpływów, „Przegląd Humanistyczny” 1972, R. 16, nr 6, s. 125-136.
  • Sławiński J., Odbiór i odbiorca w procesie historycznoliterackim, [w:] Próby teoretycznoliterackie, Warszawa: Wydawnictwo PEN, 1992, s. 69-93.
  • Sławiński J., Semantyka wypowiedzi narracyjnej, [w:] Dzieło, język, tradycja, Warszawa: Państwowe Wydaw. Naukowe, 1974, s. 120-156.
  • Społeczne funkcje tekstów literackich i paraliterackich, pod red. Stefana Żółkiewskiego, Maryli Hopfinger i Kamili Rudzińskiej, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1974.
  • Storey J., Studia kulturowe i badania kultury popularnej. Teorie i metody, Kraków: Wydaw. UJ, 2003.
  • Strinati D., Wprowadzenie do kultury popularnej, przeł. W.J. Burszta, Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo, 1998.
  • Sułkowski B., Powieść i czytelnicy. Społeczne warunkowanie zjawisk odbioru, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1972.
  • Todorov T., Kategoria opowiadania literackiego, przeł. W. Błońska, „ Pamiętnik Literacki” 1968, R. 59, z. 4, s. 293-325.
  • Uspieński B., Strukturalna wspólnota różnych rodzajów sztuki (na przykładzie malarstwa i literatury), przeł. Z. Zaron, [w:] Semiotyka kultury, wybór i oprac. Elżbieta Janus i Maria Renata Mayenowa; przedm. Stefan Żółkiewski, wyd. 2, Warszawa: Państ. Instytut Wydawniczy, 1977, s. 181-212.
  • Uspieński B., Strukturalna wspólnota różnych sztuk. Ogólne zasady organizacji dzieła malarskiego i literackiego, [w:] Poetyka kompozycji. Struktura tekstu artystycznego i typologia form kompozycji, przeł. P. Fast, Katowice: Śląsk, 1997, s. 191-244.
  • W kręgu socjologii literatury. Antologia tekstów zagranicznych. T. 1, Stanowiska. T. 2, Zagadnienia; Interpretacje, oprac. A. Mencwel, Warszawa: Państ. Instytut Wydawniczy, 1977.
  • Walzel O., O wzajemnym oświetlaniu się sztuk, przeł. E. Feliksiak, „Przegląd Humanistyczny” 1966, R. 10, nr 4, s. 83-100.
  • Weisstein U., Literatura i sztuki wizualne, przeł. B. Janke-Cabańska, [w:] Antologia zagranicznej komparatystyki literackiej, pod red. Haliny Janaszek-Ivanićkovej, Warszawa: Instytut Kultury, 1997, s. 288-302.
  • Wellek R., Literatura wobec innych sztuk, [w:] R. Wellek, A. Warren, Teoria literatury, [przekł. Jerzy Krycki, Ignacy Sieradzki, Maciej Żurowski], Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1970, s. 161-176.
  • Wierzewski W., Film i literatura, Warszawa: Centralny Ośrodek Metodyki Upowszechniania Kultury, 1983.
  • Wilk E., hasło: Warstwa, [w:] Słownik pojęć filmowych. T. 3, Autor, dyskurs, tekst, warstwa, pod red. A. Helman, Wrocław: Wiedza o Kulturze, 1992, s. 113-128.
  • Worth S., Poznawcze aspekty sekwencji w komunikacji wizualnej, przeł. L. i W. Kalaga, „Kino” 1977, nr 4, s. 26-30.
  • Wysłouch S., Adaptacja jako przekład intersemiotyczny, [w:] Literatura a sztuki wizualne, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 1994, s. 157-176.
  • Wysłouch S., Literatura a sztuki wizualne, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 1994.
  • Wysłouch S., Literatura współczesna na tle innych sztuk, „Polonistyka” 1992, R. 45, nr 4, s. 195-203.
  • Wysłouch S., O „wzajemnym oświetlaniu się sztuk” - raz jeszcze, „Polonistyka” 2002, R. 55, nr 8, s. 452-457.
  • Z inspiracji Ingardenowskiej w teorii literatury, pod red. A. Stoffa, Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2001.
  • Z teorii dzieła literackiego, pod red. A. Stoffa i M. Cyzman, Toruń: Wydaw. Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2003.
  • Ziomek J., O sztukach fabularnych, [w:] Problemy teorii literatury. Seria 2, prace z lat 1965-1974, [wyboru prac dokonał Henryk Markiewicz], wyd. 2 poszerz., Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1987, s. 190-195.
  • Ziomek J., Powinowactwa literatury. Studia i szkice, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1980.
  • Ziomek J., Powinowactwa przez fabułę, [w:] Powinowactwa literatury. Studia i szkice, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1980, s. 7-101.
  • Znak, tekst, fikcja. Z zagadnień semiotyki tekstu literackiego, pod red. W. Kalagi i T. Sławka, Katowice: UŚ, 1987.
  • Żółkiewski S., Kultura, socjologia, semiotyka literacka. Studia, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1979.
  • Żółkiewski S., Wiedza o kulturze literackiej. Główne pojęcia, wyd. 2., Warszawa: Wiedza Powszechna, 1985.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-89d1e717-7524-4bb9-8269-1ab6c0998428
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.