PL
Powołanie jest przedmiotem badań wielu dyscyplin naukowych – psychologii, teologii, filozofii czy socjologii – jednakże brakuje wciąż w tej dziedzinie opracowań pedagogicznych. Zwłaszcza dziś, kiedy to szumnie ogłasza się tzw. kryzys powołań, podając statystyki dotyczące mężczyzn wstępujących do seminariów duchownych i wspólnot zakonnych, kobiet w klasztorach, czy rozwodów. W obliczu tych problemów powinno stanąć do działania wychowanie, wychowanie służące rozeznawaniu powołania. Artykuł ten poświęcono pedagogicznym aspektom powołania w ujęciu Edyty Stein, Żydówki, doktora filozofii, karmelitanki bosej, świętej męczennicy. Jej twórczość naukowa dotycząca powołania, począwszy od powołania ogólnoludzkiego po zawodowe, jest nieocenionym źródłem wskazań wychowawczych i pedagogicznych. Szczególnie wiele miejsca Stein poświęciła powołaniu kobiety − towarzyszki mężczyzny, matki i oblubienicy, a także rozpoznaniu swoistości jej natury i zadań.
EN
The abstract presents thought and life of Edith Stein about women’s vocation. The author is searching an answer for question about the essence of femininity and a special role of the woman in modern world. The paper is also analysis vocation as educational assignments and pedagogical bases of forming vocation in family.