Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2015 | 1 | 21-37

Article title

Ocena atrakcyjności inwestycyjnej spółek giełdowych odpowiedzialnych społecznie

Content

Title variants

EN
Assessment of investment attractiveness of socially responsible listed companies

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Celem artykułu jest próba znalezienia odpowiedzi na dwa pytania badawcze. Czy odpowiedzialne społecznie spółki notowane na GPW w Warszawie są atrakcyjniejsze inwestycyjnie od pozostałych spółek giełdowych? Które spółki działające według zasad CSR powinny stanowić szczególny przedmiot zainteresowania inwestora giełdowego? Cel opracowania został zrealizowany przez empiryczną weryfikację hipotezy badawczej stanowiącej, iż syntetyczny miernik atrakcyjności inwestycji osiąga najwyższe wartości dla spółek wchodzących w skład portfela indeksu RESPECT. Artykuł składa się z dwóch zasadniczych części. W części teoretycznej krótko omówiono istotę CSR oraz opisano metodykę obliczania taksonomicznej miary atrakcyjności inwestycji (TMAI).W części empirycznej pozytywnie zweryfikowano postawioną hipotezę badawczą. Wyniki badań potwierdziły, iż spółki z indeksu RESPECT są atrakcyjniejsze inwestycyjnie niż inne spółki. Ponadto badania wykazały, że najatrakcyjniejsze inwestycyjnie są nowe spółki z indeksu RESPECT, a atrakcyjność inwestycyjna spółek odpowiedzialnych społecznie spada po kilku latach w portfelu tego indeksu.

Year

Volume

1

Pages

21-37

Physical description

Contributors

  • Dr, Katedra Analizy i Strategii Przedsiębiorstwa, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Uniwersytet Łódzki, ul. Rewolucji 1905 r. nr 41, 90-214 Łódź

References

  • Becchetti L., Ciciretti R., Hasan I. (2009), Corporate social responsibility and shareholders’ value: an empirical analysis, „Bank of Finland Research”, Vol. 1.
  • Biuletyny Statystyczne GPW, Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie, http://www.gpw.pl/biblioteka-gpw-lista?gpwlc_id=11, dostęp dnia 31.01.2015.
  • Bojar M. (2007), Społeczna odpowiedzialność w biznesie, Wydawnictwo Politechniki Lubelskiej, Lublin.
  • Bowen H. R. (1953), Social Responsibilities of the Businessman, Harper and Brothers, New York.
  • Brammer S., Brooks C., Pavelin S. (2006), Corporate Social Performance and Stock Returns: UK Evidence from Disaggregate Measures, „Financial Management”, Vol. 35, No. 3.
  • Cwynar W. (2010), Quasi-beta index: multidimensional comparative analysis application to determine risk index for stock investments on the Warsaw Stock Exchange, „E-finanse”, nr 6.
  • El Ghoul S., Guedhami O., Kwok C. Y., Mishra D. R. (2011), Dśs corporate social responsibility affect the cost of capital?, „Journal of Banking & Finance”, Vol. 35.
  • Freeman R. E. (2010), Strategic Management: A Stakeholder Approach, Cambridge University Press, Cambridge.
  • Godfrey P. C.,Merrill C. B., Hansen J.M. (2009), The relationship between corporate social responsibility and shareholder value: an empirical test of the risk management hypothesis, „Strategic Management Journal”, Vol. 30.
  • Grabiński T., Wydmus S., Zeliaś A., Metody taksonomii numerycznej w modelowaniu zjawisk społeczno-gospodarczych, PWE, Warszawa.
  • Green Paper – Promoting an European framework for Corporate Social Responsibility (2001), Commission of European Communities, Brussels.
  • Jerzemowska M. (2004), Analiza ekonomiczna w przedsiębiorstwie, PWE, Warszawa.
  • Kemper A., Martin R. L. (2011), After the Fall: The Global Financial Crisis as a Test of Corporate Social Responsibility Theories, „European Management Review”, No. 7.
  • Kochalski C. (2012), Raportowanie banków komercyjnych spoza indeksu RESPECT w zakresie społecznej odpowiedzialności biznesu na rynku kapitałowym, w: Instrumenty i sposoby zarządzania kapitałem przedsiębiorstwa, Duraj J. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
  • Kurtys E. (2002), Analiza finansowa przedsiębiorstwa w przykładach i zadaniach, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań.
  • Lee D. D., Faff R. W. (2009), Corporate Sustainability Performance and Idiosyncratic Risk: AGlobal Perspective, „The Financial Review”, Vol. 44.
  • Łuniewska M., Tarczyński W. (2006), Metody wielowymiarowej analizy porównawczej na rynku kapitałowym, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Marcinkowska M. (2011), Tworzenie wartości przedsiębiorstwa dla interesariuszy, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego”, nr 639 „Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia”, nr 37, Szczecin.
  • Nowak E. (1990), Metody taksonomiczne w klasyfikacji obiektów społeczno-gospodarczych, PWE, Warszawa.
  • Odkrywając ISO 26000, http://www.pkn.pl/sites/default/files/discovering_iso_26000.pdf.
  • Olejniczak K. (2014), Reguła 3E jako podstawa zarządzania współczesnym przedsiębiorstwem, „Studia Ekonomiczne”, nr 180.
  • Orlitzky M., Schmidt F. L., Rynes S. L. (2003), Corporate Social and Financial Performance: A Meta-Analysis, „Organization Studies”, No. 24.
  • Pava L., Krausz J. (1996), Association between Corporate Social Responsibility and Financial Performance, „Journal of Business Ethics”, No. 15.
  • Porter M. E., Kramer M. R. (2007), Strategia a społeczeństwo: społeczna odpowiedzialność biznesu – pożyteczna moda czy nowy element strategii konkurencyjnej?, „Harvard Business Review Polska”, nr 5.
  • Roczniki Giełdowe, Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie, http://www.gpw.pl/biblioteka-gpw-lista?gpwlc_id=10, dostęp dnia 31.01.2015.
  • Stopy zwrotu, http://www.parkiet.com/temat/88.html, dostęp dnia 31.01.2015.
  • Tarczyński W. (1994), Taksonomiczna miara atrakcyjności inwestycji w papiery wartościowe, „Przegląd Statystyczny”, nr 3.
  • Urbaniak M. (2007), Znaczenie koncepcji społecznej odpowiedzialności biznesu w doskonaleniu działań organizacji, „Problemy Jakości”, nr 6.
  • Walczak-Duraj D. (2012), Rola reputacji i manipulacji w marketingowych strategiach komunikacyjnych przedsiębiorstw, w: Prace z zakresu ekonomiki i zarządzania przedsiębiorstwem, Duraj J. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
  • Wiśniewski T. (2010), Indeks RESPECT Index jako inicjatywa Giełdy Papierów Wartościowych w procesie tworzenia zasad CSR na polskim rynku kapitałowym, „Polityki Europejskie, Finanse i Marketing”, nr 4.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-8a75ce3d-3377-4904-8733-7038c0d29cca
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.