Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2018 | 10(46) | 1 | 97-112

Article title

Wychowanie człowieka do mediów jako zadanie pedagogiki medialnej

Authors

Title variants

EN
The Education of Man to the Media as a Task of Media Pedagogy

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Intensywny rozwój technologiczny w obszarze samych mediów i ich konwergencja nie sprzyjają jednolitym i jasnym przekazom oraz bezpośredniemu i prostemu sposobowi ich komunikowania i odbioru. To złożona przestrzeń zarówno nadmiaru konfiguracji i form przekazu treści, jak też wciąż rozwijanych i słabych kompetencji odbiorczych, w którą należy wpisać pedagogikę medialną. Trzeba podkreślić, że w tej przestrzeni człowiek musi pozostać kimś wyjątkowym i nie może zagubić właściwego sobie miejsca wśród tego świata, który sam ukształtował.
EN
The dynamics of technological and communication development and the universality of the media is a natural challenge for appropriately realized media pedagogy, which is a very important and current challenge for educational and educational environments. It is important to point out the need to develop and introduce media education into school curricula, with its continuing lifelong and informal education and, first of all, to develop appropriate programs and forms of support for adults – especially parents and educators. In the process of educating and shaping appropriate relations with the media, attention should be paid to the need to talk about the possibilities of developing these positive attitudes.

Year

Volume

Issue

1

Pages

97-112

Physical description

Contributors

author
  • Katedra Pedagogiki Chrześcijańskiej, Instytut Pedagogiki, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II

References

  • Bandura, L. (1983), Pedagogika medialna, „Ruch Pedagogiczny” 3(4), s. 3.
  • Boventer, H. (1989), Pressefreiheit ist nicht grenzenlos, Bonn: Einführung in die Medienethik.
  • Flusser, V. (1994), Ku uniwersum obrazów technicznych, w: A. Gwóźdź (red.), Po kinie? Audiowizualność w epoce przekaźników elektronicznych, Kraków: Uniwersitas, s. 53-67.
  • Brunet, P.J. (1997), Obraz filmowy a telewizyjny. Związki i perspektywy, w: A. Gwóźdź (red.), Pejzaże audiowizualne. Telewizja, wideo, komputer, Kraków: Uniwersitas, s. 213-228.
  • Ingarden, R. (2003), Książeczka o człowieku, Kraków: Wydawnictwo Literackie.
  • Juszczyk, S. (2000), Wartości humanistyczne w edukacji medialnej, w: J. Gajda (red.), O nowy humanizm w edukacji, Kraków: „Impuls”, s. 267-277.
  • Kirwil, L. (1990), Psychologiczne zagadnienia odbioru telewizji, w: K. Jakubowicz, B. Puszczewicz (red.), Człowiek a telewizja, Warszawa: NURT, s. 62-75.
  • Konarzewski, K. (1982), Podstawy teorii oddziaływań wychowawczych, Warszawa: PWN.
  • Krąpiec, M.A. (1985), Metafizyka. Zarys teorii bytu, Lublin: RW KUL.
  • Krąpiec, M.A. (1992), Kim jest człowiek, w: M.A. Krąpiec, S. Kamiński, Z.J. Zdybicka, A. Maryniarczyk, P. Jaroszyński (red.), Wprowadzenie do filozofii, Lublin: RW KUL, s. 270-278.
  • Kupisiewicz, Cz. (1976), Podstawy dydaktyki ogólnej, Warszawa: PWN.
  • Lepa, A. (1999), Pedagogika mass mediów, Łódź: Archidiecezjalne Wydawnictwo Łódzkie.
  • Lewowicki, T. (1993), O kondycji technologii kształcenia, w: W. Strykowski, W. Skrzydlewski (red.), Dokąd zmierza technologia kształcenia, Poznań: ZTKIP, UAM.
  • Majka, J. (1993), Wychowanie personalistyczne–wychowaniem integralnym, w: F. Adamski, (red.), Człowiek – Wychowanie–Kultura. Wybór tekstów, Kraków: WAM, s. 96-106.
  • Miczka-Pajestka, M. (2012), Alfabetyzm medialny w kulturze konwergencji. Dzieci i ich kompetencje odbiorcze, „Media i Społeczeństwo”, (2), s. 136-139.
  • Nowak, M. (2000), Antropologiczne podstawy edukacji medialnej, w: J. Gajda (red.), Edukacja zorientowana na XXI wiek, Lublin: UMCS, s. 177-193.
  • Nowak, M. (2002), „Wychowalność” człowieka podstawą sensu i znaczenia wychowania, „Roczniki Nauk Społecznych”, 30 (2), s. 5-20.
  • Okoń, W. (1979), Szkoła współczesna. Przemiany i tendencje rozwojowe, Warszawa: PWN.
  • Sareło, Z. (2000), Media w służbie osoby. Etyka społecznego komunikowania, Toruń: Adam Marszałek.
  • Schaller, K. (1976), Pädagogik der Kommunikation, w: K.H. Schäfer, K. Schaller (red.), Kritische Erziehungswissenschaft und kommunikative Didaktik, Heidelberg: Quelle und Meyer, s. 75-123.
  • Schudson, M. (1996), The Power of News, New York–London: Guilford.
  • Siemieniecki, B. (2007), Przedmiot i zadania mediów w komunikacji, w: B. Siemieniecki (red.), Pedagogika medialna, Warszawa: WN PWN, s. 141.
  • Siemieniecki, B. (1997), Komputer w edukacji. Podstawowe problemy technologii informacyjnej, Toruń: Adam Marszałek.
  • Skrzypczak , J. (1999), Popularna encyklopedia mass mediów, Poznań: Kurpisz SA.
  • Strykowski, W. (1984), Audiowizualne materiały dydaktyczne. Podstawy kształcenia medialnego, Warszawa: PWN.
  • Strykowski, W. (1997), Pedagogika medialna jako interdyscyplinarna nauka o mediach, w: W. Strykowski, A. Zając (red.), Nowoczesne media w kulturze, nauce i oświacie, Tarnów: Oficyna Wydawnicza TARL S.A., s. 7-13.
  • Sysło, M.M. (1997), Technologia informacyjna a edukacja medialna, w: W. Strykowski, A. Zając (red.), Nowoczesne media w kulturze, nauce i oświacie, Tarnów: Oficyna Wydawnicza TARL S.A., s. 25-40.
  • Tennyson, R.D. (1991), Poznawczy paradygmat uczenia się przystosowany do technologii kształcenia, „Kwartalnik Pedagogiczny”, (2), s. 77-80.
  • Watson, J., Hill, A, (1997), A Dictionary of Communication and Media Studies, London: Edward Arnold.
  • Wilk, J. (1995), Kim jest dziecko? Z antropologii i teologii dzieciństwa, w: L.S. Stadniczeńko, M.A. Zemla (red.), Z myślą o dziecku i rodzinie, Opole: INP, s. 51-71.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-8aa1562d-f86a-4546-a7bb-d82f9b77d583
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.