Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2019 | XXI | 37-58

Article title

Some Contexts of the Question About Art – From Essentialism to Machine Epistemology

Content

Title variants

PL
Kilka kontekstów pytania o sztukę. Od esencjalizmu do maszynowej epistemologii

Languages of publication

EN PL

Abstracts

EN
“Since I know the client in Amsterdam I have a dream to visit the Van Gogh Museum. See his originals and to feel how he felt. I want to get some inspiration from his paintings then my goal will be more clear,” read the subtitles in the movie China’s Van Goghs (2016). It is difficult for us to understand what the mass replicas manufacturer means. Does he want to deepen the knowledge of the knowing that type or does he simply want to increase the effectiveness of the knowledge of the knowing how type? But why would Zhao Xiaoyong – who has increasingly better Chinese connectivity – bother, despite the objections voiced by his wife, who is in charge of their home budget, since there is no guarantee that his thriving business will provide better art effects than Van Gogh originals? Are there other contexts – as, for example, Unsupervised Learning – in which we can look differently at Gilbert Ryle’s famous distinction and privileged position of well-established knowledge?
PL
Ponieważ znam klienta w Amsterdamie, marzę, by odwiedzić Muzeum Van Gogha. Zobaczyć jego oryginały i poczuć to, co on czuł. Chcę inspirować się jego obrazami, bo wtedy mój cel będzie bardziej wyraźny – czytamy napisy w filmie China’s Van Goghs (2016). Trudno nam zrozumieć znaczenie tej wypowiedzi producenta masowych replik. Czy jego pragnieniem jest pogłębienie wiedzy typu knowing that czy chce tylko podnieść efektywność posiadanej już wiedzy typu knowing how? Ale po cóż Zhao Xiaoyong – dysponujący coraz lepszą chińską connectivity – miałby trudzić się, skoro nie ma gwarancji, że jego świetnie prosperujący biznes dostarczy doskonalsze efekty sztuki niż oryginały Van Gogha? Czy istnieją inne konteksty – jak na przykład uczenie bez nadzoru – w których możemy inaczej spojrzeć na słynne rozróżnienie Gilberta Ryle’a i uprzywilejowaną pozycję dobrze ugruntowanej wiedzy?

Year

Volume

XXI

Pages

37-58

Physical description

Contributors

  • Strzemiński Academy of Art in Łódź
  • Akademia Sztuk Pięknych w Łodzi

References

  • Batteux, Abbé Charles (1989) Les Beaux-Arts réduits à un même principe (1746), ed. by Jean-Rémy Mantion, Paris: Aux Amateurs de livres.
  • China’s Van Goghs (2016) a film by Yu Haibo and Kiki Tianqi Yu, https://www.dailymotion.com/video/x6fcef2 (09.10.2019).
  • Chwistek, Leon (1922) Nowa poezja polska (I. Uwagi metodologiczne), “Nowa Sztuka”, no. 2, pp. 11-13, http://bluemountain.princeton.edu/bluemtn/?a=d&d=bmtnabm192202-01.2.15& (09.10.2019).
  • Chwistek, L. (1933) Zagadnienie metody w estetyce, in: idem, Zagadnienia kultury duchowej w Polsce, Warszawa: Księgarnia Gebetnera i Wolffa, pp. 249-277.
  • Derrida, Jacques (1997) De la grammatologie, Paris: Éditions de Minuit.
  • Dessoir, Max (1906) Aesthetik und allgemeine Kunstwissenschaft, Stuttgart: Verlag von Ferdinand Enke, https://archive.org/details/sthetikundallge00dessgoog/page/n7 (09.10.2019).
  • Eco, Umberto (1989) The Open Work, transl. by Anna Cancogni with an introduction by David Robey, Cambridge, Massachusets: Harvard University Press.
  • Eco, U. (2008), Estetyka indyjska a estetyka zachodnia (Problemi di estetíca indiana, 1958), in: idem, Sztuka, transl. by Mateusz Salwa, Kraków: Wydawnictwo M, pp. 64-80.
  • Fenner, E. W. David (2008) Art in Context: Understanding Aesthetic Value, Athens, Ohio: Swallow Press – Ohio University Press.
  • Fenner, E. W. David (2008) Art in Context: Understanding Aesthetic Value, Athens, Ohio: Swallow Press – Ohio University Press.
  • Kiereś, Henryk (1986) Anglosaska estetyka analityczna, in: Antoni B. Stępień, Propedeutyka este¬tyki, Lublin: Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, pp. 143-171.
  • Kiereś, H. (2006) Człowiek i sztuka. Antropologiczne wątki problemu sztuki, Lublin: Polskie Towa¬rzystwo Tomasza z Akwinu.
  • Kosuth, Joseph (2002) Art after Philosophy and After. Collected Writings, 1966-1990, ed. by Gabriele Guercio, foreword by Jean-François Lyotard, Cambridge, Massachusetts – London, England: The MIT Press.
  • Makinson, David (2008), Od logiki klasycznej do niemonotonicznej, transl. by Tomasz Jarmużek, Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
  • Marciszewski, Witold (Ed.) (1987) Logika formalna. Zarys encyklopedyczny z zastosowaniem do informatyki i lingwistyki, Warszawa: Państwowe Wydawncitwo Naukowe.
  • Plato, Protagoras, in: The Dialogues of Plato, transl. by Benjamin Jowett, etexts prepared by Anto¬nio González Fernández, p. 1214, https://webs.ucm.es/info/diciex/gente/ agf/plato/The_Dialo¬gues_of_Plato_v0.1.pdf (09.10.2019).
  • Piotrowski, Kazimierz (2004) Antyunizm Leona Chwistka – o defensywnej fazie awangardy lat trzydziestych, “Artium Questiones”, no. 15, pp. 30-37.
  • Piotrowski, K. (2011) Estetyka niemonotoniczna. Implikacje sporu konceptualizm vs kontekstu¬alizm, in: Krystyna Wilkoszewska, Anna Zeidler-Janiszewska (Eds.), Konteksty sztuki – konteksty estetyki. Perspektywy estetyki, Łódź: Officyna Wydawnictwo, pp. 259-268.
  • Piotrowski, K. (2015) The Linguistic Turn in Conceptualism and After, “Art Inquiry”, no. 17, pp. 145-166, http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-9a814d5f-91e0-4d1e-855e-1601439ce0c3?q=bwmeta1.element.desklight-ab947187-37cb-4949-884d-0caa5d619e13;9&qt=CHILDREN-STATELESS (09.10.2019).
  • Piotrowski, K. (2015) Świdziński i współcześni. Konteksty ‘sztuki jako sztuki kontekstualnej’ i estety¬ka niemonotoniczna, Radom: Mazowieckie Centrum Sztuki Współczesnej “Elektrownia”.
  • Ryle, Gilbert (1946) Knowing How and Knowing That,“Proceedings of the Aristotelian Society”, vol. 46 (1945-1946), pp. 1-16, https://plato.stanford.edu/entries/ryle/ (09.10.2019).
  • Silvers, Anita (1994) Vncent’s Story: The Importance of Contextualism for Art Education, “Journal of Aesthetic Education”, no. 3, pp 47-62.
  • Stiegler, Bernard (1998) Technics and Time, 1. The Fault of Epimetheus, transl. by Richard Beard¬sworth and George Collins, Stanford California: Stanford University Press.
  • Świdziński, Jan (1976) Art as Contextual Art, Lund: Sellem Galerie St. Petri – Archive of Expe¬rimental Art.
  • Świdziński, J. (1979) Art, Society and Self-consciousness, Calgary – Canada: Alberta College of Art Gallery.
  • Tatarkiewicz, Władysław (1988) Dzieje sześciu pojęć. Sztuka, piękno, forma, twórczość, odtwór¬czość, przeżycie estetyczne, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
  • Utitz, Emil (1914) Grundlegung des allgemeinen Kunstwissenschaft, Stuttgart: Verlag von Ferdi¬nand Enke, https://archive.org/details/grundlegungdera00utitgoog/page/n7 (09.10.2019).
  • Welcome to the Anthropocene. Debate with philosophers Peter Sloterdijk and Bernard Stiegler (27. 06. 2016), De Vereeniging, Nijmegen, https://www.youtube.com/watch?v=ETHOqqKluC4 (09.10.2019).
  • Wheeler, Gregory (2017) Machine Epistemology and Big Data, in Lee McIntyre and Alex Rosen¬berg (Eds.), The Routledge Companion to Philosophy of Social Science, New York: Routledge, pp. 321-329, http://gregorywheeler.org/papers/Machine-Epistemology.pdf (09.10.2019).

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-8ba78a98-7408-480c-9154-a9c27763a0a3
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.