Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2017 | 14 | 71-81

Article title

WSPÓŁCZESNY UCZEŃ JAKO HOMO MEDIENS – EDUKACYJNE IMPLIKACJE

Content

Title variants

EN
CONTEMPORARY STUDENT AS HOMO MEDIENS – EDUCATIONAL IMPLICATIONS

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
W artykule przedstawiono charakterystykę współczesnego młodego człowieka – ucznia, który ze względu na silne zanurzenie w medialnym świecie może być określany jako homo mediens. Przywołano kilka raportów obrazujących to zjawisko. Sformułowano warunek dobrego funkcjonowania w świecie mediów – równowagę między warstwą techniczną i kulturową. Naszkicowano zasadnicze kierunki przemian w edukacji niezbędnych dla prawidłowej realizacji procesu kształcenia tej nowej kategorii uczniów
EN
The article presents the characteristic of young modern man – a student, who due to strong immersion in the world of media, can be called homo mediens. Few reports which illustrate this phenomenon are referred to. A condition for the proper functioning in the world of media – the balance between technical and cultural layers – are formulated. The main directions of changes in education, necessary for the proper implementation of the learning process for this new category of students, were outlined.

Year

Issue

14

Pages

71-81

Physical description

Contributors

  • Wyższa Szkoła Biznesu w Dąbrowie Górniczej

References

  • Bauman, Z. (2011). 44 listy ze świata płynnej nowoczesności. Kraków.
  • Bauman, Z. (2012). O edukacji. Rozmowy z Riccardo Mazzeo. Wrocław.
  • Bąk, A. (2015). Korzystanie z urządzeń mobilnych przez małe dzieci w Polsce. Wyniki badania ilościowego. Pobrano z lokalizacji: http://nck.pl/media/attachments/317250/Korzystanieez%20urz%C4%85adze%C5%84%20nmobilnych.pdf
  • Czarniecki, M.M. (2003). Medioci: czy nie jesteś jednym z nich? Przewodnik dla odbiorców telewizji, prasy, radia, kaset wideo, Internetu. Warszawa.
  • Desmurget, M. (2012). Teleogłupianie. O zgubnych skutkach oglądania telewizji (nie tylko przez dorosłych). Warszawa.
  • Friedrich, R., Peterson, M. i Koster, A. (2016). The Rise of Generation C. Pobrano z lokalizacji: http://www.strategy-business.com/article/11110?pg=all#authors
  • FYI on “What is the Internet?”. (2017). Pobrano z lokalizacji: https://tools.ietf.org/html/rfc1462
  • Instytut badawczy NASK [NASK]. (2016). Nastolatki 3.0. Wybrane wyniki ogólnopolskiego badania uczniów w szkołach. Pobrano z lokalizacji: http://akademia.nask.pl/badania/RAPORT-Nastolatkiwybranewynikibadanogolnopolskich.pdf
  • Internetworldstats.com. (2017). Baza danych. Pobrano z lokalizacji: http://www.internetworldstats.com/stats.htm
  • Levinson, P. (2010). Nowe, nowe media. Kraków.
  • Łaszczyca, P. (2016). Kuna w kurniku i biologia nauczania, czyli o tym, jak neurodydaktyka włącza się do sporu o szkołę. Przegląd Pedagogiczny, 1.
  • McLuhan, M. (2004). Zrozumieć media. Przedłużenia człowieka. Warszawa.
  • Morbitzer, J. (2014). Refleksje pedagogiczne na temat intelektualnej kondycji cyfrowych tubylców. Psychologia Wychowawcza, Tom 47, 5.
  • Morbitzer, J. (2015). O efekcie cieplarnianym w edukacji. W J. Morbitzer, D. Morańska i E. Musiał (red.), Człowiek – Media – Edukacja. Dąbrowa Górnicza.
  • Morbitzer, J. (2016). Współczesna przestrzeń obecności człowieka – między realnością a wirtualnością. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Pedagogika, 13.
  • Patzlaff, R. (2008). Zastygłe spojrzenie. Fizjologiczne skutki patrzenia na ekran a rozwój dziecka. Kraków.
  • Prensky, M. (2016). Digital Natives, Digital Immigrants. Pobrano z lokalizacji: http://marcprensky.com/articles-in-publications/
  • Polak, M. (2016). Cyfrowi tubylcy i imigranci. Pobrano z lokalizacji: http://www.edunews.pl
  • Postman, N. (2004). Technopol. Triumf techniki nad kulturą. Warszawa.
  • Rogulska, A. (2012). Media globalne – media lokalne. Zagadnienia z obszaru pedagogiki medialnej i edukacji regionalnej. Kraków.
  • Romanowska, D. i Lis, E. (2015). Tabletowe dzieci. Newsweek, 31.
  • Russel, K. (2017) 25 Steve Jobs Quotes That Will Change the Way You Work – in the Best Way Possible. Pobrano z lokalizacji: https://www.themuse.com/advice/25-steve-jobs-quotes-that-will-change-the-way-you-workin-the-best-way-possible
  • Sartori, G. (2007). Homo videns. Telewizja i postmyślenie. Warszawa.
  • Small, G. i Vorgan, G. (2011). iMózg. Jak przetrwać technologiczną przemianę współczesnej umysłowości. Poznań.
  • Tapscott, D. (2010). Cyfrowa dorosłość. Jak pokolenie sieci zmienia nasz świat. Warszawa.
  • Turski, Ł. (2017). Triumf nieuctwa. Pobrano z lokalizacji: http://wiadomosci.onet.pl/kraj/triumf-nieuctwa/86hjhlv
  • Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne [WSiP] (2015). Diagnoza WSiP. Jak żyją i uczą się gimnazjaliści, a jak – licealiści?. Warszawa.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-8c0c17e6-52d4-4200-ad0f-2cf4c463182f
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.