Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2013 | 6 | 75-90

Article title

Prezydencjalizacja zachowań elektoratu w roku „niewyborczym” 2012

Content

Title variants

EN
Presidentialisation of electoral behavior in non election 2012 year

Languages of publication

PL

Abstracts

EN
It is the first time when the edition of social research ‘Political Preference’, was carried in a year without election. It determines certain electoral attitudes, because the mass media do not influence society and voters do not take tactical decision. In consequence, the results of this research are different from the ones during real election, because these decisions have to be treated like potential ones. The author decided to continue research, which began in 2010. Therefore, electorate behavior could be compared between campaign period and ‘off year election’. Apart from party leaders influencing the campaign, this article includes research results concerning television debate. Both problems are the main components of presidentialization. In the first issue prominent majority of questioned chose the party ideology as the main determinant of potential decisions. This conclusion is different from the previous research. This can be the main information in explaining political phenomena or processes. However, what is needed here is an appropriate distance, because in this survey the author changed answers rotation. Apart from that we have to remember about research period - ‘off year election’. Although television debates have not been permanent component all campaigns, Polish electorate supports this idea. Over 78 per cent of researches would like to organize a debate between two main parties leaders before every elections. However, we cannot look foreword to lead this idea in the Election Code, because neither society nor politicians will insist on institutionalizing this idea.

Year

Issue

6

Pages

75-90

Physical description

Contributors

  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Polska

References

  • Clift Ben (2005), Dyarchic Presidentialization in a Presidentialized Polity: The French Fifth Republic, [w:] T. Poguntke, P. Webb (red.), The Presidentialization of Politics, Oxford: Oxford University Press.
  • Curtice John, Blais Andre (2001), Follow my Leader? A Cross-National Analysis of Leadership Effects in Parliamentary Democracies, http://www.crest.ox.ac.uk/papers/p91.pdf (6.05.2013).
  • Cwalina Wojciech, Falkowski Andrzej (2005), Marketing polityczny. Perspektywa psychologiczna, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
  • Farrell David (1996), Campaign Strategies and Tactics, [w:] R. LeDuc, R. Niemi, P. Norris (red.), Comparing Democracies. Elections and Voting in Global Perpectives, Thousand Oaks , London, New Dehli: SAGE.
  • Grabowska Mirosława (2004), Podział postkomunistyczny, społeczne podstawy polityki w Polsce po 1989 roku, Warszawa: Scholar.
  • Kasińska-Metryka Agnieszka (2012), Rola i miejsce debat telewizyjnych w kampaniach wyborczych. Analiza na przykładzie wyborów prezydenckich w Polsce w 2007 roku, [w:] M. Jeziński (red.), Wybory parlamentarne 2007. Marketing polityczny, media, partie, Toruń: Dom Wydawniczy Duet.
  • Kolczyński Mariusz (2010), Strategie wyborcze Prawa i Sprawiedliwości – sztuka politycznego survivalu, [w:] M. Migalski (red.), Prawo i Sprawiedliwość, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
  • Kubisz-Muła Łukasz (2012), Debaty prezydenckie. Jarosław Kaczyński – Bronisław Komorowski w badaniach natychmiastowej reakcji, [w:] M. Jeziński, W. Peszyński, A. Seklecka (red.), Wybory 2010. Media i marketing polityczny, Toruń: Wydawnictwo UMK.
  • LeDuc Richard, Niemi Richard, Norris Pippa (red.) (1996), Comparing Democracies. Electionsand Voting in Global Perpectives, Thousand Oaks , London, New Dehli: SAGE. Mughan Anthony (2000), Media and the Presidentialization of Parliamentary Elections, Palgrave.
  • Musiałowska Ewa (2007), Komunikowanie polityczne: analiza komparatystyczna kampanii w Polsce i Niemczech, [w:] J. Fras (red.), Studia nad komunikowaniem polityczny, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
  • Nowak Ewa (2008), Podziały strukturalne i aksjologiczne polskiego elektoratu. Wybory parlamentarne w 2007 r., „Atheneum Political Science” nr 19.
  • Peszyński Wojciech (2011), Kandydat czy partia? W poszukiwaniu determinant zachowań wyborczych elektoratu, „Preferencje polityczne. Postawy – identyfikacje – zachowania” nr 2/2011.
  • Peszyński Wojciech (2012), Personalizacja politycznych preferencji,„Preferencje polityczne” nr 3/2012.
  • Peszyński Wojciech (2012) (1), Personalizacja kampanii parlamentarnej w Polsce 2011 roku, „Athenaeum Polskie Studia Politologiczne” nr 35.
  • Płudowski Tomasz (2008), Komunikacja polityczna w amerykańskich kampaniach wyborczych, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Pogutnke Thomas (2000), The Presidentialization of Parliamentary Democracies: A Contradiction In Terms? (artykuł zaprezentowany w ramach warsztatów na 28. Wspólnej Sesji European Consportiom of Political Research w kwietniu 2000 w Kopenhadze), http://pl.scribd.com/doc/46610180/poguntke (6.05.2013).
  • Poguntke Thomas, Webb Paul (2005), The Presidentialization of Politics in Democratics Societies. A Framework of Analysis, [w:] T. Poguntke, P. Webb (red.), The Presidentialization of Politics. Oxford, New York: Oxford University Press.
  • Roper Juliet, HoltzBacha Christina, Mazzoleni Gianpietro (2004), The politics of representation: election campaigning and proportional representation, New York: Peter Lang.
  • Tomczak Łukasz (2011), Przywódcy polskich partii politycznych, „Preferencje polityczne” nr 2/2012.
  • Wiszniowski Robert (2000), Marketing wyborczy. Studium kampanii wyborczych w systemach prezydenckich i semiprezydenckich. Warszawa-Wrocław: PWN.
  • Wojtasik Waldemar (2012), Funkcje wyborów w III Rzeczpospolitej. Teoria i praktyka, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
  • Wojtkowski Łukasz (2012), Mediatyzacja polityki. Amerykańska kampania prezydencka 2008, Toruń: Wydawnictwo UMK.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-8cb2f4af-1b61-4681-be7f-cc6cafc8a1f7
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.