Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2019 | 19 | 3 | 11-23

Article title

Martial Arts in Postcolonial Times: Local Theories for Local Contexts

Content

Title variants

PL
Sztuki walki w czasach postkolonialnych: lokalne teorie w lokalnych kontekstach

Languages of publication

Abstracts

EN
Background. Up to now, the social organisation and practise of the world’s fighting systems has been understood through established and popular trends in sociological theory developed primarily in Western Europe and North America. Problem and aim. As an alternative, researchers can turn to theories local to the culture in question, in order to understand its people on their own terms, as these theories are written largely for and by them in their own language. Method. The authors employed local theory in their analysis of two martial arts associations that focus on the cultivation of national warrior identities. Based on long-standing case studies on Japanese Budo institutions in Poland and Xilam in its native Mexico, they demonstrate how local social theories can assist the understanding of belonging, embodiment, identity and nationalism in postcolonial times. Results. A local warrior identity was identified in both Polish Budo and Mexican Xilam martial arts organisations. The local social theories enabled the authors to examine these identities in terms of postcolonial identity formation in relation to the nations in question. Conclusions. Martial arts researchers should employ local theories as well as the more popular canon from social scientific disciplines. Local theories enable detailed appreciation of the history, culture and politics of the country where a martial art has been developed or is being practised and transmitted.
PL
Tło. Dotychczas organizacja społeczna i praktyka światowych systemów walki była rozumiana poprzez ustalone i popularne trendy w teorii socjologicznej, rozwiniętej głównie w Europie Zachodniej i Ameryce Północnej. Problem i cel. W pewnych przypadkach badacze mogą zwrócić się do teorii lokalnych dotyczących danej kultury, aby zrozumieć jej mieszkańców, tak jak oni je rozumieją, ponieważ owe teorie są pisane głównie dla i przez nich, w ich własnym języku. Metoda. Autorzy wykorzystali lokalną teorię w analizie dwóch stowarzyszeń sztuk walki, które skupiają się na kultywowaniu narodowych tożsamości wojowników. Opierając się na wieloletnich studiach przypadków japońskich instytucji Budo w Polsce i Xilam w rodzimym Meksyku, pokazują, w jaki sposób lokalne teorie społeczne mogą pomóc w zrozumieniu poczucia przynależności, ucieleśnienia, tożsamości i nacjonalizmu w czasach postkolonialnych. Wyniki. Lokalna tożsamość wojownika została zidentyfikowana zarówno w polskich organizacjach Budo, jak i meksykańskich organizacjach sztuk walki Xilam. Lokalne teorie społeczne pozwoliły autorom na zbadanie tych tożsamości w zakresie kształtowania tożsamości postkolonialnej w odniesieniu do omawianych narodów. Wnioski. Badacze sztuk walki powinni wykorzystywać lokalne teorie oraz bardziej popularny kanon nauk społecznych. Teorie lokalne umożliwiają szczegółowe poznanie historii, kultury i polityki kraju, w którym sztuka walki została rozwinięta lub jest uprawiana i przekazywana.

Year

Volume

19

Issue

3

Pages

11-23

Physical description

Contributors

  • Cardiff Metropolitan University (Wielka Brytania)
  • Uniwersytet Rzeszowski

References

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-8d0f8242-9b4b-4404-90ea-0099f2a55ab5
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.