Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2002 | 2(3) |

Article title

Czy mamy obiektywne podstawy do orzekania, co wyraża muzyka? Konwencja rozpoznawania znaczeń ekspresywnych wedłu Petera Kivy

Content

Title variants

Languages of publication

Abstracts

PL
Niniejsze rozważania dotyczą teorii ekspresji muzycznej w ujęciu Petera Kivy. Autor zestawia teorie siedemnasto-, osiemnastowieczne z poglądami współczesnymi i udowadnia, że emotywny opis muzyki może być zrozumiały zarówno dla laika, jak i muzyka -profesjonalisty. Ta teoria sugeruje, że kryteria ekspresji muzycznej możemy identyfikować z kryteriami ekspresji ludzkich zachowań. Kivy dowodzi, że opis emocji zawartych w muzyce może być równie czytelny jak opis ludzkich zachowań. Amerykański filozof twierdzi, że jego teoria dostarcza obiektywnych podstaw do orzekania o ekspresywności muzyki i do formułowania sądów krytycznych.
EN
The following considerations concern Peter Kivy’s theory of musical expressiveness. Kivy integrates seventeenth and eighteenth – century theories with recent ones and he shows how emotive description of music may be intelligible both for a layperson and for a musical scholar. This theory suggests that criteria of musical expressiveness can be identified with those of human expression. Kivy proves that emotive description of music can be understood as clearly as emotive depiction of human behaviour. American philosopher concludes, that his theory provides universal grounds for the emotive description and criticism of music.

Keywords

Year

Issue

Physical description

Dates

published
2002

References

Document Type

Publication order reference

Identifiers

ISSN
1643-1243

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-8dc05b70-d1d1-4bf0-8fa9-82ae2d827be5
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.