Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Journal

2018 | 22 | 1(50) | 79-95

Article title

Wideosłowa – o przepowiadaniu w formie audiowizualnej

Content

Title variants

EN
Videowords – on Proclaiming in an Audiovisual Form

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Artykuł podejmuje zagadnienie audiowizualnego przepowiadania słowa Bożego poza liturgią, rozumianego jako uobecnianie się Kościoła „wyruszającego w drogę” (Evangelii gaudium). Często to  właśnie środki społecznego przekazu, wśród nich zwłaszcza internet, stają się miejscami odległymi, ku którym powinniśmy wyjść, do których powinniśmy chcieć dotrzeć. Autor próbuje sformułować najważniejsze wskazówki dla głosicieli słowa Bożego w  telewizji i  internecie, podejmuje refleksję nad specyfiką mediów, treścią i  formą przepowiadania oraz techniką przekazu. Przekaz audiowizualny  – jak każda inna forma komunikacji werbalnej  – wymaga od  nadawcy umiejętnego posługiwania się pozawerbalnymi środkami przekazu. Nie jest to  łatwe, bo  w  przeciwieństwie do komunikacji face to face nadawca nie widzi odbiorcy, nie odbiera informacji zwrotnej, nie wie, jakie emocje wywołuje jego wypowiedź. Mowa ciała jest tu  elementem kluczowym. Przekaz audiowizualny sprzyja emfazie stanów emocjonalnych, wyrazu twarzy czy zachowań przestrzennych. Osobowość telewizyjną charakteryzuje świadomość panowania nad własnymi ograniczeniami i umiejętne wykorzystanie zalet. Ekran – bardziej niż perfekcyjny „model” człowieka, bez wad i ułomności – lubi człowieka autentycznego, który potrafi być sobą. Mimika, gesty, kontakt wzrokowy, szczery uśmiech, poczucie humoru, uprzejmość – stają się niezwykle ważne w przekazie ekranowym.
EN
The article takes up the issue of audiovisual proclamation of the word of God outside liturgy understood as  the presenting of  a  Church which “goes forth” (Evangelii gaudium). It is often the social media, among them especially the Internet, that become the far places we should want to reach. The author seeks to formulate some crucial directions for those who proclaim the word of God on television and the Internet. While doing so, he also reflects on the specificity of the mass media, the content and form of the message as well as the technical aspects of its transmission. An audiovisual message – like any other form of verbal communication – requires from the sender competence in using non-verbal means of communication. This is not an easy skill, as contrary to face to face communication, here the sender does not see the receiver, gets no feedback, does not know what emotions his message evokes. Here, body language is the crucial element. Audiovisual message facilitates emphasis on emotional states, facial expressions or spatial behaviors. A television personality is characterized by the ability to consciously control their limitations and skillfully take advantage of their good points. The screen prefers someone who is authentic, who can be himself/herself rather than someone perfect, a  “model” human without faults and defects. Facial expressions, gestures, eye contact, an honest smile, sense of humor, kindness – all of these become extremely important in an audiovisual message.

Keywords

Journal

Year

Volume

22

Issue

Pages

79-95

Physical description

Contributors

  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

References

  • Arnheim R., Perspektywy telewizji, w: Nowe media w komunikacji społecznej w XX wieku. Antologia, red. M. Hopfinger, Warszawa 2005, s. 260–263.
  • Baczyński A., Telewizja w służbie ewangelizacji, Kraków 1998.
  • Benedykt XVI, Orędzie na 44. Światowy Dzień Środków Społecznego Przekazu. Kapłan i duszpasterstwo w świecie cyfrowym: nowe media w służbie Słowa, 2010.
  • Benedykt XVI, Orędzie na 47. Światowy Dzień Środków Społecznego Przekazu, Sieci społecznościowe: bramy prawdy i wiary, nowe miejsca ewangelizacji, 2013.
  • Bettetini G., Cinema, lingua e scrittura, Milano 1968.
  • Cibien C., La „comunicazione della/nella fede” alla luce delle teorie della comunicazione e della teologia, „Credere Oggi” 24 (2004) 6, s. 33–44.
  • Draguła A., Eucharystia zmediatyzowana. Teologiczno-pastoralna interpretacja transmisji Mszy Świętej w radiu i telewizji, Zielona Góra 2009.
  • Franciszek, Adhortacja apostolska Evangelii gaudium.
  • Gamaleri G., Televisione e diritti della persona. Il „buono TV”, Torino 1996.
  • Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Warszawa–Kraków 1999.
  • Hackl B., Zimmer mit Aussicht. Räumlichkeiten als Medium von Bildungsprozessen, w: Bildungspraxis. Körper – Räume – Objekte, Hg. T. Alkemeyer, H. Kalthoff, M. Rieger-Ladich, Weilerswist 2015, s. 131–158.
  • http://2ryby.pl/film/wyprzedaz-markowych-produktow-odc-2-o-tym-marzy-kazdy/ (2.5.2017).
  • http://poznan.tvp.pl/23253398/19122015 (08.09.2017).
  • http://poznan.tvp.pl/23630085/16012016 (08.09.2017).
  • http://poznan.tvp.pl/24221831/27022016 (08.09.2017).
  • http://tv-trwam.pl/film/slowo-zycia-02022014 (08.09.2017).
  • http://tv-trwam.pl/film/slowo-zycia-liczne-uzdrowienia-3 (08.09.2017).
  • http://www.langustanapalmie.pl/o-mnie3 (12.09.2017).
  • https://www.youtube.com/watch?time_continue=4&v=ao35gXd90C0 (12.09.2017).
  • https://www.youtube.com/watch?time_continue=94&v=_gGfNs4fAWw (12.09.2017).
  • https://www.youtube.com/watch?v=AI-f_cf59hY (02.09.2017).
  • https://www.youtube.com/watch?v=hlkVOkYFjoE (12.09.2017).
  • https://www.youtube.com/watch?v=hlkVOkYFjoE (12.09.2017).
  • https://www.youtube.com/watch?v=hlkVOkYFjoE (12.09.2017).
  • https://www.youtube.com/watch?v=Mgw7wmnctP0 (08.09.2017).
  • I programmi religiosi alla radio e in televisione, a cura di F. Lever, Torino 1991.
  • Lobina W., I media come pulpito. Cosa si puó chiedere e cosa non si puó pretendere dai media nell’ambito della comunicazione della fede, „Credere Oggi” 24 (2004) 6, s. 101–111.
  • Mosso D., La messa teletrasmessa, Bologna 1974.
  • Msza święta w telewizji, red. W. Przyczyna, Kraków 2006.
  • Paweł VI, Adhortacja apostolska Evangelii nuntiandi.
  • Przyczyna W., Homilia pięćdziesiąt lat po Soborze Watykańskim II, Kraków 2013.
  • Siemieniecki B., Kognitywistyka a media. Obszary cywilizacyjnych zagrożeń i możliwości, „Kognitywistyka i Media w Edukacji” 1 (1998), s. 51–66.
  • Siwek G., Blaski i cienie współczesnego przepowiadania, Kraków 2007.
  • Sławiński H., Między ciągłością a zmianą. Teoria homilii w Stanach Zjednoczonych po II Soborze Watykańskim, Kraków 2008.
  • Szczepaniak M., Msza fonogeniczna. Pierwsza polska radiowa transmisja mszy świętej i towarzyszące jej okoliczności, Poznań 2013.
  • Wolf M., Teorie delle comunicazioni di massa, Milano 1985.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-8e2b4d4f-c058-4f92-8c65-a6c8e791f846
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.