Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2020 | 2 | 5-15

Article title

ADULTUS PARVUS VS. INFANT AETERNUS. PRÓBY KONSTRUOWANIA SIEBIE W KULTURZE PORADNIKA

Content

Title variants

EN
ADULTUS PARVUS VS.INFANT AETERNUS. ATTEMPTS TO CONSTRUCT ONESELF IN THE GUIDE CULTURE

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Autorka próbuje spojrzeć na współczesnych dorosłych i dzieci budujących samych siebie w oparciu o dostępne narzędzia kultury masowej, zwłaszcza te ukierunkowane na tzw. poradnictwo. Rekonstruuje pojęcia: dorosły i dziecko, by określić zasady sterujące nowym porządkiem społeczno-kulturowym, w którym zarówno infant aeternus, jak i adultus parvus próbują odnaleźć swoje miejsce w przestrzeni. Zasadne jest podkreślenie, iż jest to jedynie próba zauważenia wyjątkowo istotnego problemu, który pociąga za sobą konsekwencje w obszarze rozwoju, zwłaszcza psychospołecznego oraz emocjonalnego, człowieka. Zatem jest to bezpośrednie ukierunkowanie na przestrzeń pedagogiczną, edukacyjną oraz wychowawczą.
EN
The author tries to look at contemporary adults and children building themselves based on available mass culture tools, especially those focused on the so-called guidance. By the reconstruction of the concepts of adult and child author defines the rules that control the new socio-cultural order in which both infant aeternus and adultus parvus try to find their place in space. It is reasonable to emphasize that this is only an attempt to notice an extremely important problem that has consequences in the area of development, especially psychosocial and emotional, of a man. Therefore, it is a direct focus on pedagogical, educational and didactical space.

Contributors

  • Ateneum – Szkoła Wyższa w Gdańsku

References

  • Bauman, Z. (2000). Globalizacja. Warszawa: PIW.
  • Bauman, Z. (2007). Płynne życie. Warszawa: Wydawnictwo Literackie.
  • Bauman, Z. (2003). Razem osobno. Warszawa: Wydawnictwo Literackie.
  • Bettelheim, B. (1996). Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach iwartościach baśni. Warszawa: Agencja Wydawnicza J. Santorski & CO, W.A.B.
  • Bzymek, A. (2015). Wymiary niedojrzałości w perspektywie wychowania w rodzinie. Gdańsk: Ateneum – Szkoła Wyższa.
  • Castells, M. (2007). Społeczeństwo sieci. Warszawa: PWN.
  • Cataluccio, F. M. (2006). Niedojrzałość choroba naszychczasów. Kraków: Wydawnictwo Znak.
  • Cieśla, J. (2012). Psychochondria, Polityka, 47, 22.
  • Fromm, E. (1970). Ucieczka od wolności. Warszawa: Czytelnik.
  • Fromm, E. (1971). O sztuce miłości. Warszawa: PIW.
  • Fromm, E. (2000). Zerwać okowy iluzji. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.
  • Gidden,s A. (2002). Nowoczesność i tożsamość. Warszawa: PWN.
  • Giza-Poleszczuk, A. (2005). Rodzina a system społeczny. Reprodukcja i kooperacja wperspektywie interdyscyplinarnej. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
  • Halińska, M. (2014). Dzieci dorosłych dzieci. Charaktery, 7, 35-40.
  • Jacyno, M. (2007). Kultura indywidualizmu. Warszawa: PWN.
  • Jung, C. G. (1993). Aspects of the masculine. London: Ark Paperback, London.
  • Jung, C. G. (2002). Science of Mythology. London: Routledge.
  • Kurczewski, J. (2003). Dziecko we współczesnej kulturze Zachodu. W: B. Łaciak (red.), Dziecko we współczesnej kulturze medialnej. Warszawa: Instytut Spraw Publicznych.
  • Łaciak, B. (2003). Wizerunek dziecka w reklamie telewizyjnej. W: B. Łaciak (red.), Dziecko we współczesnej kulturze medialnej(s. 141-142). Warszawa: Wydawnictwo ISP.
  • Marquard, O. (1994). Apologia przypadkowości. Warszawa: Oficyna Naukowa.
  • Mathews, G. (2005). Supermarket kultury. Warszawa: PIW.
  • Melosik, Z. (2001). Edukacja a przemiany kultury współczesnej. Implikacje dla teorii ipraktyki. W: B. Śliwerski (red.), Nowe konteksty (dla) edukacji alternatywnej XXI wieku. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
  • Melosik, Z., Szkudlarek, T. (2009). Kultura, tożsamość i edukacja. Migotanie znaczeń. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
  • Mikołuszko, W. (2008). Dzieci lubią rynek, rynek lubi dzieci. Przekrój. 22(3284).
  • Riesman, D. (1996). Samotny tłum. Warszawa: Wydawnictwo Muza.
  • Stawiszyński, T. (2013). Potyczki z Freudem. Mity, pułapki i pokusy psychoterapii. Warszawa: Wydawnictwo Carta Blanca.
  • Szymborska, W. (2010). Wizerunek. W: Wiersze wybrane. Warszawa: Wydawnictwo a5.
  • von Franz M.-L. (1981). Puer aeternus. Santa Monica: Sigo Press.
  • Żołądź-Strzelczyk, D. (2009). Rozumienie dzieciństwa, W: J. Jundziłł, D.Żołądź-Strzelczyk, (red.), Dziecko w rodzinie i społeczeństwie. T. I, Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelnianie Akademii Bydgoskiej im. KazimierzaWielkiego.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-8e35771d-d1c8-469a-b3b2-19b1778c10c1
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.