Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2021 | 2(60) | 61-69

Article title

Wpływ E-doświadczeń zakupowych na decyzje zakupowe w handlu elektronicznym

Content

Title variants

EN
The impact of E-purchasing experiences on purchasing decisions

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Artykuł przedstawia wyniki badań nad zachowaniem e-klientów w handlu internetowym w szczególnym ujęciu przeżycia określonych e-doświadczeń zakupowych. Ukazano jak ważne jest zarządzanie e-doświadczeniami z punktu widzenia zarówno kupującego, jak i sprzedającego oraz zaproponowano definicję e-doświadczeń. Wiele miejsca poświęcono wyjaśnieniu roli e-doświadczeń na poszczególnych etapach dokonywania zakupu w sklepie internetowym. Dokonano również klasyfikacji e-doświadczeń zakupowych na pozytywne i negatywne, ze wskazaniem ich znaczenia dla e-klienta oraz konsekwencji ich odczucia w kontekście dokonywania kolejnych e-zakupów. Analizie poddano również etapy dokonywania zakupów online ze wskazaniem na czynniki, jakie wpływają na wywołanie e-doświadczeń.
EN
The article presents the results of research on the behavior of e-customers in e-commerce in the particular perspective of the feel of specific e-shopping experiences. The author shows how important it is to manage e-experiences from the point of view of both the buyer and the seller. Much space is devoted to explaining the role of e-experiences at various stages of making a purchase in an online store. It also classifies e-shopping experiences into positive and negative, indicating their importance for the e-customer and the consequences of their feelings in the context of making subsequent e-purchases. The stages of online shopping were also analyzed, with an indication of the factors influencing the triggering of e-experiences.

Year

Issue

Pages

61-69

Physical description

Dates

published
2021-12-14

Contributors

  • nauczyciel ZSGE w Koninie

References

  • Boguszewicz-Kreft M., Zarządzanie doświadczeniami klienta w usługach, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk: 2010.
  • Brakus J., Schmitt B., Zarantonello L., Brand Experience: What it is? How is it Measures? Does it Affect Loyalty? Journal of Marketing, no 73/ 2009.
  • Dziewanowska K., Kacprzak A., Działania z zakresu marketingu doświadczeń w oczach polskich konsumentów – wyniki badań jakościowych. Studia Ekonomiczne, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, nr 225/2016.
  • Gentile C., Spiller N., Noci G., How to Sustain Customer Experience. An Overview of Experience Components that Co-create Value with the Customer, European Management Journal, no 25/2007.
  • Goodman J., Strategic Customer Service. Managing the Customer Experience to Incerease Positive Word of Mouth, Build Loyality and Maximize Profits, Amacon, New York 2009.
  • Grzegorczyk W., Skibińska A., Krawiec D., Funkcjonalność stron internetowych banków a zachowania nabywców na rynku usług bankowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2009.
  • Ismail A., Melewar T., Lim E., Woodside A., Customer Experiences with Brands. Literature Review and Research Directions, Marketing Review, no 11.
  • Kacprzak A., Marketing doświadczeń w Internecie, C.H. Beck, Warszawa 2017.
  • Krawiec D., Wykorzystanie koncepcji marketingu doświadczeń do budowania funkcjonalnych stron www. Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy, nr 45 (1/2016), Uniwersytet Rzeszowski, Rzeszów 2016.
  • Łodziana-Grabowska J., Badania wpływu Internetu na decyzje zakupowe konsumentów. Marketing i Rynek, nr 3/2016.
  • Palmer A., Customer Experience Management, A Critical Review. Journal of Services Marketing, no 3/2010.
  • Snarska A., Tworzenie wartości dla klienta i budowa doświadczeń klientów w sektorze bankowości detalicznej w Polsce. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej, Organizacja i Zarządzanie , nr 77/2015.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

ISSN
2657-3245

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-8ed29156-0e54-4c15-adc1-4e1bc653c3b1
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.